Planetárium – hledět na prázdnou oblohu

24.11.2016 at 13:16  •  Posted in Recenze by

Francouzsko-belgický snímek vyznívá jako promarněná příležitost. Chvíli je o parapsychologických jevech, chvíli zase o filmovém byznyse, doopravdy ale není o ničem a do toho ještě scénář neváhá hercům předepsat prkenné dialogy.

Film Planetárium je záhadný od prvních minut, ale do samého závěru nedělá téměř nic pro to, aby uspokojil naši zvědavost. Jsou děvčata Laura (Natalie Portman) a Kate (Lily-Rose Depp) skutečně médii, která dovedou komunikovat s mrtvými, nebo je to trik a trocha psychologie? Jaký je skutečný záměr filmového producenta Andrého Korbena (Emmanuel Salinger), který jim nabídne účinkování ve filmu? Kdo za ním chodí v jejich seancích?

planetarium-01

Snímku se nechce odkrývat karty, a tak celou dobu hraje s potměšilým úsměvem a nechává diváka hádat, ale protože nenabízí žádný další nápad a pořád se točí kolem stejné váhavosti, zájem opadá.

Jak nenatočit film

Nerozhodně vyznívá film i při nahlížení do zákulisí filmové tvorby třicátých let. Částečný záměr producenta je posunout s pomocí vyvolávaček duchů film dál, vytvořit nové technologie, avšak Planetárium nedává neznalému člověku žádný kontext, aby chápal, od čeho se chce posouvat a čeho chce docílit. Ostatně Korben z celého dění nakonec vychází spíš jako pomatenec, takže uvědomělý exkurz do francouzské kinematografie od Planetária nehrozí. Je to jen slepá ulička.

planetarium-03

Pro Rebeccu Zlotowskou je to třetí režijní počin a vypadá jako tápání v temnotách. Materiál si přímo říká o hravost a okouzlení, ale filmu schází lehkost i nadhled. Režisérka a scenáristka v jedné osobě například dílo zastřešuje odtažitým a téměř zbytným rámcem, který z filmu dělá vzpomínkové vyprávění. Vyvolávání duchů snímá chladně, aniž by ho prací s kamerou pozvedla na skutečný spirituální zážitek. Planetárium se nedokáže opřít ani o postavy nebo jejich herecké projevy. Jakémukoli momentu včetně vyústění schází emocionální náboj, který by nás aspoň na moment propojil s postavami.

Bez duše

Velká škoda je v tomto filmu Natalie Portman. Zvlášť, když si člověk pustí už druhý trailer na životopisné drama Jackie (2016). Nejenže je na film od režiséra výborného chilského filmu No (2012) radost se těšit, už v ukázce je jasné, že v něm herečka s izraelskými kořeny podává výjimečný výkon. Pro Planetárium to neplatí. Může to být důsledek toho, že není jasné, o co filmu jde.

Velkou zvědavost budila Lily-Rose Depp, jež je dcerou Johnnyho Deppa a Vanessy Paradis. Platí pro ni ale de facto totéž co pro její starší hereckou kolegyni. Pozoruhodný je tak snad jenom Emmanuel Salinger, kterému zdrženlivost umožňuje v detailech vystihnout člověka v honbě za šíleným snem.

planetarium-10

Proč jako název zrovna Planetárium? Kdo ví. Interpretacím se meze nekladou. Zatímco v planetáriu ale většinou žasneme při pohledu na obrovský a neznámý vesmír, film vyzařuje spíš trpkou nudu.

(3.5/10)