Magický hlas rebelky – výjimečný film o výjimečné ženě

17.7.2014 at 17:07  •  Posted in Recenze by

Poutavý životopisný dokument, který svým tématem a zpracováním bez problémů osloví pamětníky i školáky.

Filmaři a dokumentaristé stojí při sestavování životopisu před rozhodnutím, zda pojmout portrét dané osobnosti komplexně nebo ho postavit na jedné výrazné životní události. Olga Sommerová se ve svém dokumentu o Martě Kubišové vydala první cestou a zprostředkovává nám její životní příběh od prvních krůčků coby mladé zpěvačky až po vyzrálou ženu, jakou je Kubišová v současné době. Snímek zaznamenal na filmovém festivalu v Karlových Varech výrazný úspěch, když s přehledem získal diváckou cenu při uvedení mimo hlavní soutěž. Ocenění od běžného návštěvníka festivalu nepřekvapuje, protože tento dokument je stejně kvalitní jako divácky přístupný.

Magický hlas rebelky 1

Kladná zpívající hrdinka

Scénář, který napsal sám život, by těžko mohl být poutavější. Životní příběh Marty Kubišové by vydal nejen na celovečerní film, ale rovnou na několikadílný seriál. Slibně rozjetou kariéru talentované a krásné zpěvačky zarazil příchod sovětských vojsk a následný normalizační proces. Když Kubišová poprvé zpívala Modlitbu pro Martu, mohla těžko tušit, že si jednou ze svých nejkrásnější písní podepisuje zároveň rozsudek konce svojí kariéry. Události pak šly ráz na ráz. Zlatého slavíka v roce 1970 již přebírala za zavřenými dveřmi a podvržený skandál s pornofotkami přibouchl dveře její kariéře nadobro.

V normalizační letech se stýkala s lidmi kolem Václava Havla a Charty 77 a po sametové revoluci zažila nevídaný comback, když se kromě návratu na pěveckou scénu stala i symbolem boje proti komunistickému režimu. Na její osobě bychom na dálku těžko hledali nějakou chybu. Sama vnímá své „hrdinství“ jako určitý pud sebezáchovy, jako něco, co prostě musela udělat. Do toho je vášnivou milovnicí zvířat, o čemž svědčí dlouhodobě vysílaný pořad České televize „Chcete mě?“ a neustále zapálená cigareta zase souzní s jejím obrazem rebelky.

Kubišová nepostrádá ani smysl pro humor. V dokumentu často působí, jako by sama sebe ani svůj život nebrala příliš vážně a dokáže se dívat na věci s opravdovým nadhledem. Mluví otevřeně i o nepříjemných tématech, ačkoliv nelze objektivně posoudit, zda přeci jen nezůstalo nějaké nevyslovené tabu. Například vztah s Helenou Vondráčkovou, která jako jedna z mála v dokumentu vůbec neúčinkuje, se mimo šťastných let spolupráce v Golden Kids vůbec nerozebírá.

Magický hlas rebelky 2

Mnohorozměrný film

Na Magickém hlasu rebelky je obdivuhodné, s jakou lehkostí dokáže kombinovat všechny aspekty Martina života. Představuje nám tuto ženu jako nadanou zpěvačku a vhodným použitím široké škály jejích songů dotváří atmosféru i navnadí k dalšímu poslechu. Ukazuje nám Kubišovou jako ženu, matku i bojovnici za svobodnější režim. Profesní život zde nemá navrch nad tím soukromým ani naopak, tvoří prostě dokonalou souhru.

Kromě Anety Langerové se ve snímku objeví celá řada jiných známých osobností, ať už chartisté Dana Němcová, Pavel Kohout, Vlastimil Třešňák nebo Jaroslav Hutka či Martiny přátelé Milan Hein, Václav Neckář, Petr Malásek, Karel Štolba, Fero Fenič, Iva Janžurová a také dcera Kateřina. Z cyklu Třináctá komnata je ve filmu použita i výpověď Václava Havla.

Magický hlas rebelky 3

V dokumentu se střídá vzpomínání Marty ze současnosti a záběry z muzikálu Touha jménem Einodis, v němž hraje s Anetou Langerovou hraběnku Sinodii Nádhernou, která zažila protektorát i nástup komunismu, s chronologickým vyprávěním a archivními záběry z minulosti. Je neuvěřitelné, kolik toho film stihne odvyprávět za pouhých 90 minut. Můžeme si stěžovat, že bychom se některým konkrétním událostem chtěli věnovat detailněji a stačilo by možná méně záběrů krmení zvířátek v zoo, ale žádný podstatný okamžik Martina života zde skutečně nechybí.

(9/10)

Originální název: Magický hlas rebelky

Režie: Olga Sommerová, Scénář: Olga Sommerová