Hairspray

26.8.2007 at 18:15  •  Posted in Recenze by

Milovníci „pomády“ zbystřete. Na filmová plátna přichází další sajrajt na vlasy. A opět si při tom zpívá.

Středoškolačky Tracy Turnblad je opravdu pořádný kus. To jí ovšem vůbec nebrání v tom, aby milovala hudbu a obzvláště tanec. Jejím velkým snem je vystoupit ve slavném baltimorském tanečním programu The Corny Collins Show. Jenže sny se obvykle tak snadno neplní, a tohoto názoru je i Tracina podobně horizontálně řešená matka Edna, která se snaží svou dceru co nejvíce chránit a sama nevyšla již několik let z domu. Jednoho dne ale Tracy zaujme svým výkonem samotného Cornyho Collinse osobně, a stane se novou tanečnicí v jeho show a miláčkem davů. To se ale nelíbí původní hvězdě pořadu Amber von Tussle ani její matce Velmě, bývalé Miss Baltimore. Olej do ohně ještě přilije nejen to, že se do Tracy zakouká přítel Amber Link Larkin, ale i blížící se soutěž Miss Teenage Hairspray, na kterou si brousí zuby většina baltimorských dívek. Ale The Corny Collins Show se potýká i s vážnějším problémem, a tím je rasistická společnost, rozdělení na „Černé“ a „Bílé“ dny ve vysílání a snaha afroamerického obyvatelstva o integraci. Tracy jako správná aktivistka se připojí na stranu svých černých přátel a hodlá bojovat za vše, co jí připadá správné. Pokazí jí její neohroženost šanci na vítězství v soutěži? Slní si svůj sen? Sblíží se konečně se svou matkou? Co má v plánu lstivá Velma von Tussle? A co na to Jan Tleskač?

hairspray2 hairspray3

Hairspray byl dán do rukou režisérovi Adamovi Shankmanovi, kterého známe především jako tvůrce komedií (Svatby podle Mary, Ochránce), a je nutné poznamenat, že se tentokrát nedal zlákat na šikmou plochu prvořadé zábavy a v mnoha složitějších okamžicích dokázal najít rovnováhu mezi vážností a komediálními prvky. Tento film, vycházející z původního snímku z roku 1988 a z brodwayského muzikálu z roku 2002, v první řadě nevyžaduje temné psychologické momenty, monumentální dialogy ani snahu vystavět pořádný děj. Základem je totiž hudba, výprava, kostýmy a přesvědčivé herectví případných mladých talentů. S Hairspray se vracíme do šedesátých let, a tomu odpovídá vše kolem. Nejde o nijak přehnanou stylizaci, vše působí velmi přirozeně, až na účesy, které jsou mnohdy poněkud předimenzované. I když, co byste také chtěli od filmu, který se v překladu jmenuje Lak na vlasy. Hudba nás provází celým dějem a je opravdu velmi působivá, od veselých písní po dojemný „černý“ pochod.

hairspray4 hairspray5

Nejen v roli Tracy se představující debutantka Nikki Blonsky, ale i ostatní mladí (Amanda Bynes, Brittany Snow) i zavedenější herci (Queen Latifah, Michelle Pfeiffer) zde ukázali svou všestrannost na poli hereckém, pěveckém i tanečním. Největším exotem filmu je ale John Travolta v roli Edny, matky Tracy. I on je velice přesvědčivý a rozkošný, ovšem chce to zapomenout, že ta špekatá ženská je gangster z Pulp Fiction. Snímek je plný optimismu, nadějí, snů, je to prostě komedie i muzikál v pravém slova smyslu, slabým článkem je ale začátek, který na nepřipraveného diváka může působit poněkud rozpačitě a první půlhodina je potřeba na „rozkoukání“. A ani žádné zázraky ze strany kameramanů nečekejte, k vidění jsou převážně statické záběry. Pokud přicházíte do kina si jen tak odpočinout od filosofických témat nebo dramat „jedinec versus velký ošklivý svět“, jste na správné adrese a užijete si. Hairspray je kouskem nejen pro nenáročné diváky, kteří ke štěstí nepotřebují více než zábavu, ale i pro ty zkušenější, kteří si jistě vychutnají kouzlo zlatých šedesátých.

hairspray6 hairspray7

Filmový muzikál tak, jak má být, se všemi výhodami i minusy, který se ovšem nebojí zašťárat ve vážnějších otázkách, a dává proto výrazu „černobílá televize“ nový rozměr.

(7.5/10)