Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic

0
2.3.2013 at 20:01  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Renner a Arterton: Zabijácké duo. Zn. rychle a tvrdě!

Norský režisér Tommy Wirkola zmoderniznoval známou německou pohádku O Jeníčkovi a Mařence. Tu zpopularizovali bratři Grimmové a v našich končinách převyprávěla např. Božena Němcová. V její verze je Maruška emancipovanější než v německé verzi a ani v aktuálním filmu není dívka žádné ořezávátko, neboť sebevědomě ježibabám stíná hlavy… Nová verze se podle režisérova scénáře mění v drsnou vyvražďovačku za zvuků ještě drsnějších tónů, které vytvořil Atli Örvarsson, jenž je autorem hudby k Orlu Deváté legie a také spolupracoval na soundtracku k Iron Manovi.

Upnutý korzet a mdlý bourneovec

Hlavní postavy ztvárnili Gemma Arterton (Princ z Persie: Písky času) a Jeremy Renner (Avengers). Představitelka Mařenky konečně opustila nevýrazné role a předvádí nečekanou míru charismatu a poměrně přesvědčivé výrazy – nehledě na upnutý korzet a kožené kalhoty, které potěší nejedno mužské oko. Naopak Renner v roli bijce Jeníčka působí poněkud zplihle a nevýrazně. Kvalitnější výkon by ze sebe možná vytlačil, pokud by mu nohy nepodrážel, ba přímo neodsekával, scénář.

jenicek_marenka_lovci_carodejnic_2

Hodně hlášek bohužel vyznívá nuceně a samoúčelně. Kamera se zastaví nebo zazoomuje, aby Jeníček mohl říct, že je rozčílen a že tu čarodějnici pořádně zrube. Střih je někdy chaotický, ale celkově jde o poměrně říznou akci v hávu fantasy. A dodejme, že trojici později doplňuje matný Thomas Mann (oslavenec z Project X), který je nějak podezřele v kurzu, protože hraje i v dalším únorovém filmu – Nádherné bytosti.

Gore je v rámci žánru nečekaně drsný, ale nikoliv samoúčelný. Aby se však jednalo o guilty pleasure roku, musel by film obsahovat více než nevěrohodnou krev čarodějnic a pár úderných hlášek. Postavy nenabízejí žádnou sebeironii, tvůrci film berou příliš vážně a potenciál využívají tak na půl. Režisér mohl být ještě nechutnější, zvrhlejší a šílenější. Podivný je také anachronismus, který Wirkola do snímku vnesl. Sourozenci mají moderní zbraně, ale vůbec není jasné odkud. Vesničané podle všeho technologii např. taserů neznají a ani se jí nepodivují. Hm.

jenicek_marenka_lovci_carodejnic_3

Pekelná logika

Jeníček trpí nemocí, ale scenárista očividně o konzistenci nestál, takže někdy postava skoro umírá, jindy se obejde bez medicíny. Hodná čarodějnice je vždy ve správnou dobu na správném místě, což ještě v rámci žánru fantasy lze tolerovat. Ovšem pokud hlavní zápletku podrobíme analýze na úrovni školáka a její logika se hroutí, pak je zcela jasné, že scénář je nekvalitní. Velmi chabé jsou totiž klíčové motivace čarodějnic, které se jeví jako zcela scestné. Mají za to, že pokud jim neublíží oheň, budou neporazitelné. Unášejí proto děti a připravují magický obřad. Jenže lovci čarodějnic dokazují, že babizny lze rozstřílet rotačákem, vytrhnout jim srdce, prostřelit mozek hořícím šípem, useknout hlavu lopatou nebo nasekat vnitřnosti na masovou směs, když prolétnou nastraženými železnými lanky.

Film má díry ve scénáři, že by jimi propadli všichni herci, vršící se náhody, nelogičnosti, neprokreslené charaktery (hlavně opět zlý Peter Stormare), divný mix středověku a moderních technologií, ale vem to čert. Nebo spíš čarodějnice. Lovci nabízí vynikající úvodní titulky, které tvoří papírové postavičky a výseky z dobových novin informující o hvězdné kariéře zabijáckého dua, zábavnou akci, využité 3D, kvalitní děsivé masky čarodějnic a slušné triky (hlavně “troll Edward”), které však selhávají v zobrazení autentické krve.

jenicek_marenka_lovci_carodejnic_4

*Spoiler* Za největší scenáristický nesmysl považuji to, že sourozenci nepoznali, že se vrací do svého rodného města. Ano, žili za ním, ale to se tam nikdy nevypravili, neslyšeli jeho jméno nebo snad trpí amnézií?

P.S. Film vstupuje do kin ve 3D s titulky. Díky za to, distributore.

(7/10)

Přečteno: 1811x

Zamilovaná do kinematografie. Sledující zejména současnou americkou, evropskou, ale i asijskou tvorbu. Má nakoukáno mnoho kraťasů pro potěchu všedních dní. Kritická, avšak se slabostí pro fantasy. Nadšená málokdy, zato intenzivně. Poslouchající soundtracky, Čajkovského i rock. Milující různé seriály, drzý humor, modré nehty, větné rozbory a sáhodlouhé debaty. Na Moviescreenu od roku 2009.