Velká hra – Sorkin blafuje se silnými kartami

0
8.1.2018 at 21:39  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

V režijním debutu chce hrát Aaron Sorkin chytrou hru, občas je ale hlavně přehlídkou velkých výstřihů.

 

   V Hollywoodu se už Aaron Sorkin zapsal jako zručný scenárista. V branži se pohybuje už od devadesátých let (podepsaný je i pod Americkým prezidentem /1995/ s Michaelem Douglasem v hlavní roli), avšak větší pozornost si získal až poslední dekádu – ať už šlo o populární seriál Newsroom (2012–2014), nebo filmy The Social Network (2010) Davida Finchera a Steve Jobs (2015) v režii Dannyho Boylea.

   Typické jsou pro něj příběhy podle skutečných událostí i hutné scénáře, díky nimž jsou jeho filmy hodně upovídané, aniž by se plácalo naprázdno. Bylo asi nevyhnutelné, aby se vyhledávaný scenárista proměnil i v režiséra a jeden ze svých scénářů si sám natočil. Vyšlo to na Velkou hru, skutečný příběh Molly Bloomové, která ve světě hazardu dokázala mnohé, až ji to přivedlo k soudu.

 

Hraje víc Chastainová, nebo její šaty?

  Pro Jessicu Chastainovou je role Molly Bloomové zase jednou velká příležitost, dost možná nejvýraznější od hlavní role v honbě po Usámovi bin Ládinovi ve 30 minutách po půlnoci (2012) od Kathryn Bigelowové. I když se “princezny hazardu” zhostila Chastainová důstojně dramaticky,  film je nakonec mnohem víc opřen o režii a scénář než herecké provedení, takže jí nenabízí mnoho příležitostí, kdy by film táhla postava – a ne samotné dění. Výkon Chastainové je tak mnohdy dokonce zastíněn kostýmy, jelikož herečka vystřídá nespočet luxusních modelů, které kulantně řečeno podtrhují její ženské křivky. Divák by se ale neměl nechat ošálit vizuální fintou, která je určena gamblerům ve filmu.

   Na prvním místě tak jako definující osobnost Velké hry zůstává Sorkin. Ve stínu nechává i sebejistého Idrise Elbu, který přitom s Velkou hrou rovněž získal příležitost připomenout, že je charismatický herec, jakého známe ze seriálu Luther (2010–2015), a nejen doplněk marvelovských komiksů nebo béčkových fantasy jako Temná věž (2017). Herci Sorkinovi naplno slouží pro tvůrčí záměr, ale nepřerůstají ho. Svým způsobem se to jeví jako vhodný přístup ke zfilmování knihy, ve které také nejde o známé herce, ale o samotné vyprávění. Nicméně zrovna Velká hra je postavena na Molly jako silné osobnosti.

 

Slova, slova, slova. Ale kam kráčí?

   Sorkin si v novém filmu nepotrpí na jednoduchou přímočarost. Typickou slovní zahuštěnost doplňuje paralelním vyprávěním ve dvou rovinách – jedna se linoucí minulostí, popisující vzestup Molly Bloomové ve světě hazardu, který zachytila ve své autobiografické knize, druhá představuje současnost, v níž Bloomová čelí trestnímu obvinění kvůli ruské mafii a s právníkem řeší, jak situaci zvládnout.

   Z hlediska montáže však z více vyprávěcích částí neposkládá nic překvapivého, byť obě roviny mají náboj a Sorkin si obzvláště se scénami z hazardních her umí vyhrát a představit je v moderním, zábavném hávu. Místy je cítit, jako by byla přítomna inspirace Martinem Scorsesem. Méně zábavný je často zbytečný voice over, který ukazuje, že Sorkin přece jenom míchá literární styl s vizuální režií.

   Zásadním problémem Velké hry je pak nešťastný fakt, že sice disponuje poutavým příběhem, ale schází mu silný motiv s údernou pointou, k níž by se směřovalo. Záměr vykreslit hlavní postavu v dobrém světle navzdory “temnému” prostředí, jako někoho, kdo lpí na principech a chce si udržet dobré jméno, navíc propálil marketing, takže ve finále snímku se ozývá podivný hlásek: To je všechno?

  Neobratně a směšně pak vyznívá srdceryvné finální setkání s opovrhovaným otcem (v podání Kevina Costnera), který v terapeutické desetiminutovce vyloží, proč Molly Bloomová je, jaká je. Zhola zbytečná scéna posouvá film od soudního dramata a příběhu o zhoubné lákavosti velkých peněz k rodinnému melodramatu. Otec v Mollyině životě sice hrál významnou úlohu, ale struktura příběhu si jeho očištění nežádala.

   Přesto je Costner stejně jako Chastainová a Elba jednou z exkluzivních karet, které Sorkin při své Velké hře drží v ruce. Vypadá to, že by mohl mít fullhouse, ale spíš blufuje. To však neznamená prohru. Klasika z Velké hry nebude, Sorkin ale udělal první krok, aby jednou předvedl výjimečnou hru, která bude celá jenom jeho.

(6/10)

 

Foto: Vertical Ent.

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Molly’s Game

Režie: Aaron Sorkin; Scénář: Aaron Sorkin

Hrají: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera

Žánr: drama/životopisný; Země původu: USA; Stopáž: 140 minut

Premiéra: 4. ledna 2018

Přečteno: 66x

Adam Fiala

Adam Fiala

Šéfredaktor Moviescreenu od roku 2005, vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Preferuje tvorbu Tima Burtona, Alfonse Cuaróna, Guillerma del Tora, Darrena Aronofského, série Star Wars, X-Men, Harry Potter a Pán prstenů.
Adam Fiala

Napsat komentář

Starší příspěvky:
Největší showman – nesourodá biografie

Dlouho připravovaný projekt Hugh Jackmana způsobuje jen bolehlav. Životopisný snímek si neodkáže poradit ani s jednoduchými výzvami.    V USA enormně známého...

Zavřít