Božský Evan

28.8.2007 at 18:11  •  Posted in Recenze by

Bruce přišel, získal moc, nadělal si spoustu problémů, zvítězil a zase odešel. A proto se museli tvůrci velevýdělečného originálu uchýlit k jedné z vedlejších postav, Evanu Baxterovi.

Slyšte, slyšte, dobří lidé naší Země. Blíží se další povodeň, která smete hříchy našeho světa, kterých jsme se dopustili i po božím varování, které představovalo první povodeň. I když Všemohoucí tvrdil, že už nikdy více potopa nepřijde, lidé jsou opět prolezlí zkažeností. Bůh si vyvolil nového proroka, který, svými vlastními slovy, chce změnit svět. Naslouchejte Evanu Baxterovi, jenž slyšel slova boží.

evan2 evan3

Tom Shaydiac je mistr a mě upřímně mrzí, že o tom svět, který je zaslepený svou sebestředností a přízemností, nepřesvědčil. Sice natočil úžasně vtipnou a geniální komedii Božský Bruce, které bych napařil prachbídných 80%, ale veškerou jeho tvorbu zastiňuje nebeským světlem Božský Evan, v němž Shadyac prezentuje složité a hluboké myšlenky katolicismu. Film má dvě tváře. První – povrchovou, která má nalákat diváky, a druhou – vnitřní, jež představuje nejfilozofičtější film tohoto roku. Za mnoha špatnými fóry, kterých je ale minimum, protože film je hodně vážný a moralistický, stojí symbolika, k jejímuž rozluštění je mnohdy potřeba znát nazpaměť celou Bibli. Jinak je Bible nepostradatelným příslušenstvím při návštěvě kina. Komentuje současnou společenskou situaci, kdy si jsou kvůli kariérismu, závislostem na moderních technologiích a všeobecnému úpadku standardů morálky i členové jedné rodiny na míle vzdáleni. Dále se věnuje demokratickým státním systémům, které jsou v soudobé historii považovány za nejspolehlivější a humánně nejpřijatelnější formu vlády, ale z Shadyacova pohledu jsou naplněny korupcí a zločinem. To velice pěkně a názorně demonstruje kálejícím ptactvem, jejichž výkaly s neochvějnou přesností zasáhnou ty špatné lidi. Ostatně nejen kálející ptáci, které ještě využívá ke kritice prohnilé komerce a světských statků (kálení na zbytečně velké, drahé a ovzduší znečišťující auto), ale i ostatní zvířata, které produkční tým dokázal nashromáždit v párovém počtu, napomáhají jeho záměrům. Zvířata se ve filmu projevují jako chytřejší než lidé, když Evanovi pomáhají se stavbou lodi a bezmezně důvěřují jeho reprodukci božích slov. Tento symbolismus už sice přebral z originálního příběhu o Noemovi a jeho arše, ale určitě stojí zato jej připomenout jak současné, nepoznamenané mládeži, tak zapomětlivým starším. Je smutné, že musel být natočen film za bezmála 200 milionů dolarů, jen aby lidem znovu otevřel oči v otázce víry. Jak je vidno, podomní svědci Jehovovi mají novou posilu.

evan4 evan5

Aby neposkvrněnost a skutečná inteligence zvířat byla zřetelná, schválně nechává Shadyac hrát lidské herce špatně. V prvé řadě se vyřádil na vedlejších postavách menších či větších úředníčků/poslanců a podobné havěti, která tvoří pozadí Evanovi nové práce. Černošská herečka Wanda Sykes s nepříjemně pisklavým hláskem už dříve lezla krkem a nejinak je tomu i v tomto případě, kdy se uskromní na pár rádoby vtipných poznámek, které mají zesměšnit našeho nového proroka. Do role nejprohnilejšího politika obsadil Shadyac Johna Goodmana známého např. z Pidilidi, který je vzhledem k Božskému Evanovi skvělým protipólem biblického zla, ale herec mu nedodává přílišné charisma, aby nepůsobil zbytečnou inteligencí vedle zvířat. Přesuneme-li se do okruhu Evanovy rodiny, manželku ztvárnila Lauren Graham, jinak známá jako roztržitá matka ze seriálu Gilmorova děvčata, která symbolizujíc spíše osvícenou Pannu Marii a bude jistojistě zklamáním pro všechny Gilmorovic fandy. Dětské herec bych ani nezmiňoval, i když jim nechybí potřebná naivita, které by jste se v současné mládeži nedokopali, a přistoupil bych k hlavním aktérům biblické povodně. Steve Carell byl jako nový Noe zvolen zcela na výbornou, protože má potřebnou velikost duševního charisma a přirozenou vůdčí autoritu. Jediným jeho handicapem jsou křeče, které ponejvíc zasahují oblast obličeje. V roli Všemohoucího, našeho Pána, Pastýře a Hospodina se opět objevuje výtečný Morgan Freeman. A ačkoliv by někteří mohli mít i po Božskému Brucovi stále výhrady k jeho etnické příslušnosti, mě spíš zarazila jeho výsměšnost, ačkoliv je obestřena božskou aurou. Nikdy jsem si Boha nepředstavoval, jak tančí…

evan6 evan7

Doufám, že když jste se tím textem prokousali až jsem, uvědomili jste si, že se jedná o bezbřehou ironii, v níž jsem chtěl vystihnout hloupost, nudnost a neoriginalitu snímku Božský Evan, který Božskému Bruceovi nesahá ani po božské kotníky. Ty peníze byly opravdu nekřesťansky rozházeny. Bůh s vámi. P.S: Je to často považováno za neslušnost, ale pokud by jste v tomto případě zůstali na titulky, nejen že by jste trpěli neuvěřitelnými mukami, ale ještě by vás za to stihl boží trest. Amen.

(2/10)