Cesta do středu Země

2.9.2008 at 15:48  •  Posted in Recenze by

Sníte o bájném dobrodružství jako vystřiženém z románu Julese Verna? Cesta do středu Země vám tento sen může splnit, ale vydat se kvůli tomu budete muset alespoň do Finska či Ameriky.

Od tvůrců je chvályhodné, že se po stopách Vernovy knihy vydávají jinak, než skrze historicky laděné dobrodružství. Naopak zmíněné knize vzdávají spíš něco ve smyslu holdu, když ji činí ústředním činitelem děje. Ocitáme se totiž v žhavé přítomnosti, kde ona knížka opravdu existuje a popisky bratra hlavního hrdiny jménem Trevor Anderson jsou tím, co odstartuje pouť do chladné země Islandu, kde spolu se synem zmizelého bratra Seanem a místní průvodkyní Hannah náhodou objeví vstup do středu Země. I když nabízí mnoho úžasů k obdivu, místní teplota se povážlivě zvyšuje a oni musí jít ve stopách knižního příběhu, aby se dostali ven dřív, než bude příliš pozdě.

cesta_do_stredu_2 cesta_do_stredu_3

Tenhle film není a ani neměl být ničím jiným než pěknou pouťovou atrakcí demonstrující budoucnost filmového zážitku, protože byl kompletně natočen ve formátu 3D. Jaký je ale neomluvitelný prohřešek, že sem se dostává pouze v obyčejné, klasické verzi. Je to podobné, jako když by byl za éry němého filmu natočen zvukový film, ale promítal se bez zvuku. Už cítíte tu hořkou pravdu? Atrakce, jakkoliv nápadité a pozoruhodné, ztrácí hlavní lákadlo a smysl svého bytí a jediným jejím východiskem je tiché zoufání ve svazující formě 2D.

cesta_do_stredu_4 cesta_do_stredu_5

Považte, jak úžasný by to byl zážitek, kdybyste se mohli zúčastnit jízdy na vozících, utíkat před dinosaurem, uhýbat před masožravými rostlinami, nebo ti leniví pouze neslyšně hledět na krásy středu Země. Zní to fantasticky, ale bohužel nezbývá nic jiného, než hledět na plátno pouze jako na malbu, ne skutečnou věc, na kterou si lze šáhnout. Ve svých nejhorších důsledcích pak bije do očí lacinější animace (nezbývá vám nic jiného, než si ji všímat), ať už pocitem umělosti (hnedle úvodní trilobit nebo kompletní mořská scéna) či prázdností (řada prostředí je rozlehlých, ale jaksi bez drobností a zajímavějšího vybavení).

cesta_do_stredu_6 cesta_do_stredu_7

Letošní rok je nebývale štědrý na dobrodružné snímky a Brandon Fraser už podruhé musí zachraňovat situaci, abychom se aspoň párkrát za tu krátkou dobu uchechtli. Stejně jako v Mumii je hlavním sympaťákem filmu, i když velkou měrou se na pozitivním dojmu podílí i solidní souhra s mladým Joshem Hutchersonem a pohlednou Anitou Briem.

Technická stránka pro českého diváka ztrácí na atraktivitě a mě samému se film špatně hodnotí, když mi nebylo dopřáno dalšího rozměru.

(5.5/10)