Kovbojové a vetřelci – mix, který chutná

24.8.2011 at 21:47  •  Posted in Recenze by

Titulek je všeříkající a doslovný, až to bolí, jako by film sám sebe od začátku považoval za něco opravdu méněcenného, o čem by se ve slušné společnosti nemělo mluvit. Pravda je to do té míry, do jaké si brakovost budete užívat. Ovšem Daniel Craig a Harrison Ford jako drsní pardové – to se každý den nevidí.

Probudit se uprostřed pouště a nevědět, čí jste, může být hodně zlé vyústění prochlastané noci. Pokud však přijdete na to, že svaly na vašich pažích vám můžou pomoct přežít, že máte instinkt zabijáka, že vám perfektně sedne klobouk, že jste na Divokém západě a že za vaši amnézii mohou mimozemští únosci, situace se začne ubírat hned jiným směrem než kdejaká Pařba… Jake Lonergan (Daniel Craig) zavítá do nedalekého městečka, které je pod neoficiální správou místního dobytkářského magnáta Woodrowa Dolarhydea (Harrison Ford). Jejich vzájemný spor ani nestihne nabrat obrátky a už se místní obyvatelé stanou svědky nepochopitelného jevu, kdy zvláštní létající stroje unesou řadu jejich spoluobčanů. Nevraživost jde stranou a záchranná výprava s touto dvojicí v čele vyráží do akce.

Běžně se návštěvníci z vesmíru vyskytují na naší rodné planetě v době, kdy už se jim nikdo tolik nediví – tj. ve dvacátém století a dál. Jednak jejich fenomén zpopularizovala literatura a filmy a jednak se lidstvo může ohánět technikou, která mu se zavřenýma očima dává aspoň malou šanci mezihvězdným cestovatelům vzdorovat. Vlastně jsou mimozemští návštěvníci v dnešní době tak zakořenění, že jejich výskyt už nikoho nevystraší a nad dalším článkem se zaručenou fotografií UFO nad londýnskou dálnicí jen mávneme rukou. Od adaptace comicsu z žánru western, tj. doby a prostředí, které si o hvězdných dálavách ani nenechávají zdát, se dalo hodně očekávat. Mezikulturní střet se sice uskromnil jenom na pár narážek, ale mimo to se kovbojové v boji s ufouny nenechají zahanbit obránci Dne nezávislosti s jadernou hlavicí v jedné ruce a kupkou štěstí v druhé.

kovbojs_2 kovbojs_3

Jon Favreau je režisér, o jehož umu by se dalo spekulovat víc než o akciích na současné burze. Budiž mu po zásluze odkýváno oživení Iron Mana, který do komiksových adaptací přinesl něco málo sarkastické ironie starého šovinisty. Jenomže už druhý díl plecháčových dobrodružství naznačil, že s režijním talentem je to komplikovanější a že Iron Man je táhnut značkou a tváří Roberta Downeyho Jr. Řeknu-li, že se snímek Kovbojové a vetřelci rýsoval jako letní biják, který nikoho příliš nezajímá a očekává se od něj zábava na úrovni Wild Wild Westu, nebudu s ohledem na mizerné americké tržby daleko od pravdy. Jak se však ukazuje, Favreau spolu s nepřeberným množstvím scenáristů zvládl látku vybalancovat tak, aby se propriety, které milujeme na westernu, nemlátily se sci-fi odérem. Naopak uzavřely mírovou dohodu, z níž vzešel povedený žánrový mix. Matthew Libatique, dvorní kameraman Darrena Aronofského i Favreaua, pak zajišťuje, aby westernové pláně svou barevnou kompozicí braly dech a aby akce, jakkoli nepřehledná, budila hned lepší dojem. Mnozí filmu vyčítají, že mu chybí humor a nadhled, čímž se z toho stává ještě větší fraška. Tvůrci vsadili na vážnost, a přestože se pochybují v nejbrakovějších možných kulisách a musejí si být vědomi hlouposti svého námětu, na velké dobrodružství si hrají tak odvážně, že je těžké jim to nevěřit.

kovbojs_4 kovbojs_5

Kovbojové se vydávají ve šlépějích Stopařů (1956) a své charaktery si vybrali mezi drsnou elitou jak ze staré školy. Daniel Craig by si ještě před deseti lety nedovolil konkurovat Harrisonovi Fordovi o to, komu víc sedne fedora a kdo zvládne nasadit odhodlanější výraz, jenomže trénink britských tajných sil na agenta 007 a pomalé dozrání osobnosti z něj vytvořily ideálního filmového tahouna v roli nesmiřitelného a uzavřeného chlápka Jakea, který využívá svou špatnou minulost, aby napravil nepořádky dneška. Přestože jde film do kin s dabingem a cílením na děti, Craig si jde tvrdě za svým, až cáká krev. Samozřejmě, vzhledem k vývoji děje a sledu událostí se pomalu umravní, ale raná krize identity mu v rámci žánru přerod značně ulehčuje.

Skoro bývalý indianajonesovský hrdina Harrison Ford (dočkáme se pátého Indyho před hercovou stovkou, nebo se budou Spielberg s Lucasem bát hněvu fanoušků?) si tentokrát na svatouška nehraje a skoro to vypadá, že na stará kolena si víc troufá na nezbedné parchanty (viz Hezké vstávání). Předpoklady k tomu má a svou hereckou kreaci jako Woodrow dovádí na hranici karikatury. Naštěstí v hereckém souznění s Craigem se extrémy vyvažují a dohromady tvoří zvláštní a dlouho potřebnou dvojici. Co je na Kovbojích a vetřelcích ovšem nejzajímavější, že film zvládá v základu vykreslit hned několik postav a všem dopřát vlastní minipříběh a zápletku, kterými si projdou. Ani trochu tím neubližují hlavní linii stopování „démonů“ a záchranou unesených.

kovbojs_6 Cowboys & Aliens

Sci-fi se projevuje poměrně konzervativně. Pokud se dá Kovbojům s vetřelci něco vyčíst, není to děj a postavy, ale pojetí mimozemšťanů, kterým chybí šmrnc a originalita. Tvůrci se spoléhají na digitální triky a povšechné šero a prach, které nedokonalosti skryjí. Nelze jim upřít zajímavé „vetřelčí“ ruce vylézající z těl, ale mohli předvést více. Stejně tak se mohli o něco více zaobírat pohledem tehdejších lidí na úkaz, který sami pojmenují jako démoni. Alespoň podiv nad létáním přijde, ale to je tak všechno, jinak své soupeře berou jako jakéhokoli jiného nepřítele. Film Stopaři není výše zmíněn náhodou. Kdyby se indiáni nepaktovali s bělochy, byli by to obyčejně oni, proti komu by se bojovalo. Takhle sci-fi motiv umožňuje první smírčí řízení mezi národy v Americe, aby lidé širé škály barvy pleti porazili společnou hrozbu.

kovbojs_8 kovbojs_9

Favreau si tak může připsat úspěch za umné svázání žánrů, které nejsou typickými spojenci. Na Kovbojích a vetřelcích je podstatné, že poskytují velkou dávku zábavy, udržují hloupost v mezích možností (nikdy se nezačnou dít skutečně divné věci) a nabízí rozmanitou škálu osobních příběhů, které se podaří vyřešit a s pomocí klišé kompaktně zapojit. A konečně, kdo by nechtěl mít podobně intuitivně ovládanou zápěstní zbraň, s jakou se ohání Daniel Craig a která umí efektně ničit, když je potřeba.