Já, padouch 2 – žlutá nákaza pokořila padoucha

3.7.2013 at 08:48  •  Posted in Recenze by

Animovaná groteska s padouchem, který se stal dobrákem, dává víc prostoru Mimoňům, protože o ty jde v prvé řadě.

Takový hit nemohl zůstat u jízdy jednotlivce. Já, padouch se stal miláčkem děti, ačkoli zloduch Gru, který byl našim průvodcem ve světě zločinců, neměl na popularitu díla takový vliv jako idea bandy žlutých pomocníčků, kteří by jako melouch mohli dělat náplň Kinder Vajíčka. Ve dvojce tak získali víc prostoru pro svá šprťouchlata (včetně přítomnosti v zápletce), zatímco koncept zloducha v hlavní roli byl vyhozen do koše.

Na světové scéně se zjevil tajemný zločinec, který dokázal ukořistit celou polární základnu s tajným výzkumem. Organizace Antipadoušské ligy proto naverbuje Grua, který se napravil, ale pořád má znalosti, jakými cestami se pohybuje uvažování padouchů. Zatímco se tedy doma musí postarat o své tři adoptované ratolesti, za asistence agentky Lucy detekují pravděpodobné sídlo nepřítele a infiltrují se – v obchodním domě si otevřou krámek s cukrovinkami.

Zločin se nevyplácí, marmelády ano

Gru tak pověsil zločinnou dráhu na hřebík, a tak se název filmu stává jen nutným identifikátorem značky. Postava si uchovala něco ze svých manýrů, ale v zásadě se tvůrci filmu vzdali veškerého humoru, který by vyplýval z jeho zaujetí světem padouchů. Je chůvou, organizátorem dívčích oslav, na něž se převléká v hodnou vílu v růžovém, a dobrákem každým coulem. Potupa pro zločineckého génia, který chtěl krást Měsíc a teď musí řešit tak banální věc jako je intimní vztah muže a ženy.

Romantika se stala dominantním motivem dvojky, neboť tvůrci záměrně předhazují hledání přítelkyně, která by doplnila chybějící pozici ve schématu otec a děti, a tak by měly tři malé adoptované holčičky taky maminku. Novinkou je tak postava Lucy, speciální agentky, která do hry vnáší svůj vlastní ztřeštěný humor, avšak svou přehnanou náturou zapadající do groteskního stylu.

Spojená síla Mimoňů se pokouší zachránit film

Groteska je totiž základní kámen komediálního stylu, který Já, padouch sdílí i s jinými animovanými filmy, které neaspirují na příběh či fotorealističnost (Madagaskar, Doba ledová). Vedle trochy akčních scén, v nichž dominuje zběsilá jízda špiónským autem, které se může přeměnit v ponorku, tvoří hlavní zábavu Mimoni. Maskoti filmu jsou v základu směšní svým pištivým, nesrozumitelným povídáním, které připomíná šišlání na malé dítě. Jednoduchý humor kombinující také prvky mimů a škodolibosti shledávají tvůrci jako dostatečný a pro nejmenší diváky to pravděpodobně platí také.

V jednotlivých skečích jsou zábavnými entitami, ale je pochopitelné, že vytvořit pro ně svébytný a celistvý film by byl náročný úkol (byť v roce 2014 by do kin měl přijít film s jejich jménem). V aktuálním snímku jsou tak vtipnými přívěšky, které pomáhají zakrýt, že se nic neděje, a zároveň jsou prostředkem dotvářejícím zdání banality. Na podobné bázi působí i jiné nelidské objekty, např. slepice s funkcí poplašeného alarmu a bojového psa. Avšak film nijak nezužitkovává mnohé další propriety včetně pozoruhodného prostředí obchodního domu.

Já, padouch 2 děti pravděpodobně nezklame a bezprostředně budou nadšené, ale zásluhy mají sympatické žluté potvůrky a nikoli úchvatnost filmu jako takového, nebo dokonce přesah.

(3.5/10)