Faunův labyrint

9.8.2007 at 15:34  •  Posted in Recenze by

Kdysi dávno byl natočen oslnivě potemnělý fantasy film, který svému tvůrci mj. přinesl i tři oscarové sošky. Po dlouhé, trnité a strastiplné cestě, která tudíž nebyla dlážděna zlatými cihlami, se film doplahočil i přes strmé štíty českých hor. Vážení, přichází Faunův labyrint.

Malá Ofélie se stěhuje se svou těhotnou matkou k novému otčímovi, který je zároveň nacistickým kapitánem a který v lesích obestírajících jeho hlavní štáb pátrá po rebelantech. Ofélie je posedlá čtením pohádek, a když ji tak jednoho dne navštíví víla, nechává se zavést do hlubin poblíž stojícího labyrintu, kde se setkává se záhadným faunem. Ten o ní tvrdí, že její duše je reinkarnací princezny z království za labyrintem. Ofélie musí projít třemi náročnými zkouškami, aby prokázala svou urozenost, zatímco se situace v našem světě vyostřuje, protože někteří zaměstnanci v kapitánově domě pomáhají rebelantům v lesích.

faun2 faun3

Pokud by jste chtěli brát Faunův labyrint jako pohádku pro děti, lze říct, že Guillermo del Toro čerpá to nejlepší z bratří Grimmů nebo Hanse Christiana Andersona. Ne že by opisoval, Faunův labyrint je veskrze tvůrčím dílem, ale společný mají temný náhled na svět, smrt a zmar nevyjímaje. Osobně bych však děti na Faunův labyrint za žádnou cenu nebral. Pokud nechcete prožít pár bezesných nocí. Když pomineme tyto aspekty, jedná se o stylisticky i obsahově přesně vymezené dílo z dílny Guillerma del Tora. Ti, kdo ho znají pouze jako režiséra rudého démona s upilovanými rohy nebo po krvi lačnícím poloupírovi, zjistí, že znají jenom polovinu jeho osobnosti, neboť oba tyto filmy byly do značné míry ovlivněny Hollywoodem. Na u nás prakticky neznámé filmy Princ bez království nebo Cronos, což jsou jeho nejtypičtější kousky, tak trochu navazuje, a to hlavně atmosférou a v případě prvního jmenovaného i dějem během války.

faun4 faun5

Guillermo splétá prostřednictvím malé holčičky dva světy, které ale ve své podstatě zůstávají zcela oddělené. Není ani zřejmé, zda-li vůbec fantaskní svět „království“, do kterého se Ofélie snaží dostat, vůbec existuje, nebo zda-li se jedná o jakýsi obranný mechanismus jejího těla vůči vnějšímu světu, kde řeší dilema starosti o nemocnou těhotnou matku a krutého otčíma . Fakt, že divák si není jistý, jestli údajná cesta za labyrintem opravdu existuje, či zda je jen vysněná, povyšuje Faunův labyrint nad ostatní fantasy filmy, neboť diváka nutí uvažovat nad děním ve filmu a jeho koncepcí. Dobrou otázkou je, co je v tomto příběhu děsivější? Reálný svět s nechutně fašistickým otčímem, nebo stejně tak potemnělé bludiště labyrintu, v něm se setkává s faunem? Pokud už by jste na to vzali děti, pro dospělé by to byl spíše ten reálný svět, zatímco děti uvidí hrůzostrašněji svět fauna, požírače dětí a obrovské ropuchy. Atmosféra je ve filmu skutečně nastíněna perfektně. Co jiného by jste od mistra Guillerma del Tora čekali. Příběh, na němž má Guillermo scénáristicky celý podíl, totiž neposkytuje ani chvíli oddechu. Ocitáme se v krutém světě, který je nebezpečně drastický. Útěchu tak může člověk hledat jedině v tklivé ukolíbavkové ústřední melodii nebo závěru, který dopadl nejlepším možným způsobem. Lépe by to nešlo, věřte.

faun6 faun7

Svou příznačnou zálibou ve výstředních tvorech tvořených pomocí masek a ne digitálních triků obohatil i Faunův labyrint, když postavy fauna a požírače dětí nechal stvořit mužem bez vlastní tváře, Dougem Jonesem, který má na triku jak Abe Sapiena z del Torova Hellboye, tak také Silver Surfera z pokračování Fantastické čtyřky. Jak faunovi, tak požírači propůjčuje vlastní nezaměnitelné grimasy, pohyby, chování…život. Z fauna s jeho kostrbatými, zdřevnatělými pohyby dokázal učinit skvěle nejednoznačnou postavu, u které si nejste do závěrečné pointy jisti, zda-li je to prolhaný pacholek, nebo jenom výstřední královský pomocník. Naopak z požírače dětí vytvořil jedno z nejděsivějších stvoření poslední dekády. Kam se hrabe hrubé násilí nové vlny hororů na tuto charismaticky děsivou postavu. Ovšem celý film nesledujeme tyto dvě bytosti, ale malou Ofélii, a přestože si po skončení filmu zapamatujete hlavně Jonesovy kreace, mladá herečka Ivana Baquero předvádí na svůj věk neméně excelentní výkon. Ofélii dokáže vtisknout jak zamlklý ustrašený výraz, tak mile naivní. Herecky vysoko pak také stojí Sergi López, který svou roli kapitána sehrává s mrazivou přesvědčivostí.

faun8 faun9

Bůh požehnej společnosti Aerofilms, že konečně zajistila distribuci neotřelého fantasy kousku do naší zapadlé zemičky. A také požehnej Guillermovi, aby byl Hellboy 2 ještě více v jeho stylu.

(9/10)