Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý – zabiti smíchem

31.10.2014 at 23:14  •  Posted in Recenze by

Dvojky mají obvykle všeho více, což ovšem není vůbec na škodu, týká-li se tento aspekt právě humoru.

První díl Mrtvého sněhu na první pohled nezaujme svým nízkým hodnocením na CSFD 56 % ani IMDb 6,4 z 10. Své fanoušky si přesto našel. Zpočátku klasicky působící horor se totiž poté, co si odbudeme neodmyslitelnou první půlhodinu s příjezdem mládeže na hory, vytasil se zombie nacisty, jejichž mytologie se zásadně odlišuje od jiných zástupců zombie žánru a pořádně se dovysvětlí až teprve ve druhém díle. Jednička se ještě nemohla rozhodnout, zda chce být více černou komedií nebo brutálním a místy skutečně nepříjemným hororem. Dvojka už podobný rozpor neřeší, šlape na plyn od začátku a na humor vsází vše.

Otevřený konec, pohádce ještě není konec

Druhý díl začíná přesně v místě, v němž první skončil. Znalost úvodního dílu však není nezbytnou nutností, neboť nás na začátku čeká krátké shrnutí. Přeživší Martin (Vegar Hoel) z minulého dílu sundal brýle, zkrátil vlasy a vypadá jako úplně jiný člověk. Během boje se zombie nacisty prodělal i výraznou personální změnu, když se ze studenta medicíny vyděšeného při pohledu na kapku krve stal nekompromisní zabiják zahnívajících válečných veteránů. Aby toho nebylo málo, získá jako bonus superschopnost oživovat mrtvé, když mu v nemocnici přišijí useknutou ruku velitele nacistů místo jeho vlastní.

Na rozdíl od zdlouhavého úvodu jedničky se tedy Dead Snow 2 nijak pomalu nerozjíždí. Začíná akční scénou v autě a následuje hrdinovo sžívání se s novou rukou, při němž musí řešit mimo jiné jak omylem nezabíjet každého, kdo se mu připlete do cesty. Záhy už si staví vlastní armádu nemrtvých, aby zastavil Hitlerovy přívržence při plnění jejich původního úkolu, a to genocidy norské populace.

Dead Snow 2

První s prázdnou kapsou vs. druhý za vodou

Oproti finančně skromnému komediálnímu hororu, který si Tommy Wirkola natočil před pár lety, výrazně vzrostl rozpočet. Scény tak oživuje příjezd tanku i slušné počty armád nemrtvých, které si na závěr střihnou epickou bitvu. Větší porce černého humoru, který nezanedbatelnou částí spočívá v nacistické preferenci slabších kusů ve společnosti, tedy důchodců, maminek s kočárky, postižených nebo kněze, rovněž neuškodí.

Na budování strachu a napětí již tvůrci zcela rezignovali. Vyvolává to však otázku, zda není zbytečné zahazovat hororový potenciál docela. Sice nám v jedničce z tohoto důvodu servírovali ničím nevybočující úvod, na druhou stranu se ale pokusili zprostředkovat pocit probuzení se během toho, kdy jsme požíráni zombíky, nebo přesvědčivou scénu po zavalení lavinou, která vyvolává patřičný pocit stísněnosti.

Dalším aspektem jsou postavy. Přeživší Martin z jedničky působí daleko víc cool a drsněji než minule, se zbytkem castingu však Norové tentokrát nepřesvědčili. V prvním díle se našla řada postav, jimž se prostě nedalo nefandit. Kupříkladu Vegard, který brázdil sněžné pláně na skútru, vždy našel originální způsob jak dotěrné zombie zabít, aby nakonec zemřel dost nešťastným způsobem, nebo Roy, jenž zase dodával potřebnou dávku humoru. Zde se nakupila celá řada postav, které mají být vtipné, záměr však ne vždy odpovídá výsledku. Parta amerických geeků, co přijela vypomáhat během zombie apokalypsy, vyniká jedině v neředěné koncentraci trapnosti. Norská policie si již v tomto směru vede výrazně lépe, bohužel disponuje menším množstvím prostoru. Šťastnou kalkulací není nápad zabíjet zásadně postavy, k nimž si člověk nevytvoří žádný vztah, ale nechat přežít prakticky všechny z hlavních hrdinů.

Dead Snow 3

Pokračování Mrtvého sněhu je tedy ve výsledku konzistentnější s rovnoměrněji rozloženou porcí zábavy. Oproti jedničce si konečně může dovolit řádné zakončení, jež představuje jeden z nejgeniálnějších konců v komediálním žánru vůbec. Vzhledem k zmíněným nedostatkům ale nakonec procentuálně hodnotím stejně jako jedničku. Smícháním silných stránek obou dílů by vznikl brilantní film. V rámci béčkové zábavy si ovšem ani tak není proč výrazně stěžovat.

(7/10)

Originální název: Død Snø 2

Režie: Tommy Wirkola, Scénář: Stig Frode Henriksen, Vegar Hoel, Tommy Wirkola