Lepší teď než nikdy – horší to mohlo být kdykoliv

14.9.2014 at 19:26  •  Posted in Recenze by

Komedie a romantika v místy nadbytečně příjemné formě, která brání zazářit sžíravému cynikovi Michaela Douglase.

Ne že by se nám už nepletly filmy Lepší už to nebude a Horší to už nebude, to první je komedie s Jackem Nicholsonem, druhé s Willem Ferrellem. Podobně zákeřnou dvojici s mystifikujícími názvy bude nově tvořit Lepší teď než nikdy se snímkem Lepší pozdě nežli později z roku 2003. V obou vystupuju Diane Keaton v hlavní roli a obě představují specifickou odnož romantické komedie, jejíž protagonisté dávno překročili hollywoodský věkový ideál, ale právě svou vyzrálostí a jinými životními hodnotami mohou tvořit zajímavý protipól. Navíc, co si budeme namlouvat, nelze v tom nevidět i snahu věnovat se opomíjenému diváckému segmentu postaršího obecenstva.

Nejvýraznějším pozitivem je, že Keaton vyměnila hereckého kolegu, a tak nejednoduché romantické tokání doplňuje Michael Douglas. Tvůrci přitom nebyli úplně originální ve způsobu práce s ingrediencemi. Ačkoli Douglase můžeme považovat za sympatický doplněk, kterým on sám předvádí schopnost komického vystoupení, spousta věcí se opakuje. Je mu přisouzena role nevrlého starocha, který se ve své nenávisti k lidem vyžívá se sklenkou martini v jedné ruce a ekonomickým bičem v druhém. Příběh je pak pojat jako zkrocení zlého muže.

ASIG_02035.NEF

Soused na zabití

Oren Little je realitní makléř, který si za svůj život přišel na pořádnou sumu peněz, ale co nahnal v kariéře, zanedbal v osobním životě. Po smrti své manželky zatrpkl, syna ignoruje kvůli jeho drogovým excesům a jedinou spřízněnou duší je mu kolegyně v práci, která je stejně cynická. Oren se právě pokouší prodat svůj rodinný dům, aby mohl spokojeně odejít do penze a přestěhovat se. Než obchod uzavře, uskromní se do volného bytu v domovním komplexu Little Šangri-la. Navzdory názvu, který se odkazuje k pověstnému ráji na zemi, přízvisko Little značí, že tahle Šangri-la patří Orenovi a že pro kohokoli jiného to snadno může být spíš peklo, když se na čas stane sousedem.

Leah z vedlejšího bytu se s ním snaží lépe vycházet, ale Oren je neoblomný. Jejich životy sblíží až nečekaná přítomnost Orenovy vnučky. Syn totiž musí nastoupit do vězení a navzdory Orenovým protestům mu malou Sarah svěří do péče. Oren se jí pokouší všemožně zbavit, jako první na řadě je náhradní babička v podobě Leah, ale neváhá pátrat i po Sářině matce nebo povolat právníky, aby syna z vězení dostali dřív.

ASIG_03855.NEF

Jemné našlapování zkazí každou legraci

Ostré hrany byly zavčas ošmirglovány, a tak je komediální stránka Lepší teď než nikdy dosti mírná. Přestože bychom si mohli slibovat drzé vychování prostřednictvím postavy Orena, na nic vysloveně hnusného se nezmůže. Film tak pěstuje přehnaně smířlivou a pokojnou atmosféru, v níž je nálada nepříjemného souseda spíš děsivou předtuchou než reálnou situací. V řemeslně slušně vytvořeném filmu se tak divák snadno ztratí v péči odborníků, kteří nechtějí zbytečně pohoršovat.

Scénář je dílem Marka Andruse, který je i oscarovým scenáristou snímku Lepší už to nebude, a nynější projekt se nešťastně maskuje za méně vydařený, či přesněji méně prokreslený duplikát, volný remake. Od té doby ale uplynulo sedmnáct let a ani v jiných podobách se mu úspěch nepodařilo zopakovat. Pro tento případ se spojil s režisérem Robem Reinerem, který není vůbec malou rybou v žánru chytré romantické komedie.

Reiner si občas odskočí i k herectví (letos byl k vidění v rozkošně cholerické roli otce ve Vlkovi z Wall Street) a i zde si dopřál menší hereckou etudu, byť sama o sobě představuje nejnevyváženější prvek filmu. Reiner zde ztvárnil postavu Artieho, jenž zajišťuje hudebního doprovodu pro Leah, která si přivydělává zpěvem v podnicích. Artie po ní pálí a domluví si i rande, přičemž si obarvuje vousy a nosí příčesek a na první pohled vypadá kvůli tomu pochybně. Bez důvodně působí pouze nepatřičně, jako by veškeré jeho potenciální vtipy z výsledného střihu vyhodili.

ASIG_02869.NEF

Léta s Reinerem

Jako režisér se snaží o maximálně příjemný a pohodový zážitek. Je to však právě neochota přitlačit v některých místech, kvůli níž zůstává Lepší teď než nikdy daleko za nejlepšími filmy zúčastněných tvůrců. Reiner v osmdesátých letech natočil takové klasiky jako snímek o dospívání Stůj při mně, v němž bez příkras a pohodlnosti zachycuje životní dobrodružství maloměstských kluků. Pro mnohé pak bude vzorem probíraného žánru dílo Když Harry potkal Sally, kterým Reiner uzavřel osmdesátky. Už s postupujícími devadesátými roky se Reinerova schopná ruka vytrácela a zůstaly jenom vzpomínky na další filmy jako Princezna Nevěsta či Misery nechce zemřít.

ASIG_03732.NEF

Stárnoucí hrdiny si užil v divácky dobře přijaté komedii Než si pro nás přijde, v níž se na smrtelné posteli spřátelili Jack Nicholson s Morganem Freemanem a před čtyřmi roky navázal na svůj úspěch s dospívajícími hrdiny ve filmu Má mě rád, nemá mě rád. Letošní premiéra je ukázkou toho, že Reiner dovede textu vtisknout živoucí a svěží tvar, poutá nás do společnosti chytlavých hereckých projevů a dovede naplnit divácké očekávání ze spokojeného prožití dvou hodin. Stěžovat si teda asi nebudou, ale měli by být nespokojení s tím, že byli kvůli bezpeční nekonfliktnosti obráni o možnost komiky nesentimentálního pragmatika v podání někdejšího lva z Wall Street Michaela Douglase.

(6/10)

Originální název: And So It Goes

Režie: Rob Reiner, Scénář: Mark Andrus