Muži, co zírají na kozy

2.4.2010 at 18:43  •  Posted in Recenze by

Zírají na kozy – jako na ty přežvykavé sudokopytníky. Tak a právě jste přišli o jeden vtip. Pokud jste viděli trailer, není skoro nic, co by vás ve filmu mohlo překvapit. Ale už jen kvůli hercům stojí film za zhlédnutí. Maximálně však jedno.

Pro většinu cinefilů neznámý režisér Grant Heslov přichází s bláznivou komedií s antiválečným podtextem. Čeká vás plejáda super populárních herců, pár absurdních situací a cáklý humor. Ten je postavený na tom, že v USA existuje speciální vojenská jednotka: Armáda Nového světa, která se považuje za bojovníky Jedi, snaží se ovládat mysli druhých a třeba taky zabíjet kozy. K tomu jsou pečlivě trénováni pod vedením hipíka Billa Djanga (kouzelně copatý Jeff Bridges). Členové jednotky „psionikové“ či parapsychologičtí špióni mají speciální schopnosti – a ty rozvíjejí. Nejtalentovanější je Lynn Cassady (zasmušilý George Clooney), jeho protivníkem je Larry Hooper (slizký Kevin Spacey), jejichž názory na směřování jednotky se zásadně neshodují. Scénář vznikl podle nefiktivního bestselleru Jona Ronsona o skutečném výzkumu americké armády, která se snažila využít sílu mysli k boji.

kozaci_2 kozaci_3

Film je vyprávěn většinou ve flashbacích, kdy nám mladý novinář Bob Wilton (sympaticky naivní Ewan McGregor) vypráví, jak hledal námět na svůj článek a kam ho to až dostalo. To se střídá s flashbacky na Cassadyho, který popisuje, jak to vypadalo v jednotce. Boba opustí žena, tak se rozhodne jet do Iráku, kde se snaží si dokázat, že je někdo. V restauraci náhodou objeví Lynna, který tvrdí, že chce v Iráku získat kontrakt na výrobu popelnic. Vzápětí se ale ukáže, že se jedná o jednoho z nejtalentovanější psioniků na tajné misi.

kozaci_4 kozaci_5

Snímek se mění na jakousi road-movie, kde spolu chlapi putují v autě po poušti. Určitě vás pobaví scénka se smrtícím předmětem „predátorem“, rozháněním mraků a Lynnova ranní rozcvička. Poušť není tak opuštěná, jak se zdá, a dvojice se dostává do problémů. Kdo by taky nechtěl zajmout dva opuštěné Američany a vyžadovat mastné výkupné, že.

kozaci_6 kozaci_7

Ve filmu se potkala bizarnost s originálním námětem. Ovšem výsledek je dosti nedopečený. Z Mužů čiší taková míra divnosti, abnormality a absurdity, že to většina diváků včetně mě nezpracuje. „Cože? Aha, hmm, tak to je teda fakt vtipný“, tak vypadal jeden z mých nejčastějších výkřiků. Cestovní strasti prokládané náhledy do minulosti vůdce speciální jednotky psychošpiónů působí nevyrovnaně. Tempo velmi kolísavé a dialogy postrádají humor. Užití hudby je ve filmu minimální, časté ticho působilo spíše tak, že skladatel už zkrátka nic nedokázal zkomponovat a došla mu nápady/nevešlo se to do rozpočtu filmu.

kozaci_8 kozaci_9

Z herců nejvíc zaujme zoufalý McGregor a smrtelně vážný Clooney. Určitě vám utkví scéna se Spaceym a broukem. Závěrečná pseudopointa je sice do určité míry vtipná, ale kvůli tomu nemůžu hodnocení zvednout. Zážitky z filmu vyprchají tak jako dobrá nálada po tripu a zbude jen jakási pachuť a zamlžená vzpomínka na nemečící kozy, které se měly stát obětí války.

(5/10)