Zastavme sa bratia. Přestaňme se na hodinku a půl zabývat tuzemským politickým pinožením a hoďme okem na Slovensko, kde se schyluje k prezidentským volbám. Zjevně bude veselo. A nebojte se, na Zemana taky dojde.
Všestranný umělec Maroš Hečko, spoluautor knižní předlohy i spoluautor scénáře k filmu Kandidát, se v rozhovoru pro SME.sk zamyslel: „Už dlouho tu nebyl žánrový film, který by se zároveň dotýkal aktuálního domácího dění.“
Kandidát aktuální skutečně je, od ironizování odposlechových kauz, které hýbaly Slovenskem v posledních letech, po zasazení příběhu do velmi blízké politické budoucnosti. S tou žánrovostí je to složitější.
Neskutečný příběh, který se nestane
Dva měsíce před prezidentskými volbami dostane úspěšný a zazobaný reklamní agent Adam Lambert nabídku s jednoduchým zadáním – udělat kampaň jednomu no-name kandidátovi a získat pro něj pár procent navíc. Lambert je však (jako každý druhý markeťák) největší ješita pod sluncem, a v baru proto uzavře sázku o celý svůj majetek, že jeho kůň tyhle dostihy ovládne.
Zdá se, že všechno spěje k zaslouženému osobnímu bankrotu, bez ohledu na to, kolik efektních prezentací svého týmu tenhle pitomý antihrdina provede. Jeho obchodní tajemství ale spočívá v tom spolehnout se na štěstí. Když tedy zjistí, že jeho no-name je potomkem národního buditele Ľudovíta Štúra, misky vah se začínají překlápět.
Marek Majeský je jako Adam Lambert riadny kokot. Celkem vtipně napsanou roli plní suverénně, jako by ani nemusel nic předstírat. Dále se herecky představují Monika Hilmerová jako jeho milenka, Ján Jackuliak coby marketingový oponent a mihnou se třeba i Roman Luknár či Pavel Nový. Všichni herci s výjimkou biskupa Pavla Slabého, jehož scény si pletou bohorovnost s bohapustým uondáváním, jsou ve svých rolích dobře vytěženi.
Veškeré obsazení ale převyšuje souhra dvojice Michalů Kubovčíka a Michala Dlouhého. Slovenskému mladíkovi a českému matadorovi jakožto najatým špiclům sledujícím každý Lambertův tah krásně vycházejí glosy sledovaného příběhu, a činí tak z Kandidáta mnohem stravitelnější zábavu, která jinak jakoby nevěděla, čím chce být.
Napětí bránice a zvukovodů
Film je prezentován jako černá komedie a špionážní thriller v jednom. Český distributor v oficiálním materiálu upřednostňuje označení thriller, Kandidát je ale ve skutečnosti podívanou skutečně spíše komediální, a to více absurdní než černou.
Nejde o slovíčkaření, ale o to, že pokud tvůrci mluví o moderním pojetí, cynickém pohledu na současný svět a o politické satiře, obstojí jen sotva. Představa mocenských vlivů je tu příliš plochá a společenská kritika spíše namátková a málokdy přesně zacílená. Možná se v představených karikaturách někdo pozná, přesto ironizování většinou míří trochu do prázdna. Dialogům se dá přiznat svižnost a podařila se také gradace nesmyslnosti dění na plátně, která v závěru podtržena otevřeným odkazem k současným politickým česko-slovenským elitám vytváří dojem dobře odvedené humoristické práce.
Autoři byli kreativní nejen za psacím stolem, ale také za kamerou. Debutující režisér Jonáš Karásek dal dohromady film, který si nejen hlídá velmi dobrou obrazovou úroveň. Navíc vytrvale baví vizuálními nápady a snaží se překvapovat rozmanitě pojatými sekvencemi. To je u slovensko-české koprodukce vítanou a svěží skutečností navzdory tomu, že se mnohé z Karáskových nápadů ukážou jako samoúčelné a hrané pouze na efekt.
O to větší škoda, že v dobrém se už nedá mluvit stejně o zvukové stránce. Nevyváženost ruchů a za uši (i oči) tahající postsynchron nepřestanou otravovat po celou dobu stopáže a výrazně srážejí technickou úroveň. Samozřejmě peněz zřejmě při natáčení nebylo nazbyt a z opačného zasvěcenějšího pohledu by snad bylo možné chválit za to, že produkce dokázala nemožné, ale co je divákovi do toho.
Odvoleno, a co dál
Podobně, jako se nejen v našich zeměpisných šířkách po volební aktivizaci společnosti spokojení i nespokojení občané zavírají zpátky do svých děr, zatímco politici hledají, jak nově nabytý vliv zúročit, také pro tvůrce Kandidáta se nesporně nabízí široká paleta možností bez ohledu na to, jak spokojení nakonec diváci budou.
Ti slovenští zatím v hodnocení docela přáli. Snímek zarezonoval na slovenské scéně silně, zaznamenal kasovní úspěch a především režisér Karásek by si pochopitelně zasloužil nějakou další šanci posunout se jako filmař o kus dál, především co se týče koncepce a uměřenosti. V Kandidátovi ukázal drzost, dravost a schopnost dát dohromady s omezenými prostředky do jisté míry zábavnou podívanou. Z toho, co jsme viděli tentokrát, by tedy přes veškeré výhrady i příští režisérův projekt měl stát za pozornost.
- Ambition – vizuální hostina od režiséra Zaklínače - 22.11.2015
- REDAKČNÍ STŘIŽNA: Katniss, Depp, Jolie, Clapton i české 3D - 21.11.2015
- Legendy zločinu – Tom Hardy s Tomem Hardym se překonávají - 15.10.2015