Hráč – vrcholný gamble otrlého záchranáře

17.8.2014 at 13:09  •  Posted in Recenze by

Některá povolání z vás udělají cynika. Někdy i bezcitného. Amorálního. Odpudivého. Jak daleko to může dojít?

Z litevsko-lotyšské koprodukce do české distribuce, abychom zodpověděli položenou otázku. Zeměpisně vzato se samozřejmě Hráč přihlásil o pozornost i ještě dále od místa původu. Faktem však je, že zajít si do tuzemského kina na dílo čistě z Pobaltí není úplně běžné. Na celovečerním režijním i scenáristickým debutu Ignase Jonynase resp. Kristupase Saboliuse tedy zřejmě něco bude. Jinak by neuspěl na Varšavském filmovém festivalu ani neběžel na pražském Febiofestu. Odpověď na další otázku, jestli stojí za to Hráče vidět, přesto není nasnadě.

HRÁČ 1

Sazba filmových políček

Jonynasův snímek totiž šokuje, přitahuje a odpuzuje především svou zápletkou, méně pak zpracováním. Příběh je utvářen vrtochy muže ve středních letech Vincentase. Ten sice pravidelně vyhrává ocenění pro nejúspěšnějšího saniťáka v počtu zachráněných životů, otupělost každodenní hrou o lidské osudy jej však vede k vyhledávání ještě dalších, bočních adrenalinových aktivit.

Dostihy, sázky, hazard jakéhokoliv druhu frčí na záchranné službě více než cokoliv jiného. A Vincentas se coby premiant v pracovním a ztroskotanec na mizině v osobním životě rozhodne koníček a zaměstnání své i svých přátel vpravdě morbidním způsobem propojit. Modelová situace: Dopravní nehoda, tři zranění, jeden rozdrcený hrudník, jedno krvácení do mozku, jedny popáleniny třetího stupně, kurzy 1.5:1, 2:1 a 7:1. Vyberte si svého favorita a částku, není větší odvaz, než zjistit, že vám nebožtík přivydělal pár stovek k mrzké výplatě.

Pouhé sázení na smrt anonymních pacientů v podání profesionálů povolaných k záchraně životů jako morální bahno nestačí. Pojede rostoucí Vincentasův byznys dál i v případě těžkého zranění jednoho z kolegů? A co na to partnerka protagonisty, zoufale postrádající prostředky na léčbu vlastního syna? Kolotoč problematických situací nabírá na obrátkách.

A režisér Jonynas na to upozorňuje v kritický okamžik tak, že nechá kolem saniťáka po dobu několika desítek sekund rotovat kameru. Aniž by se během toho měnila situace, nálada snímku, výraz hrdiny, či se v záběru čistě vizuálně objevovalo cokoliv nového. Takových samoúčelných experimentů je ve snímku několikero. Úplně zbytečně. Přinášejí pouze pocit něčeho za každou cenu neobvyklého, příběhu ani filmu však kvalitu nepřidávají.

HRÁČ 2

Pobaltský filmový políček

Jak je možné snahu o inovaci filmových prostředků hodnotit jako zbytečnou? Především proto, že jinak si Jonynas s filmovým médiem výborně rozumí. Dokáže za pomoci snímání kameramana Janise Eglitise nacházet k postavám a jejich prožitkům zajímavé cesty a především vyniká ve vytrvalosti podání syrového prostředí, v němž se postavy s životními trablemi potácejí. Vincentasův svět je vtahující, přes veškerý apriorní odpor, který jeho podnikatelský počin nutně vzbuzuje. U podobně zvrácených hrdinů nebývá pravidlem, že jsou svým způsobem sympatičtí, a právě tak se podařilo ústředního hráče vylíčit, potažmo také prodat herci Vytautasovi Kaniusonisovi.

I druhý stěžejní herecký výkon je přesvědčivý. Podává jej Oona Mekas coby Vincentasova partnerka Ieva. Ta začíná coby matka samoživitelka a její příběhová linie vytváří rozmáchlý a přesto uvěřitelný oblouk představující vyrovnání se s výdělečnou formou obživy nového přítele. Další postavy už plní pouze jednorozměrnou úlohu, případně spadají do škatulky nadepsané slovem bizár.

A podobně by se daly označit i výše zmiňované sekvence, které spolu s výstřední elektronickou hudbou litevského dua The Bus vytrhují z pozice, ve které je zaděláno na skutečně hutnou atmosferickou filmovou podívanou s příběhem poutavým od začátku do konce. Hráč neměl být příjemným diváckým zážitkem a skutečně jím není. Bohužel se záměr a provedení nepotkávají v tom slova smyslu, že by z Jonynasovy filmové prvotiny vylezlo zvlášť vynikající dílo. Režisér se prozatím dostal tak maximálně na úroveň pozoruhodného díla. To v českých kinech může posloužit jako připomínka toho, že ve východoevropské optice a kinematografii malých postsovětských států leží velký potenciál.

(6/10)

Originální název: Losejas

Režie: Ignas Jonynas, Scénář: Ignas Jonynas, Kristupas Sabolius