Macbeth – štíři v hlavě vyžadují neochvějný žaludek

1.12.2015 at 09:05  •  Posted in Recenze by

Michael Fassbender šíří zmar a Justin Kurzel oslnivou vizi, zatímco adaptují stovky let starou předlohu Williama Shakespeara.

Můžeme se podivovat, proč se moderní tvůrci opakovaně vrací k starobylé tvorbě, znovu se jí nechávají uchvátit a znovu se pokoušejí o její interpretaci nebo ztvárnění. Představa, že by nějaké současné dílo nebo autor byli za pár stovek let stále a opakovaně předmětem zájmu filmařů nebo divadelníků, je skoro nepředstavitelná, přesto by to pro každého, kdo své scénáře nebo knihy píše se srdcem umělce, bylo splněním ideje o nesmrtelnosti osobnosti. Nakonec tu ale nade všemi trůní William Shakespeare, jehož silné příběhy přestály vývoj společnosti a stále dokáží vést dialog s člověkem smartphonové éry. Nejhorší na tom je, že si nikdy asi nebudeme úplně jisti, jestli skutečně byl Shakespeare stvořitelem těchto věčných příběhů.

V každém případě stále svádí k dalším a dalším adaptacím a je pouze otázka, jestli se najde tak uvědomělý a nápaditý tvůrce, který dokáže s materiálem pracovat jako s dobře hnětací hmotou a modelovat dílo, které mezi ostatními nezapadne. Filmový Macbeth už má pár světlých chvil, ať už se na nich podílel Orson Welles, Roman Polanski nebo Akira Kurosawa. V moderní éře ale odvážná srdce schází. Skutečně zajímavým projektem byl Coriolanus (2011), v němž Ralph Fiennes jako herec i režisér přetavil Shakespearův text do kontextu moderní doby, aniž by zbla změnil na poplatných slovech mistra. Teď zkouší své štěstí s Macbethem Kurzel. A přestože zůstává ve výlučně historických kulisách, snoubí archaická slova s moderním filmařským výrazem v experimentu, který zachovává úctu smyslu.

macbeth_y

Případ pro psychiatra uprostřed divočiny

Když film začne a Kurzel nás omámí zachmuřenými skotskými vysočinami a stržemi mezi pohořími, jejichž vrcholky smáčí v těžkých mracích, hyperrealismus prostředí nás vtáhne do autentického dávnověku. Je to Skotsko, kraj drsných mravů a bolavých životů. Co do využití přírodních exteriérů a tématu skotského boje, nemůže si člověk nevzpomenout na Statečné srdce Mela Gibsona (1995), které se rovným dílem neodvracelo od barbarskosti středověku. Na rozdíl od oscarového filmu se však Kurzel vzdává romantizujících tendencí. Jak jinak, když Macbeth je příběhem slabosti muže a jedovaté manipulace, která se může zrodit v srdci ženy.

Ústřední role přitom nemohl obsadit lépe, protože jak Michael Fassbender coby šílící král stavící svůj trůn z krve, tak Marion Cotillard, které vlastní ctižádost přerůstá přes hlavu, jsou fakticky od začátku do konce nepopsatelně výborní. U Fassbendera to nepřekvapí, vyšinuté mysli lidí, které by společnost měla raději izolovat v měkce polstrovaných komnatách, než si je usazovat na trůn a korunovat, má zvládnuté, ať už usiluje o nadvládu mutantské menšiny v X-Menech, kuje pikle jako android v Prometheovi (2012), nebo věří v nadřazenost bělochů ve 12 letech v řetězech (2013). U Cotillard jsme zvyklejší i na příjemnější role, jejichž sympatie ale blednou ve chvíli, kdy z úst jí proudí žlučovité výroky, u nichž dalekosáhlý dopad nedokáže uzřít.

Teatrální i dravý

Je totiž fakt, že tak jako se postavy nezdráhají pro naplnění sudby, jakého to podvratného zásahu do běhu Země, konat zlo, neukazuje málem ani Kurzel milosrdenství, když se jdou upalovat děti. Styl filmu v sobě přitom kombinuje teatrální mizanscénu, příklon ke kameře z ruky, smysl pro zpomalení scén, které vytrhává z momentů běsnění, a konečně výtvarný cit, který Kurzelovi dovoluje nakonec zalít celé plátno celou škálou rudé, v níž máchá závěrečný souboj o záchranu skotské reputace.

Jednoznačná vize a suverénní způsob zpracování, který má vše na svém místě a hypnotizuje svou oddanou hereckou bravurou na téma šílenství duše, je překvapivější o to víc, o co nenápadný dosud byl talent Justina Kurzela. Zároveň potvrdil, že když se spojí klasický námět s unikátním pojetím, zasáhne nás výsledné dílo víc, než by si člověk schovaný za jménem Shakespeare před čtyřmi sty lety dovedl představit.

macbeth_yu

(8.5/10)

Originální název: Macbeth