Jak vycvičit draka

28.3.2010 at 18:39  •  Posted in Recenze by

Outsider učí Vikingy, že drak je nejlepší přítel člověka.

Věčný souboj animačních studií Dreamworks a Pixar má dalšího bojovníka. Bajka o tom, kterak si vikinský mládenec bez fyzické zdatnosti vydobyl respekt svých krajanů tím, že pochopil tělo a duši draka, vnáší do letošního roku, který měl být ve znamení třetího dílu Příběhu hraček, potomka úplně prvního filmu animovaného trojrozměrně, nečekanou konkurenci. Zatímco Pixar totiž vždy stavěl své příběhy na neuspěchanosti a síle originálních námětů (jak žijí hračky, jak se to má se strašidly ve skříních, muž odlétající s domem přivázaným k tisícům balónků), Dreamworks umí bavit čistou žánrovou podívanou, která si neklade vysoké nároky, ale za srdce dokáže chytit stejně, i když se vedle neobyčejně povedených snímků vyskytnou i komerční hitovky nevalných kvalit (pokračování Madagaskaru a Shreka). Jak vycvičit draka takové rozhodně není.

vycvyceni_draka_2 vycvyceni_draka_3

Škyťák je sice synem vikinského náčelníka, ale se svou vyhublou postavou a schopností všechno pokazit mezi ostatní vůbec nezapadá. Přitom by byl rád, kdyby na něj byl otec pyšný. Jejich vesnice se pravidelně stává cílem útoku hladových draků, kteří unášejí ovce a další zásoby jídla. Během posledního náletu se rozhodne přiložit ruku k obraně a pomocí svého vlastního vynálezu polapit nejobávanějšího z draků – noční fúrii. Nikdo z vesnice mu však nevěří, že se mu něco takového podařilo. Sám je však překvapen, když draka v lese skutečně najde svázaného. Zbývá poslední krok. Vyříznout drakovi srdce a donést ho do vesnice. Škyťák však zjistí, že se od noční fúrie, kterou familiérně pojmenuje Bezzubka, příliš neliší. Začátek krásného přátelství?

vycvyceni_draka_4 How to Train Your Dragon

Jak vycvičit draka je čistokrevným příkladem výpravné fantasy, která by v případě hrané podoby utrpěla realističností skutečného světa a omezeností rozpočtu. Balancuje totiž hodně mezi humorem a epikou, nadsázkou a vážností. V postavě Škyťáka se snoubí nešikovnost s velkými ambicemi, snadno si získává divákovi sympatie, protože v jeho nevýjimečnosti není trapnost, ani křečovitost, nýbrž přirozenost. Draci samotní pak vytvářejí epický rámec děje a vyprávění. Právě sbližování Škyťáka a s drakem Bezzubkou snoubí tyto kontrasty, které ještě podtrhuje neobyčejně povedený hudební podkres Johna Powella (Hancock, X-Men 3). V intimních scénách dokáže přidat na hravosti a lyrice, v akčnějších pasážích dodává záběrů sílu a melodický rytmus ústředního hudebního motivu.

vycvyceni_draka_6 vycvyceni_draka_7

Draci se ve filmech objevují sporadicky, přestože jako bájná zvířata vybízejí k mnoha interpretacím jejich podob, jejich schopností a jejich povah. Při sledování tohohle animáku jsem se nemohl ubránit pozitivním vzpomínkám na Dračí srdce, ve kterém se také sblížil člověk s drakem, což vyústilo v emocionálně silný závěr. Naopak takové Království ohně slibovalo zajímavou postapokalyptickou vizi, ale létající stvoření tvůrci upozadili. Film Jak vycvičit draka je v tomhle opačný, pro potřeby filmu bylo vytvořena plejáda různých druhů draků, každý s osobitým vzezřením, která se tu více tu méně drží zažité představy o podobě draka. Ani dračí společník hlavního hrdiny, i když se odlišuje od zažité představy a hodně ve svém vzezření využívá animovanou nadsázku, neztrácí divácké body. Stačí první velký let, který umocňuje už tak chytlavou dynamiku vyprávění, aby omráčil krásou a okouzlením z možnosti vidět svět z ptačí perspektivy. Díky duševnímu splynutí s drakem navíc nabude intuitivní letecké ovládání.

vycvyceni_draka_8 vycvyceni_draka_9

Po dějové stránce se film drží omletých vyprávěcích cestiček a klišé, ale dokáže je řádně zabalit a prodat jako exkluzivní zboží. Draci pak baví celou dobu, vzbuzují emoce, napětí, radost i smutek, přinášejí ponaučení, že je třeba umět naslouchat a snažit se strach pochopit a ne brutálně porazit. Závěrečná tečka tak má nakročeno k přehnané nasládlosti, ale tvůrci se nebojí o křehkou dětskou dušičku, a tak tuto scenérii aspoň trochu podkopají dost krutým a bolestivým detailem. Není však bezúčelný, Škyťák se díky němu více podobá svému drakovi. Navíc, kdo by po takovémhle filmu nechtěl mít svého draka? Já určitě ano. Máte-li draky obecně v krvi, tak není důvod, proč se této dračí sluji, která bájná zvířata navíc výrazně favorizuje vůči lidem, vyhnout.

(8/10)