Fízlové, hajzlové – režisér a policajti na trávě

18.9.2014 at 17:25  •  Posted in Recenze by

Název Fízlové, hajzlové (Wrong Cops) napovídá, že aktéry jsou uniformovaní strážci pořádku, nyní spíš nepořádku.

Zákony si přizpůsobují dle svého, řídí se vlastními pravidly, zneužívají svých pravomocí, prodávají trávu nebo se nechají vyfotit do gay porno časopisu. Takový jsou zkrátka Duke (Mark Burnham), Rough (Erik Judor), Sunshine (Steve Little), Holmesová (Arden Myrin) a de Luca (Eric Wareheim).

O režii, scénář, hudbu, střih a kameru se postaral v jedné osobě Quentin Dupieux. Tento režisér nemá na svém kontě zatím žádný známější filmařský počin (za zmínku stojí snad pouze Rubber – film o živé pneumatice). Ve své kariéře se věnuje spíše produkování elektronické hudby.

fizlove_hajzlove_2

Policisté jsou vždy na straně spravedlnosti, nebo ne?

Příběh filmu se točí kolem několika provázaných minipříběhů. Pokud máte velkou míru představivosti, snímek připomíná Pulp Fiction z tak trochu druhé strany barikády. Hlavním hrdinou filmu je policista Duke. Bydlí u mámy a nemá rád svého souseda. Jeho životním posláním je prodej trávy, ehm… v mrtvých potkanech. Ano, potkanech. Sem tam se během služby nechá uspokojit zákaznicí, chlapcem nebo transvestistou.

Kolega Sunshine od něj dostane za úkol postarat se o Dukova smrtelně postřeleného souseda (Daniel Quinn). Nutno podotknout, že se umírající soused drží zdatně naživu téměř celý film. Při vykopávání hrobu nalezne Sunshine velký balík peněz, nenapadne ho nic lepšího než tuto skvělou zprávu zatelefonovat Dukovi, který si to samozřejmě také nenechá pro sebe. Tím se otevírá cesta pro další linii filmu, kde Holmesová vydírá Sunshine, protože našla jeho fotku v porno časopisu. Sunshinův příběh je sice absurdní, ale v takové míře, která není vůbec vtipná. Samotná dohra ústí spíše ke klepání si ukazováčkem na čelo, než ke smíchu nebo přemýšlení.

Zastavme se ještě u postavy Holmesové. Nechápu, proč každá policistka musí mít ve filmu zmutovaný hlas. Holmesová totiž vypadá jako bílá parodie na seržantku Hooksovou z Policejní akademie. Netřeba mluvit o tom, že ji více zajímá prošlá mozarella než mrtvola ležící na podlaze.

Konečně Rough je jednooký policajt, jehož snem je uspět v hudebním průmyslu se svojí taneční muzikou. Je vidět, že Dupeiux má k této tématice velmi blízko, celým filmem jsou protkané různé motivy s elektronickou hudbou. Roughův talent však není dostačující na úspěch a to ani, když mu s tvorbou muziky pomáhá Dukův umírající soused.

fizlove_hajzlove_3

Komikem snadno a rychle

Finále filmu zakončuje zhulený Duke se svou pseudofilosofickou pohřební řečí, jež symbolicky podtrhuje slabomyslnost celého snímku. Na své si jistě přijdou zvrhlíci a milovníci humoru nejprimitivnější kvality a perverzity. Nápady, kterými Fízlové oplývají, by nevymysleli ani Eddie Murphy s Adamem Sandlerem dohromady. Na druhou stranu očekávaná fekálnost je na únosné míře, ve filmu nikdo nezvrací ani nevykonává potřebu uprostřed náměstí.

Co Fízlům, hajzlům pomáhá a chrání je, bude herecké obsazení. Ústřední herecké výkony v čele s Markem Burnhamem jsou překvapivě vydařené a plně odpovídají absurdnímu nastavení snímku. Víceméně všechny ústřední postavy oplývají originálním vykreslením charakteru a všechny bychom mohli označit v podstatě za uniformované zvrhlíky. Náčelníkem skupiny je Duke v podání právě Marka Burnhama. Ve vedlejších rolích se navíc blýsknou taková jména jako Marilyn Manson (překvapivě v relativně normální roli) nebo známý komik Jon Lajoie. V cameo roli se také objeví Ray Wise (Robocop; Twin Peaks).

fizlove_hajzlove_4

Rád bych řekl, že jsem v životě nic podobného neviděl, ale nebyla by to pravda. Originalita byl jediný aspekt, na který mohl snímek vsázet, jenže tahle sázka skončila někde v útrobách mrtvého potkana. Úroveň kvality tohoto snímku převyšuje i obyčejné porno. Ztotožnění s hlavními postavami filmu nacházím pouze v negativním názoru na taneční muziku, což je mi bohužel v samotném závěru také vyvráceno. Jediný důvod, proč zajít na Fízly, je vidět odlíčeného Marilyna Mansona, což je pořád poněkud málo. Kouká z toho zkrátka smrtonosná past.

(1.5/10)

Originální název: Wrong Cops

Režie: Quentin Dupieux, Scénář: Quentin Dupieux