Next

24.8.2007 at 18:24  •  Posted in Recenze by

Nicolas Cage shodil knírek z World Trade Centeru, zchladil rozpálenou hlavu Ghost Ridera a vrátil se do starého dobrého Las Vegas jako iluzionista, který možná nepoužívá jen tak obyčejné triky…

Next není nějaký vysoko-rozpočtový trhák, přesto je pravděpodobné, že jste ho již zaznamenali. Velkým tahákem jsou tři herecké hvězdy: Nicolas Cage, Jessica Biel a Julianne Moore. Cage jako kouzelník Cris Johnson alias „Frank Cadillac“ si potřetí zahrál ve snímku umístěném do Las Vegas. Tentokrát se ale nejedná o film s romantickým nádechem, nýbrž sci-fi. Cris totiž není úplně normální – má nadpřirozenou schopnost vidět budoucích pár minut, které se odehrají bezprostředně kolem něj. Dokáže tak nejen „vyhrávat“ v místním kasinu, zapůsobit na neznámou dívku Liz (J. Biel), ale také si zavařit u federálů vedených agentkou Callie Ferris (J. Moore). Policie by ho velice ráda využila v případě zmizelé jaderné hlavice. Co teď? Zvlášť když zloději unesli jeho milou Liz?

next2 next3

Nápad vůbec nevypadá špatně, čas a všechno kolem něj je osvědčeným tématem pro science fiction filmy už od pradávna (jako bonus se nám pod titulky skví „na náměty knihy P. K. Dicka“, no nekupte to). Jenže se můžete vtipně a neotřele „navrátit do budoucnosti“, originálně prožívat „na Hromnice o den více“, a nebo se pomalu ale jistě nudit… Režisér Lee Tamahori už dlouho nenatočil nějaký zlomový snímek a Next není výjimkou. Herci jsou vcelku dobří, kamera není špatná, triky jsou zajímavé… Ale po pár dnech na film zapomenete a rozhodně ho nezařadíte mezi své „Top 10“. Úmorná nuda se táhne celým dějem a vy se pak najednou probudíte, promnete oči a zjistíte, že jste prospali prostředek, konec a vlastně i ten začátek.

next4 next5

Divák by mohl hodně očekávat od zvučných jmen herců, kteří v Nextu účinkují. Ale on ten Cage nemá tolik šťávy jako například v „Peggy Sue se vdává“, kde se rovněž jednalo o cestování časem. Mezi ním a Jessicou Biel nefunguje tolik chemie, jako jí to jiskřilo s jiným „iluzionistou“. A Julianne Moore se utopila ve zcela bezvýznamné roli agentky, jež ve filmu působí ani ne jako živoucí postava, ale spíš jako pouto mezi Crisem a „záchranou světa“. První možnost jak zabavit je tedy vyplýtvaná.

next6 next7

Děj se táhne, to už bylo řečeno. Stejně by se ale na plátně mohl mihnout nějaký zajímavý prvek, ať už počítačový trik nebo jedinečný kousek kaskadéra či pyrotechnika. Tady nemohu neuznat, že pár nápadů zaujme i tvrdě spícího diváka. Již z traileru jste si mohli všimnout valících se kmenů stromů, které efektně přeskočí přes Crise (je to jenom mnou, nebo vám také připadá, že něco podobného se událo ve Smrtonosné pasti 4.0, kde kládu nahradilo auto…?). Dále tu máme rozdvojení, roztrojení, až rozmnožení do enormních čísel Crise, který tímto prozkoumává skladiště, v němž se ukrývají teroristé. A ani ten výbuch a pointa v závěru nejsou tuctové. Podtrženo, sečteno, zlogaritmováno a odmocněno…vypadá to půl na půl.

next8 next9

Nejhorší na snímku je, že v podstatě ani nevíte, jestli je dobrý nebo špatný. Všechno v něm klape a vyloženě trapnou nebo nemožně natočenou scénu v něm nenajdete. Ovšem to samé platí i naopak. Takových filmů už byla natočena spousta, jenže bez těch jmen slavných herců putují rovnou do videopůjčovny. Můžete Next zkusit, dejte mu šanci, ale nenesu žádnou zodpovědnost. Ohledně filmu mě už nezajímá snad nic kromě toho, zdali i příště Nicolas Cage šlápne vedle. Poslední dva roky se mu to šlapání poměrně daří.

(5/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)