Hezké sny

3.8.2007 at 18:50  •  Posted in Recenze by

Osobně se vždy těším na film, který spojuje realitu s fikcí za přispění poetiky. Hezké sny už svým názvem evokují něco podobného. Ve výsledku jsou spíš zklamáním.

Gary už není nejmladší. Zatímco dříve byl sám popovou hvězdou, nyní už jen skládá se svým kolegou Paulem skladby. Někdy se musí uchýlit i k ponižující a hloupé práci tvorby jinglů do reklam. A kdyby jen to, i doma mu to s jeho dříve milovanou Dorou neklape tak, jak by si představoval. Všechno pěkné se smrsklo v suché „miluji tě“ před tím než každý usne. Nudný život Garyho trýzní. O to více je vzrušen tím, když ve snu potká tajemnou ženu. Kdyby se to stalo jednou, nejspíš by nad tím mávl rukou, ale ona se vrací i další noci a on se uchyluje k vyhledávání knih o lucidním snění, což ho dovede až ke guru Melovi.

sny2 sny3

Někteří lidé si nejspíš myslí, že když se narodili do rodiny filmových profesionálů, tak nejspíš také zdědili nějaký ten filmový talent, a je jedno v jakém oboru. Přičemž nejlépe ve více. Jake Paltrow je dobrým příkladem. Je mu třicet čtyři let a doposud natočil pár epizodách seriálů. Nyní se vrhl na svůj celovečerní debut, ke kterému si napsal i vlastní scénář.

sny4 sny5

Rozumějte, Hezké sny nejsou vysloveně špatným filmem, ale potenciál jaký nabízel, byl hloupě promarněn. Spousta známých jmen (ano, i Freemana a Pegga považuji za známé, i když Američané nejspíš ohrnou nos), sám vlastní známé jméno a má zajímavý námět. Vše se mu ale drolí pod rukama v celkovém konceptu filmu, kde chybí výraznější a silnější myšlenka (a kdyby byla, tak ji stejně zabije závěrečná pointa) a který i při pouhých 90 minutách nudí. Je vidět i velká snaha o artové vyznění. Mám ale pocit, že si neuvědomil, že umění nelze vytvořit umělou snahou, ale skutečnou láskou a citem pro danou věc. Proto třeba zajímavě vyznívá technická stránka, v níž skloubil dva typy filmových materiálů, na které natáčel. Pro snové výjevy použil kvalitnější a ostřejší 35mm film a pro záběr reality zrnitější 16mm film. Nápad skvělý, provedení brilantní a když by se k tomu přidal scénář, který po shlédnutí diváka nutí k zamyšlení o snech, jednalo by se báječný snímek. Ovšem překážkou je chybějící jiskra. Film ubíhá, vy se čím dál víc nudíte, protože žádná scéna není dost zajímavá, dost provokativní, ani dost zábavná, aby udržela vaši pozornost celou půldruhou hodinu.

sny6 sny7

O to více to zamrzí, že měl k dispozici rozmanitou a kvalitní sebranku herců, kteří by mu vypomohli k větší známosti filmu. Nejdůležitější roli sehrává známý britský komik Martin Freeman. Nelekejte se toho slova „komik“, protože dokáže báječně zahrát i vážnější polohu (ověřte si to v báječném netradičním komediálním seriálu Kancl, který vysílá ČT2). Proto se do polohy obyčejného človíčka skvěle hodí. Bohužel ho ztvárňuje až příliš obyčejně, že spíše unyle. V kontextu filmu to však není pouze jeho vina. Gwynet Paltrow, která sehrála roli jeho partnerky, své postavě do žil podobně nepumpuje moc adrenalinu a i po málo prostoru, co jí scénáristé nadělili, k výraznějšímu hereckému projevu nevybízí. O druhé ženské postavě, kterou ztvárnila Penelope Cruz, nelze říct nic moc pozitivního. Cruz dokazuje, že i ve svých třiatřiceti nic na půvabech neztrácí a bude to tak ještě minimálně v následující dekádě. Ovšem herecky nepředvádí nic jiného než smyslné pohledy, které přesně padnou do lechtivých snů hlavní postavy. Alespoň Danny DeVito dostává svým standardům a skvěle sehrává lehce nerudného experta na lucidní snění.

sny8 sny9

Velký potenciál se rozplývá už po pár minutách v šumivém oparu. Pokud od filmu hledáte větší životní jiskru, pusťte si raději Gondryho Nauku o snech. Jinak během filmu přeji „hezké sny“.

(5.5/10)