Daleko od hlučícího davu – o dívce s nezvykle dlouhým vedením

13.7.2015 at 19:44  •  Posted in Recenze by

Adaptace stejnojmenné knihy je přiměřeně feminizovaná, poučná i romantická, aniž by tyto atributy vedly k znechucenému dávení.

Bathsheba Everdeneová (Carey Mulligan) je mladá dívka, která nesnáší své křestní jméno, zato miluje svou nezávislost. V single životu si libuje natolik, že odmítne lásku muže, který se jí rovněž líbí, ovčáka Oaka (Matthias Schoenaerts), následně v žertu zavdá příčinu námluvám movitému panu Boldwoodovi (Michael Sheen), aby se nakonec bezhlavě zamilovala do arogantního vojáka (Tom Sturridge). Děj tímto nekončí, netradiční milostný čtyřúhelník nicméně stojí v jeho středobodu. Jaká je kniha Thomase Hardyho očima Thomase Vinterberga?

Daleko od hlučícího davu 1

Sympaticky nesympatická hrdinka

Hlavní ženská hrdinka je v případě tohoto příběhu poměrně komplikovanou postavou. Kdo trpí utkvělou představou, že všechny kostýmní dramata představují variaci na „něco jako od Jane Austenové“, pak v případě tohoto charakteru tvrdě narazí. Bathsheba Everdeneová rozhodně není žádnou obdobou asi nejznámější hrdinky těchto romantiky Elisabeth Bennetové, které pravděpodobně nikdo neměl potíže fandit navíc v milém podání Keiry Knightley. Bathsheba řídí svoji farmu a chce v této funkci setrvat, zároveň touží mít po svém boku muže, který by tuto její úlohu toleroval, ale disponoval dostatečnou mužností, k níž by mohla vzhlížet. Připadá vám, že mladá slečně neví, co chce? O tom přesně Daleko od hlučícího davu vypráví.

Lze naprosto chápat, že na mnohé zapůsobí Bathsheba jako nesnesitelná ženská. Je popudlivá, činí nelogická rozhodnutí, snaží se vystupovat tvrdě, ale tváří se, že se každou chvíli rozpláče. Carey Mulligan byla pro ztělesnění ženy trpící těmito rozpory ideální volbou. S vzezřením vyjukaného děvčátka by jí stačilo i daleko méně hereckého umu k tomu, aby dokázala přesvědčit, že vše, co se jí děje, lze přičítat mladické nezkušenosti. Sympatizovat s ní sice nelze snadno v každé scéně, co se ve filmu odehrává, na druhou stranu se jedná o zdaleka nejrealističtější hrdinku obdobných romantik. Žádná idealizovaná kráska čekající na svého vyvoleného, ale tvrdohlavá ženská s plejádou chyb, které z ní dělají skutečného člověka.

Daleko od hlučícího davu 2

Nic, co bychom nečekali

Hlavní postava patří mezi největší klady, jaké Daleko od hlučícího davu nabízí. Můžeme k nim řadit i další typově vhodně obsazené charaktery, nádhernou kameru a hudbu. Příběh mnoho překvapení neskýtá. Nemáte-li jasno po úvodním popisu, s kým Bathsheba nakonec skončí, třeba napoví plakát, nicméně po úvodních scénách budete mít zcela jasno.

Mužské postavy vykresluje snímek daleko více ploše. Na rozdíl od Bathsheby působí s výjimkou slizkého člena armády natolik sympaticky, až se v průběhu sledování vkrádá otázka, proč se na tu protivnou holku nevykašlou a nezačnou žít raději spolu. Láska z jejich strany je zaměnitelná s ochranitelským komplexem a potřebou dívce ukázat, že mají dostatek půdy, ovcí a prasat k tomu, aby se již zbytek života nemusela obávat o své zajištění. Tyto prezentace, s nimiž se vždy pojí žádosti o ruku, představují rovněž záměrně humorný aspekt snímku.

Daleko od hlučícího davu 3

Daleko od hlučícího davu trpí nejvíce zkratkovitostí ve vývoji postav, což platí u většiny knižních adaptací. V případě minisérie by ještě více vynikl příběh o ponaučení, který zde poněkud přebíjí nutně romantická koncovka s polibkem i odcházením ruku v ruce v precizně nasnímaném záběru. Po hereckém koncertu Carey Mulligan jednoduše působí těch závěrečných několik minut, co se s žánrově spřízněnými snímky pojí, namísto kýženého zadostiučinění jako obyčejná nuda.

(7/10)

Originální název: Far from the Madding Crowd

Režie: Thomas Vinterberg, Scénář: David Nicholls