Méďa – Who’s Your Teddy?

2.8.2012 at 10:27  •  Posted in Recenze by

Ideální matroš pro každého zastydlého puberťáka, který sní o kalení, hulení a nadávání se svým plyšákem z dětství.

John (Mark Wahlberg) je pětatřicetiletý pohodář s nulovými vyhlídkami, co se kariéry týče. V životě je však dokonale spokojený. Má krásné děvče Lori (Mila Kunis) a pravidelně si vyhazuje z kopýtka s Tedem (Seth MacFarlane) – nejlepším kámošem, který s ním drží basu už od raného a osamělého dětství. Ted je bývalá dětská celebrita s kontakty v showbusinessu, s pořádně břitkým jazykem a silně rozvolněným životním stylem. V jeho existenci má vedle sexu (!), drog a rock’n’rollu pevné místo už jen právě John. Ted, John a Lori spolu sdílejí jeden byt. Když chtějí John a Lori ve svém vztahu pokročit, je na čase, aby se Ted odstěhoval a postavil na vlastní nohy. Celý tenhle příběh je podivný vlastně jen v jednom. Ted je plyšový medvěd.

Plyšák na koksu

Méďa Ted je produkt z dílny Setha MacFarlanea, dabéra, animátora, nekompromisního scenáristy, tvůrce sitcomu Family Guy (Griffinovi). Označení produkt je na místě hned z několika důvodů. Na začátku totiž sice může stát hýčkaný nápad s oživlým Méďou, ten ale nestačí sám o sobě na povedený celovečerní film. S životním příběhem plyšové hračky by se přitom určitě dalo pořádně vyhrát a náběhy na takové pojetí jsou tím nejlepším, co Méďa nabízí.

V centru filmu pojmenovaného po této oživlé hračce ale paradoxně stojí spíše tuctové a nepříliš nosné dilema Johna, který se nemůže rozhodnout mezi šablonovitým životem s dívkou snů a celoživotní párty s nejlepším přítelem. To, že je nejlepší přítel takový, jaký je, představuje v celkovém vyprávění spíše bonus.

Na tento bonus se podařilo nabalit obstojné množství povedený, vtipných, akorát absurdních momentů a několik odvážných postranních linií. Ted nadává (všem), souloží (třeba s Norou Jones), chlastá (spíš víc než míň) i fetuje, do toho má problém se stalkery (Giovanni Ribisi se zase jednou našel) i s hledáním práce či důstojné dlouhodobé známosti. Hranice předvídatelnosti ale v jeho filmu překračují pouze jednotlivé gagy a v jádru zůstává místy nudné putování tří charakterů za vzájemnou harmonií. Zbytečně dlouhé a rozvleklé, překvapivě usedlé a v zásadě neoriginální.

Úspěšnější jako dabér než scenárista

Tolik zápory. Jsou zásadní především pro to, aby nevznikl mylný dojem, že je Méďa geniální komedií, že z něj vyroste kult nebo že nějak zásadně změní kariéru kohokoliv ze zúčastněných. Dále je už naštěstí nutné jen chválit. Povedenému obsazení rolí vévodí Seth MacFarlane, který je jako dabér lepší než jako scenárista.

Dává Tedovi charisma, bez něhož by se film zákonitě změnil v lehké utrpení. Ať dělá medvídek cokoliv, je zdaleka nejsympatičtějším aktérem na plátně (i proto, že nejvíce těží z Rkového ratingu). Díky tomu nejen dobře fungují veškeré povedenější slovní hříčky, ale ani průměrné dialogové pasáže nejsou zcela otravné.

Mark Wahlberg s Milou Kunis pak vedle Médi tvoří sympatický pár. Hrát sice moc nemají co, kouká se na ně ale dobře. Wahlberg jako kliďas od pohledu vypadá, a ačkoliv má díky přípravě na Pain and Gain Michaela Baye ruce jako lopaty, role flákače mu sedí jako ulitá. Mila Kunis se pouze zdánlivě cementuje v roli milých přívěsků, ale v budoucnu ji čekají zajímavější role v nejrůznějších kriminálkách a zvědavost, co v nich předvede, je na místě. Ve vedlejších rolích potěší už zmiňovaný Giovanni Ribisi a nezklame ani Joel McHale v roli ušité na míru „tomu týpkovi ze seriálu Community“.

Příjemná sestava obohacená o několik překvapení z řad větších i menších celebrit, které hrají samy sebe, dává dohromady pod vedením MacFarlaneovy neinovativní, avšak bezproblémové režie a nevymáchané psavecké vyřídilky příjemnou podívanou, ve které se pro srdečný smích nejde vůbec daleko. Kdo ví, kolikrát bude ještě letos příležitost se v kině pobavit i pořádně zasmát. Méďa sice nepředstavuje nijak speciální filmový či komediální počin, ale v tomto ohledu je příjemně vulgární sázkou na jistotu.

(7/10)