I love you Phillip Morris

24.3.2010 at 18:31  •  Posted in Recenze by

Jim Carrey a Ewan McGregor jsou homosexuálové! Ha, ha…vtipné, že.

IQ přes 160 vám rozhodně nezajistí spokojený život. Své o tom ví Steven Russell, který se celý život snažil dělat věci tak, jak je po něm chtěli ostatní, až přišla chvíle, kdy ho od smrti dělil vlásek. Uvědomil si, jak marní život, a rozhodl se už navždy jednat jen podle svého. Stala se z něj „buzna“, jak sám sebe expresivně nazve. I když je ženáč a rodič, už nikdy nebude skrývat svoji pravou tvář. Ovšem důležitější jsou jeho kroky na kariérní cestě, která se pohybuje od jednoho podvodu k druhému, aby si mohl vydržovat milence. Tak dlouho ale pokoušel zákon, až si ho spravedlnost našla. A on tak mohl najít svoji životní lásku. Může z plných plic vykřiknout: „Miluju tě, Phillipe Morrisi!“

pm_2 pm_3

Debutantský snímek dvojice režisérů staví jako celá plejáda předchůdců na schopnostech bláznivého výkonu Jima Carreyho. Nebylo by to na škodu, protože se pohybujeme v mantinelech komediálního žánru, ale s homosexuální romantickou komedií nemáme co dočinění každý týden, na rozdíl od klasického schématu lásky mezi mužem a ženou. Homosexualita se ve filmech zrovna dvakrát často nevyskytuje, spíš než v mainstreamu se jí věnují nezávisláci, ale Ang Lee si příběhem dvou kovbojů ve Zkrocené hoře vysloužil Oscary a v české kinematografii toto téma zvýraznil Bohdan Sláma s Venkovským učitelem. Vedle těchto dvou ale naneštěstí vynikne, jak je v komediálním žánru těžké ke gayům přistupovat. To abychom se nedočkali spíše variace na „heterosexuální pohled na homosexuály“, v němž jsou dotyční za exoty, než upřímného nadhledu nad hyperkorektním společenským přístupem. O něj se nedávno spálil odborářský předák Dušek i předseda ODS Topolánek.

pm_4 pm_5

Tvůrci se s tímto problémem vypořádávají tak na půl plynu. Někdy je člověku slabo z toho, že se má smát stereotypům typické představy o gayích, jindy naopak dokážou tvůrci vcelku citlivě pracovat se vznikajícím vztahem mezi Stevenem a Phillipem, který se kromě stejného pohlaví obou zúčastněných nijak neliší od běžné romance. Nevyváženost ale skýtá i zvolený komediální žánr, který se k zdůrazňované biografičnosti nehodí a který se v závěru překlopí do falešného dramatu. Po slzách smíchu by mělo ždímat slzy smutku. Film se celou dobu nebere vážně a humor staví na tom, že Steve už jako malý vidí v mracích místo oveček mužská přirození, nebo že malé veselé penisy maluje do firemních dokumentů či že se jako běžný poplatek za službu považuje orální sex. Zvážnělé vyústění s tím absolutně nekoresponduje, i když se v úplné tečce, jakési pointě malého dramatu, snaží situaci zvrátit zpět.

pm_6 pm_7

Jim Carrey sice hraje homosexuála, ale mnohem víc je potřeštěncem ve stylu Finty Dicka a Jane, kde také prováděl mnohé podvůdky. V jeho postavě se tyto dvě roviny dost perou. I Love you Phillip Morris jako by celou dobu nevědělo, jestli chce být humornou romancí o homosexuálech, nebo se vyžít v Carreyho bláznivých eskapádách při nelegálním obohacování své peněženky. Ani jedna z linií nedominuje, ani jedna neupoutá dost pozornosti. Nemastné, neslané, a tudíž i zbytečné.

pm_8 pm_9

Pojetí gaye Ewana McGregora, který ztvárnil titulního Phillipa jako křehčí poloviny zamilovaného páru, je přeci jenom zajímavější a přese všechnu sladkost, která z něj tryská, pochopitelnější a zábavnější. Zábavné je to i z toho úhlu (a prokazuje tím nepopiratelný herecký talent, nebo přinejmenším schopnost svým úsměvem oblbnout ženské i gaye), že je to ten Ewan McGregor – ten feťák z Trainspottingu, rytíř Jedi a fantaskní vyprávěč Edward Bloom z Velké ryby. S blonďatým přelivem, s introvertním chováním a dravostí, s jakou jde do milostných scén, si získává silný herecký respekt. Je ale otázkou, jestli se zrovna tomuto máme smát. I když je fakt, že smích hodně závisí na osobním vkusu.

(4/10)