Seznamte se s Davem

14.8.2008 at 15:13  •  Posted in Recenze by

Má debilní úsměv, strojené pohyby, postrádá vtip a soudnost. Ne, neurážím tu teď Eddieho Murphyho (i když…). Seznamte se s Davem.

Možná už jste sami narazili na jeden z plakátů k tomuto filmu. Eddie Murphy se tam zubí jak magor a vy už z názvu odchytnete, že jeho postava se jmenuje Dave. No, popravdě…ne tak úplně. Když Eddiemu přestaly vycházet jeho role „zamilovaného profesora, jeho matky, otce, zesnulé prababičky a domácího křečka“, došlo mu, že tyhle megaprvky už asi nebudou v kurzu. Zde se uchýlil aspoň ke dvojroli, což ale neznamená, že by to divákovi nějak usnadnil. Méně je někdy více. Někdy.

dave_2 dave_3

Dave není člověk jako vy, jako já, dokonce ani jako Ghándí. Není to ani mimozemšťan. Spíš zde představuje jakousi schránku, raketu, v níž přiletělo několik prťavých ufounů z úplně cizí galaxie, kteří nám plánují vysát všechnu sůl z pozemských oceánů. Velitelem posádky je prostě a jednoduše Číslo 1 (Číslo 5 už totiž asi nežije), které je ztvárněno zmenšeným Eddiem Murphym. Opět. Tento kapitán je stejně jako zbytek emzáků v Daveovi strojený, bez citů a neví, co je to láska (chudák). Během svého pobytu na Zemi, když Dave hledá přístroj, pomocí něhož chtějí nasát moře, ale posádka narazí na milou Ginu (Elizabeth Banks) a jejího syna Joshe. Ti bystří hádají správně, Gina je postupně naučí, co je to láska k světu, životu i osobám opačného pohlaví.

dave_4 dave_5

Třeba už vás svými všemožnými narážkami unavuji, ale prostě si nemohu pomoci. Takhle stupidní scénář už dlouho nespatřil světlo filmového světa – mimozemšťané přiletí na Zemi, aby ji zničili. Postupně se jim ale její obyvatelé natolik zalíbí, že se na to vlastně vykašlou. Nebo že by ne??? (pardon, pokouším se jen předstírat, že to končí jinak než happy endem) Může to vypadat jako obrovský předsudek, když všichni lidé pořád dokola prohlašují, že Eddie už nestojí za nic a jeho filmy patří mezi nejhorší v kinematografii téhle i jiných galaxií vesmíru. Jenže ona je to prostě pravda. Kde jsou doby Policajta v Beverly Hills. Eddieho gagy nejsou vtipné, spíš k pláči. Ne že by neuměl hrát, popravdě ty grimasy, které v Daveovi vykouzlí, by zvládlo jen drobné procento komiků, ovšem ony nejsou zábavné.

dave_6 dave_7

Když vezmeme stranou Eddieho, který bohužel zase zklamal, dojde nám, že nemůžeme celý film vystavět na jediném herci. Rozhodně ne film podobného rázu. Zůstane nám zde nevýrazná Elizabeth Banks, která se svým „och ne, ZASE jsem někoho porazila autem!“ možná vykouzlí nějaký ten úsměv, ale asi ne úsměv správného typu. Její outsiderský syn, který si díky Daveovi dodá odvahy a sebevědomí, je zase jedno velké klišé amerických rodinných snímků. Tohle je ale komedie, a jestli vyřadíme herce, vtipy a scénář, mnoho nám toho nezbude. Jo, počítačové triky jsou obstojné. Zaslechnete jednu celkem pěknou salsa písničku. Jenže to bude tak vesměs všechno.

Mermomocí jsem se na Daveovi snažila najít něco pozitivního a na to, abych řekla, že to je aspoň průměrná komedie, to rozhodně nevystačilo. Tohle hlavně není komedie, ale utrpení…ne, nebudu subjektivní…ale budu, je to utrpení. A jak by řekl Ghándí – sebetrýzeň je ohavnost (v překladu: kinu se vyhněte obloukem).

(2.5/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)