Terminator Genisys – Arnold se vrátil. Už zase

0
14.7.2015 at 21:36  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Další příspěvek do terminátorské série chce znovu oživit svět Sarah Connorové, nebezpečného Skynetu a Arnolda Schwarzeneggera coby legendárního kyborga T-800.

 

   Terminátor (1984) a Terminátor: Den zúčtování (1991) režiséra Jamese Camerona patří ke kultovním sci-fi. Zabijácký kyborg s německým akcentem a drsným pohledem proslavil Arnolda Schwarzeneggera po celém světě. Strach ve formě nečekané hrozby, kdy se rozvíjely automatizované technologie a jaderná válka nebyla jen vzdáleným pojmem, bylo téma, kterým režisér v divácích na konci studené války silně zarezonoval. Třetí díl s podtitulem Vzpoura strojů (2003) byl spíše akční komedií, což se pokoušel změnit Terminator: Salvation (2009), u kterého se dodnes fanoušci přou, zda se jednalo o kolosální nesmysl, nebo zdařilou sci-fi.

   Když se blíže podíváme na štáb filmu Terminator Genisys, zjistíme, že jde o 155milionovou sešlost milovníků veleúspěšného seriálu Hra o trůny (2011). Režisérem a kameramanem filmu jsou Alan Taylor (Thor: Temný svět) a Kramer Morgenthau, kteří spolu natočili několik epizod. Do hlavní role Sarah Connorové režisér obsadil “Matku draků” neboli Emilii Clarke a producenty jsou, alespoň podle svých slov, velcí fanoušci seriálu. Snad jen WCbáby neměly se seriálem co dočinění. Hledání paralel mezi hitem HBO a hollywoodským blockbusterem přináší na první pohled jen jednu podobnost: i tito tvůrci chtějí být úspěšní a točit další díly ohlášeny jsou další dvě pokračování. Neskákejme však v čase, budoucnost je nejistá, neboť vše bylo resetováno, jak hlásá plakát k filmu.

terminator

 

První kniha Mojžíšova po hollywoodsku

   Terminator Genisys svým názvem odkazuje na Genesis, což je část Bible, která popisuje stvoření světa. John Connor je zde novým mesiášem, který má zachránit zbytky trpícího lidu, jenž je sužován všudypřítomným Skynetem a jeho kovovými přisluhovači, který chce stvořit nový svět bez lidí. Scenáristé Laeta Kalogridis (Prokletý ostrov) a béčkač Patrick Lussier (Drive Angry) sérii aktualizují pro současné diváky, a tak umělá inteligence lidi ohrožuje skrze moderní technologie a s nimi související masivní využívání sociálních sítí, které nás všelijak šmírují a sbírají o nás data. Nápad nikterak originální, viz např. horor Odebrat z přátel (2015) nebo  Kingsman: Tajná služba (2014), však není příliš rozvinut. Hlavní slitinou filmu je nostalgie.

Terminator_2

   Nejedná se přitom o remake, sequel ani restart, nýbrž o nové pojetí terminátorského univerza, v němž základní premisa zůstává stejná jako v prvním díle a zároveň se skládají doslovné pocty prvním dvěma filmům. Kyle Reese (Jai Courtney) je Johnem Connorem poslán do roku 1984, aby ochránil Sarah před vylepšeným terminátorem, jehož vyslal Skynet. Když však dorazí do L. A., zjišťuje, že nejde o bezbrannou servírku, ale vycvičenou bojovnici (Emilia “khaleesi” Clarke), která naopak pomáhá jemu. Po boku jí už přes 10 let stojí starý, ale ne zastaralý model série T-800 (Arnold “zase jsem zpět” Schwarzenegger), kterému familiérně přezdívá “Taťka”. Známá dějová linie se tak zásadně mění, oblíbené atributy zůstávají.

terminator_3

   Opět se cestuje v čase, hlavní hrdinkou je emancipovaná žena, zhmotňují se nazí terminátoři, tekutý T-1000 se slévá dohromady a Arnold se snaží recyklovat své hlášky a přidávat nové. Nikdo snad nečekal, že Genisys překoná první dva díly. Kdo se nechal oblbnout promo videem od Jamese Camerona, který snímek vychvaloval a požehnal mu, neměl by radši marketingové kampaně filmů sledovat. Však proč by taky režisér nebyl spokojen, když na plátně po letech vidí tentýž dialog slovo od slova, který si sám napsal (T-800 shání na ulici oblečení od pobudů, Reese mluví o nulových emocích terminátorů), tytéž scény včetně téměř identických záběrů, které během let zkultovněly (zhmotnění do temné uličky s bezdomovcem, zhasínající oko, terminátor kráčející ohněm atd.), a tytéž hlášky, kterými budoucí guvernátor bavil svět.

 

Znovu, moderně a sexy

   Ohlasy fanoušků a kritiků jsou vesměs negativní a právě čerpání z prvních dvou Terminátorů je jednou z největších výtek. Nejedná se však o vykrádání, které by svědčilo o nenápaditosti tvůrců. Genisys odkazy sice zrovna nešetří, ale tvůrci chytře nabídli to nejlepší z terminátorského světa a odvážně se vydali novým směrem, který by značku mohl v zaktualizované verzi oživit pro dnešní nerdy a geeky podobně, jako se to podařilo Star Treku (2009). Natupírovaný účes Lindy Hamilton, nedokonalé triky a patetické dialogy slouží dnešním teenagerům spíše k posměškům, čehož si scenáristé Genisys museli být vědomi. Film tak obsahuje více humoru, nadsázky a uvědomění si absurdity situace, kdy se T-800 opakovaně Sarah ptá, zda už se s Kylem pářila. Budoucnost musí být zajištěna – a s tímto vědomím postavy cestují časem. Časová linie je tentokrát složitější, neboť původní soudný den se posunul a navíc vstupuje do stroje času i Connor, jak hloupě vyspoileroval plakát. Zajímavá novinka, se kterou film přichází, spočívá v tom, že Kyle má díky vytvoření alternativních linií vzpomínky na dvě časové linie a může to využít.

terminator_4

   Příběh filmu drží pohromadě, byť určitě nejde o sofistikovaný sci-fi thriller desetiletí, ale spíše o Rychle a zběsile: Losangelská jízda. Tempo je tak rychlé, že ani nemáte čas jednotlivé linie promýšlet. Postavy se nezdržují vysvětlováním a po krátkých rozhovorech jsou vždy napadeny, odvrátí útok a posunou se k dalšímu bodu, což je vzorec, který se několikrát opakuje. Ani na konci nezískáme odpovědi na některé palčivé otázky (Kdo přesně zabil rodiče Sarah? Kdo poslal T-800 do roku 1973?) a můžeme se IQ postav vysmívat, neboť u klíčové události, kdy se má Skynet zmocnit vlády nad světem, se přenesou těsně před ni, místo toho, aby si dopřáli více času. Není to však nesmyslný mišmaš, který by po větším zamyšlení zasloužil prostředníček a rozčilené “Hasta la vista, Genisys!” Můžeme si sice kreslit časové linie na ubrousky a bavit se o predestinačním či Novikově paradoxu, kauzálních smyčkách nebo paralelních vesmírech, ale terminátorský svět nikdy nebyl zaměřen na fyziku, ale spíše na osobní příběh odhodlané matky a Kyleovo obětování se pro přítele a potažmo lidstvo. Navíc přísnou logiku na zákonitosti fikčního světa nelze aplikovat, neboť diskuse o cestování v čase se mohou stejně odehrávat jen v teoretické rovině a také stačí jediná věta postavy, která prohlásí, že stojí mimo veškerý čas, a scenáristé jsou z obliga.

 

Bez kalhot do minulosti

   Můžeme se držet klišé, že akční filmy jsou hlavně pro muže a ženy sci-fi nesnáší, ovšem u Terminator Genisys na genderu docela záleží. Možná je fanouškům líto, že opět neuvidí Emilii Clarke nahou, byť dodejme, že herečka přibrala, což pomáhá věrohodnějšímu ztvárnění postavy. Výtky, že je příliš malá a se svou tělesnou konstitucí by se nenaučila dobře bojovat, nejsou na místě, neboť Sarah si svůj osud nevybrala a byla vyvolena jako matka Connora. Než abychom se však vraceli k biblickým paralelám, vysvětlím raději, proč Genisys mohou ocenit více ženy. Aniž bych se chtěla uchylovat k sexismu, tak skutečně zde je, nač se dívat, a tím nemyslím omlazeného Arnolda, kterého nahradil pečlivě vybraný dvojník. Tahákem je Jai Courtney, který své svalnaté tělo ukázal už v seriálu Spartakus (2010) a producíruje se nadále.

terminator_5

   Cestování v čase bylo v sérii vždy možné jen v nahotě a toto zavedené pravidlo Genisys skoro až nadužívá, což někomu může vadit, ale jiní to uvítají. Svlečený Kyle pomalu kráčí před ostatními členy hnutí odporu ke stroji času, později stojí nahý naproti Sarah, kterou vůbec nezná a jíž se také musí odhalit. Vidíme postupně zabírané hýždě T-800 a již není pochyb, že mužské tělo je zde fetišizováno. Sledovat důchodce s pupkem nebo umouněné chlapy z postapokalyptického světa, kteří by možná utáhli celý film místo lehce nevýrazného Courtneye, by rozhodně nebyla žádná slast. Sice filmu škodí, že nemá rating R, a nemohl tak být natočen temněji a drsněji, ovšem i PG-13 nabízí solidní a přehledně sestřihanou akci včetně tísnivé atmosféry, kdy po vás jde téměř nezničitelný stroj. Důraz na krásu lidského těla dobře kontrastuje s ošklivostí zničené planety a holých, lesknoucích se kovových endoskeletů. A navzdory všem stížnostem tvrdím, že Courtney je typově obsazen přesně, protože skutečně působí jako jeden z nejlepších a nejstatnějších vojáků hnutí odporu.

   Film také respektuje hlubší rozměr, který vždy cestování v čase mělo, a nedělá z něj jen prostoduchou atrakci, do níž se bezmyšlenkovitě skočí. Postavy totiž musí odhodit nejen věci z povrchu těla, ale i veškeré vnitřní zábrany, neboť se už nikdy nemohou vrátit zpět. Teprve když se zcela duševně i fyzicky obnaží, mohou se zhmotnit v novém světě podobně jako terminátor, který se znovu objevuje v prenatální poloze. Matkou je mu umělá inteligence, pohonem čip a humor rozhodně naprogramován nemá.

P.S. Byť se Arnold stal parodií na sebe sama už ve trojce a zde je to ještě o něco zřetelnější,  v Genisys se hláškuje a vtipkuje někdy v dost nevhodných momentech, dva running-jokes jsou zrovna ty nejslabší, ale je v tom věrohodně odraženo ono mimoňství T-800, kterého musí hrát někdo s minimem výrazových prostředků. 3D efekt není příliš využit, ale IMAX s perfektním ozvučením filmu přidává k intenzivnějšímu zážitku, a proto s kinem neváhejte.

(7/10)

 

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Terminator: Genisys

Režie: Alan Taylor, Scénář: Leata Kalogridis, Patrick Lussier

Hrají: Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi,  Matt Smith, Byung-hun Lee, Sandrine Holt, Griff Furst, Teri Wyble, Brett Azar, John Edward Lee, Brandon Stacy

Žánr: sci-fi, akční, thriller, Země původu: USA Stopáž: 110 minut

Premiéra: 9. červenec 2015

Terminator Genisys - plakát

Přečteno: 1255x

Marie Dostálová

Zamilovaná do kinematografie. Sledující zejména současnou americkou, evropskou, ale i asijskou tvorbu. Má nakoukáno mnoho kraťasů pro potěchu všedních dní. Kritická, avšak se slabostí pro fantasy. Nadšená málokdy, zato intenzivně. Poslouchající soundtracky, Čajkovského i rock. Milující různé seriály, drzý humor, modré nehty, větné rozbory a sáhodlouhé debaty. Na Moviescreenu od roku 2009.
Marie Dostálová

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Daleko od hlučícího davu – o dívce s nezvykle dlouhým vedením

Adaptace stejnojmenné knihy je přiměřeně feminizovaná, poučná i romantická, aniž by tyto atributy vedly k znechucenému dávení.   Bathsheba Everdeneová (Carey...

Zavřít