Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám

29.12.2008 at 22:49  •  Posted in Recenze by

Simon Pegg přichází v zábavné příručce pro ty, kteří se chtějí z nuly stát odpadem.

Ještě před několika roky si Simon Pegg hrál na malém britském písečku. Jen díky kamarádství s Edgarem Wrightem a Nickem Frostem se pomalu přesunul z televizních obrazovek na velké plátno. Největší pozornost vzbudil loni v Jednotce příliš rychlého nasazení a díky oblíbenosti u J.J. Ambramsem se s ním příští rok setkáme v nové verzi slavné vědeckofantastické série Star Trek. Letos si zaběhl Maraton lásky na DVD a s prvním úderem zvonu ohlašujícího Nový rok se přesouvá z uzavřené smetánky britských celebrit do otevřených vod amerického šoubyznysu.

how2losefriends_2 how2losefriends_3

Sidney Young má neochvějný pocit vlastní důležitosti a jako šéfredaktor malého kontroverzního britského časopisu se snaží účastnit velkých večírků. Jeho snahy však ve většině případů končí malérem, nicméně toho posledního si všiml i šéfredaktor uznávaného časopisu Sharp, který Youngovi nabídne práci v New Yorku. Sidney váhá jen malou chvilku, než si balí kufry a stěhuje se. Má neochvějnou idealistickou představu o práci v NY, ale postupně zjišťuje, že ačkoliv určité benefity tu jsou, jeho život se přesunul z deště pod okap. Seznamuje se s novou kolegyní Alison, zakoukává se do velké hvězdy Sophie Maes, odmítá podlézat šéfovi Lawrencu Maddoxovi, ani PR Eleanor Johnson. Jeho odmítavý přístup k tomu, aby psal oslavné lži, se mění s tím, jak proniká do zdejšího prostředí a mentality.

how2losefriends_4 how2losefriends_5

Několikrát, s až zbytečným důrazem se upozorňuje na jeden konkrétní film, se kterým má Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám (dále jen JZPaZUS) leccos společného. Oba se pohybují v podobných vodách vztahu obce novinářů a obce hvězd, ale je očividné, že JZPaZUS k této legendě jen zbožně vzhlíží z pozemských nížin. Nekopíruje, protože se k situaci staví jinak, nicméně se fackuje. Stavět se do ostrého kontrastu s takovou legendou, jakou Sladký život je, zavání sebevražednými sklony. Nic si nebudeme namlouvat, JZP nemá potenciál hlouběji pitvat prostředí vyšší smetánky, i když nepochybuji, že k nějakému posunu tu za padesát let dojít muselo. V jádru filmu je hlavní zájem na tom profitovat z rozdílu anglického a amerického prostředí, ale protože se v Anglii ocitáme jen krátce a Peggova postava se jednoduše profiluje jako moula, nedosahují tvůrci kýženého záměru.

how2losefriends_6 how2losefriends_7

Další promarněnou šanci v americkém prostředí (podobně jako jeho postava) zažívá Simon Pegg. Hýří sice živostí, neváhá vytáhnout všechna svá komická esa, ale pokus o spojení amerického prostředí s jeho britskou jiskrou nedopadlo očekávaným ohňostrojem, ale příběhem umírněným, lehce moralizujícím a především pevně se držícím struktury romantických komedií. Vaz to samotnému filmu vlastně nesráží, na to jsou všechny postavy až moc zajímavé (obzvláště Megan Fox a Gillian Anderson se ve svých postavách povedly), dialogy peprné, konec přiměřeně (očekávaně) ubrečený a samozřejmě Pegg vtipný, ale film tím není výjimečný. Romantických komedií jsou ročně tucty, k dobru lze přičíst, že tahle je nadprůměrná.

Další neúspěšný výpad Simona Pegga vůči americké domobraně. Fakt, že ve své roli herecky září nic nemění na tom, že dopadl jako sedlák u Chlumce.

(6/10)