Máj

19.8.2008 at 15:17  •  Posted in Recenze by

Hynku, Viléme, Jarmilo! Pojďte do kina!

Tohle se nedá natočit, to nemá žádný děj, říkali F. A. Brabcovi jeho kolegové a přátelé, a měli pravdu. V Máji, tedy slavné lyrickoepické básni Karla Hynka Máchy, jde o nějakou vraždu vlastně jen okrajově. Postavit scénář na obrazech se zdálo být zezačátku šílenstvím, to by to ale nebyl F. A. Brabec, aby ho nedokázal ztvárnit svým jedinečným stylem, který jsme mohli obdivovat už v jeho předchozím „národním“ díle Kytice. Celým filmem provází Kat v podání fantastického Jana Třísky, postava chmurná a tajemná, která příběh vypráví a zároveň se v něm často objevuje jako prvek, který posouvá děj kupředu k vyústění, které už dobře známe od Karla Hynka Máchy. Právě závěrečná scéna popravy patří k těm nejsilnějším a nejepičtějším z celého filmu. Brabec dává Vilémovi v jeho posledních (a evidentně velmi bolestivých) chvílích nahlížet do očí jeho milované Jarmily, dívky, kvůli jejíž lásce zabil mlynáře Schiffnera.

maj_2 maj_3

Hlavní postavy, tedy dva mladé lidi, Viléma a Jarmilu, hledal Brabec mezi neherci. Do role Viléma obsadil kontroverzního politika Matěje Stropnického, který představám mladistvého loupežníka odpovídá dokonale, dokud nepromluví. Na jeho topornou dikci je třeba si chvíli zvykat. Navíc – je zajímavé, když politik hraje ve filmu (ne, nepředstavujte si Paroubka v Panic je nanic 2). Sandra Lehnertová ztvárnila Jarmilu jako vpravdě sošné děvče, ovšem scénář jí neposkytl lepší příležitosti, než jen stát a koukat, jít a koukat nebo souložit lhostejno s kým a tvářit se, že neví, která bije. Dohromady však Vilém a Jarmila fungují obstojně.

Jako protipól k amatérovi Stropnickému povolal Brabec veterána Juraje Kukuru, jehož Schiffner působí jako statný strom ve větru, stabilní součást děje a místa. V obsazení jsou i další zkušení herci, jako okouzlující Jan Přeučil, kterého Máj velmi uchvátil, nebo Bronislav Poloczek, Nina Divíšková a Kryštof Hádek. Právě ten poslední z nich, v roli Vilémovy pravé ruky Waldemara, dává loupeživé bandičce kouzlo navíc.

maj_4 maj_5

Film je od začátku do konce protkán erotikou, a ačkoliv Sandra Lehnertová říká, že jí to vše přišlo přirozené, někdy jsou nahé scény zbytečné a nepatřičné, a připadá vám, jako by film točil puberťák, který potřebuje mít v každém záběru prsa. Jinak ale má většina obrazů svůj význam, a dokonce i na první pohled podezřelé intermezzo s Vilémem a přízraky, doprovázené písničkou od Support Lesbiens, nakonec zapadne do formátu. Když už je řeč o této české kapele, tvůrci vsadili v doprovodu na kombinaci jejich kytarových melodií a symfonického orchestru a je nutno říci, že tento neotřelý nápad splnil svůj účel a zajímavě podtrhává celkovou pochmurnou a záhadnou atmosféru filmu, jehož základním stavebním kamenem je vítr. Budete se až divit, co všechno může vlát.

maj_6 maj_7

V kostce, Karel Hynek Mácha by se asi nestyděl. Když se podíváte důkladně na všechny detaily Máje, najdete hodně chyb. Když se ale na něj podíváte jako na celek, budete cítit magické tepání toho, co jste v šesté třídě nechtěli číst. A přečtete si to znova.

Závěr: Zfilmovat Máj je velký režisérský oříšek a důkazem budiž fakt, že se o to v dějinách filmu nikdo nepokusil. F. A. Brabec to neudělal dokonale, ale věděl, co chce říct, a řekl to.

(7/10)

Kristýna Lexová