Králova přízeň

29.10.2008 at 19:17  •  Posted in Recenze by

Vítejte na další hodině dějepisu. Dnes si dáme něco z Anglie za vlády Tudorovců.

Mary, Anna a George žili jako šťastní sourozenci Boleynovi, dokud se jejich tatíček, v jádru dobrý muž, a strýček, v jádru špatný muž, nerozhodli podstrčit stále svobodnou Annu králi Jindřichu VIII. pod nos. Králův milostný a rodičovský život totiž strádá. Hrozně by toužil po synovi, který by zajistil pokračování rodu, ale jeho současné manželce Kateřině Aragonské se stále nedaří dát život chlapci. Nakonec ale král najde zalíbení v provdané Mary, ale když i ta má problémy s těhotenstvím, obrací svůj zrak k Anně a pak k Jane a pak… Nejtěžší to má ale s Annou, která nechce být jen jeho milenkou. Králův chtíč je tak velký, že založí novou církev, aby se mohl rozvést s Kateřinou. Ti, co se v historii orientují lépe, už tuší, jestli mu to bylo k něčemu dobré.

boleyn_2 boleyn_3

Z širšího pohledu působí Králova přízeň jako prequel k dvěma dílům Královny Alžběty od Shekhara Kapura. Z bližšího pohledu se bohužel neliší pouze v detailech, ale ti, co se v ničem moc nešťourají, budou dost spokojeni. Králova přízeň totiž ubíhá velmi svižně, historicky si zase tolik nevymýšlí (ne víc, než autorka původní knihy), ale ke skutečně dobrému historickému filmu chybí historicky významné okamžiky, které by byly ztvárněny s důsledností, poutavostí a které by udávaly smysl filmu. O Jindřichu VIII. se obecně ví, že manželkami nešetřil. Nakonec jich uhnal šest. Film se zaobírá osudem jen jedné z nich – Anny Boleynové. Osobně bych ji taky považoval za nejpodstatnější. Už proto, že dala život následující velké panovnici Alžbětě a že kvůli svazku s ní se Jindřich odvrátil od katolické víry a vytvořil novou křesťanskou církev, a to anglikánskou, která dovolovala rozvody. Toto bych označil za onen historicky významný, děj posouvající moment. Avšak film se mu věnuje pouze oklikou a s nezájmem, člověk by málem přehlédl, že už k tomu došlo. Bez anglikánské církve by vše bylo jinak. Takhle se z Královy přízně stává film o králově sexuální prostopášnosti a nezajímavé sesterské válce.

boleyn_4 boleyn_5

Film neohromuje ani hereckými výkony. Ačkoliv žasnu, jak se Scarlett Johanssonová dokáže přelévat mezi polohou čisté a nevinné dívky (Dívka s perlou, Králova přízeň) a očividně přitažlivé a smyslné ženy (Vicky Cristina Barcelona), přesto není její další účinkování v komorním dramatu žádnou velkou slávou. Scénář jí nedovoluje větší výstupy a ani zbytek herecké sestavy netvoří dobrý protipól. Nutno si uvědomit, že je vlastně postavou vedlejší. Tím, kdo je tu nejdůležitější, je král Jindřich v podání Erica Bany. Král nejspíš věčně zadumaný, nemluvný, snad i pořád rozčilený. Důležitý je jeho výraz ve tváři, který se za žádných okolností nemění. Což o to, panovník by to byl pohledný, ale Bana zapomněl na charisma, což mu hustý vous a divé šaty nezařídí. Třetím význačným bodem mnohoúhelníku je Natalie Portmanová jako ta nejdůležitější žena – Anna. Na začátku se dopustí boty, ale po čase stráveném ve Francii se z ní stává společensky zábavná, pomstychtivá, po králi toužící žena. Moc dlouho jí to ale nevydrží. Znásilnění i špalek zlomí její duši. Portmanová ve většině „po francouzských“ scén působí dost sebejistě, intrikánsky, ale nedaří se jí vytvořit výraznou historickou figuru. Ani když probíhá korunovace. Druhá Alžběta se nekoná.

boleyn_6 boleyn_7

Když neustále zmiňuji Alžbětu, věřte, že to nejsou planá slova. Nevím, jestli je to prostředím Anglie šestnáctého století, laděním do barevně pestrých a teplých tónů, kamerou či Davidem Alldayem, který se jako umělecký dohled podílel na obou filmech, ale atmosférou jsou si dost podobné. Přesto McGuigan nedosahuje prací s kamerou takových uměleckých záběrů, skrytých pohledů využívajících prostředí barokních staveb, jako se podařilo Adefarasinovi, kameramanovi Zlatého věku. Výpravou je film bohatý, postavy vystřídají řadu kostýmů, ale vše se drží v striktní rovině průměrného historického filmu. V otázce nejen vizuální stránky, ale taktéž herecké a režijní. Justin Chadwick totiž zatím moc zkušeností jako režisér nenasbíral. Ve filmu je hotovým nováčkem, což je sice jako omluva nedostačující, ale Královou přízní si zase tak velkou ostudu neuřízl.

Tak jsme si dnes pověděli něco o Tudorovcích a příští hodinu budete všichni zkoušeni. Takže, jak se jmenovala třetí manželka Jindřicha VIII?

(6/10)