Deepwater Horizon: V pekle s Wahlbergem

28.9.2016 at 07:34  •  Posted in Recenze by

Masivní únik ropy v roce 2010 byl katastrofou nejen pro ekology. Jak dopadl film Deepwater Horizon: Moře v plamenech režiséra Petera Berga?

„Sundejte si tu kravatu,“ utrousí charismatický šéf plošiny Jimmy k úředníkovi z British Petrol. „Proč?“ „Je purpurová. To je tady nejhorší možnej poplach.“ Když se později výstražná světla touto barvou rozsvítí, je jasné, že je zle. Stará ropná plošina, která se vratce drží na ledové hladině oceánu, se promění v past.

Nepředstavitelný tlak ropy 21 milionů pascalů dělá z každé trubky, potrubí a šachty smrtelnou zbraň vystřelující olověné poklopy nadzvukovou rychlostí. Plameny jsou brzy všude a spíše než nedýchatelný kouř je větším nebezpečím všudypřítomný metan, který bez varování vybuchuje. Hladina je pokrytá plameny z unikající ropy a skočit se do ní nedá už kvůli podchlazení, které se dostaví do pár minut. Pro zaměstnance plošiny právě začíná jeden z nejdrsnějších filmových úniků. A bohužel nejen na plátně.

Dvakrát měř, na moři i třikrát

V kinech jsme viděli již mnoho míst, v nichž se odehrávaly katastrofické filmy. V letadle, v raketě, na lodi, v oku hurikánu, zkrátka téměř všude. Nikde se ale neodehrálo takové peklo, jaké se před šesti lety skutečně rozpoutalo na plovoucí vrtné plošině Deepwater Horizon v Mexickém zálivu. Ocitáme se na ní pár hodin před katastrofou a události vnímáme očima Mika Williamse (Mark Wahlberg) a jeho šéfa Jimmyho Harrella (Kurt Russell). Byrokrati z vlastnické společnosti British Petrol v čele s úlisným Vidrinem (John Malkovich) poslali kvůli časovému skluzu kontrolní tým domů a jsou se stoickým klidem přesvědčeni, že karotáž cementu není nutná. Stálí zaměstnanci už ale začínají mít ono zlověstné mrazení, že je něco špatně.

dh3

Když Jimmy úředníky konečně přesvědčí o nezbytných kontrolách, jsou provedeny s pozitivním výsledkem. Nešťastnou souhrou okolností přístroje podávají zkreslené údaje, což nikdo nemůže tušit, a pokračuje se proto v procesu odstavení plošiny. Po chvíli přichází nevyhnutelné. Mike skypuje s manželkou (Kate Hudson), Jimmy smývá stres náročného dne a Vidrine mezitím v kabině dává osudný pokyn. Začíná ropné peklo, kde všichni musí posbírat nejzatoulanější kousky své odvahy, aby se pokusili hrůzu zastavit a hlavně přežít. I tak za zanedbání bezpečnosti zaplatí jedenáct lidí životem a do vody uniknou stamiliony litrů ropy, čímž se havárie vepíše do historie jako největší ropná katastrofa v amerických dějinách.

deepwater_2

Slzy a ropa

Převedení na stříbrné plátno si vzal na starost režisér Peter Berg. Známé jméno s mnoha akčními zářezy jako Hancock (2008), Bitevní loď (2012) nebo Království (2007). Ať už jeho filmy máte rádi nebo ne, tentokrát se uzdy jeho invence povolují jen v mezích zachycení skutečné události, což se mu daří neskutečně dobře. Ze síly reálné havárie čerpá intenzivně a akci mísí s emocemi ve vyváženém poměru. K dispozici má navíc zmíněná herecká esa Malkovich, Wahlberg, Russell, která na sebe štěkají a následně prchají před plameny s doslova nadlidským zapálením. Teror na plošině umocňují slzy Kate Hudson z pevniny a dohromady je ladí hudba v akčním žánru osvědčeného Steva Jablonského.

deepwater_2

Ždímadlo emocí se ukazuje jako trochu přehnané před závěrečnými titulky, kdy za teskných písniček sledujeme fotky obětí havárie a spíše než na filmu si člověk připadá jako při výročním dokumentu. To ovšem nic nezmění na tom, že s chladným časovým odstupem jde (snad po Titanicu /1997/) o nejlepší katastrofický film všech dob. Ropná plošina se ukazuje jako geniální místo pro tento žánr a je s podivem, že až na „céčka“ jako Megalodon (2002) nebo The Rig (2010) se na ni dosud zapomínalo. Třeba jí právě tento snímek otevře dveře do světa filmu.

Pokud čekáte „jen“ katastrofické peklo bez složitých podzápletek, Deepwater Horizon je vysněný nářez, na který se jen tak nezapomene.

(8/10)

Originální název: Deepwater Horizon