Město Ember

23.2.2009 at 17:55  •  Posted in Recenze by

O městě Ember se říká, že je světlým bodem v temném světě. Lze toto říci i o samotném filmu v rámci žánru dětské fantasy?

Pravdou je a nejspíš jste si toho také povšimli, že fanoušci fantasy knížek se pomalu, ale jistě vracejí k papíru a písmenkům, protože současní diváci nejsou na vlnu vyfantazírovaných světů nijak zvlášť zvědaví, což dávají jasně najevo mizivou návštěvností v kinech. Samozřejmě že série Harryho Potter nebo připravovaný dvoudílný film Hobit mají své diváky zaručeny, ale zbytek se potácí od absolutního nezájmu diváků k mizerným kritikám. Totiž stvořit vybájený svět tak, aby nešlo jen o výstavu umu tvůrců digitálních triků, masek a výpravy, je dost těžké, přičemž právě Harry Potterovi nebo Pánovi prstenů se toto povedlo. Nemluvě o tom, že kvůli nákladnostem ani ty technické kategorie nebývají vždy zvládnuté tak, jak by si naše představivost přála. Jsem proto rád, když mohu říct, že Město Ember skutečně je pozornosti hodným světlým bodem v temnotách.

ember_2 ember_3

Před 200 lety bylo vytvořeno podzemní město poháněné obrovským generátorem a byla uzamčena časová schránka, která měla přesně po uplynutí dvou set let nabídnout svému majiteli návod, jak se vrátit zpět na povrch. Jak ale léta plynula a schránka putovala od jednoho starosty k druhému, stalo se to, že se smrtí sedmého starosti zmizela. Nyní došel odpočet času k nule, město sužují problémy s generátorem a spousta nábožensky založených lidí věří v pomoc Stavitelů. Setkáváme se dvěma hlavními postavami – Linou a Doonem, kteří právě prošli rituálem rozřazení, který každému dospělému člověku přidělí práci. Odhalují problémy města a jsou jedněmi z mála, kteří se pokouší najít cestu ven.

ember_4 ember_5

Je to právě ona záhada existence tohoto města, vzrůstající problémy s jeho fungováním a především otázka, co je nad zemí, díky kterým se filmu daří vytvářet napětí a nutit diváka k zvědavosti, jak se situace bude nadále vyvíjet. Podařilo se navíc dosáhnout důležitého úspěchu, a to vytvořit dost klaustrofobní prostředí. Město je důrazně ukazováno jako jedna malá žárovka uprostřed tmy, a když dojde k výpadku elektrického proudu, které jsou stále častější a při kterých se město noří do neprostupné tmy, vzbuzuje ve vás režisér Gil Kenan skutečně děsivý pocit, jaký dokázal navodit už ve své prvotině animovaném filmu V tom domě straší. Napětí a strach posilují také další postupně zjišťované skutečnosti ohrožující obyvatelstvo, a to že městu dochází zásoby, že jej obklopují zakázané oblasti, kam je vstup přísně zakázán a okrajově se dozvídáme o existenci podezřele velkých tvorů. Zatímco ve Vesnici na nás osadníci šili boudu, tady se hrdinové skutečně musí potýkat s vnějším nebezpečím. Jako by nestačilo vnitřní nebezpečí, které představuje nejvyšší politický představitel města starosta.

ember_6 ember_7

Město Ember představuje zajímavý mix klasického dobrodružství a dystopického varování. Zatímco s prvním žánrem se na poli dětského filmu operuje vcelku běžně, ačkoliv ne vždy zcela úspěšně, druhý zmíněný prvek není tak běžný, mnohem víc slouží pro potřeb dospělého publika poukazovat na možný negativní vývoj budoucnosti. Nicméně lze si vzpomenout na některé animované seriály, které půdorys příběhu stavěly na světě budoucnosti zničeném nějakou katastrofou. Zde navíc klíčovou roli sehrává starosta, který sic značně zjednodušeně, ale přesto očividně zastupuje úlohu vysokého představitele zneužívajícího moc ve svůj prospěch na úkor obyvatel, zejména v údajně posledních hodinách města. Za nejslabší část celého představení bych označil luštění tajemství skrývajícího se v časové schránce, protože je prováděno dost laicky, urychleně a bezohledně k divákovi.

ember_8 ember_9

Vzhledem k nízkému rozpočtu nelze nepochválit s jakou okázalostí, nápaditostí a detailností ztvárnili tvůrci samotný svět, respektive titulní město Ember. Filmových adaptací fantasy knih z řádu středně drahých (40-80 milionů dolarů) již byla celá řada, přičemž většina svůj rozpočet hloupě vyplýtvá na vytvoření nějaké digitální bytosti, zatímco zbytek výpravy se musí uskromnit na kanadské lesy. I proto může Město Ember překvapit, protože struktura města (od křivolakých uliček k zanedbaným a špinavým okrajovým částem a oblastech potrubí) i barevné ladění podnícení stovkami rozzářených žárovek společně vytváří poutavé a uvěřitelné prostředí.

Návštěvou podzemního města si chuť nezkazíte, svět je to zajímavý, dobrodružství napínavé a ústřední dvojice neotravuje víc, než by bylo nutné.

(6/10)