Mission: Impossible – Fallout aneb špionský příběh zahanbuje konkurenci

4.8.2018 at 08:30  •  Posted in Recenze by

Šestá mise, kterou stojí za to přijmout. Vždyť Tom Cruise by se pro diváky rozlámal.

Je to již dvaadvacet let od doby, kdy spatřil světlo promítačky první film s agentem Ethanem Huntem. Málokdo mohl v roce 1996 tušit, že Tom Cruise bude vyvádět akční eskapády ještě o dvě dekády později. Ačkoliv si během posledního natáčení zlomil nohu, vynaloženého úsilí litovat nemusí. V době, kdy kina okupuje jen jedna menší marvelovka (Ant-Man a Wasp), hlásí špionská série úctyhodné tržby, a je třeba říct, že zaslouženě.

U dlouhotrvajících sérií existuje odůvodněná obava, že se v nich divák může začít ztrácet. V případě Mission: Impossible – Fallout jakožto šestého dílu je pro počáteční orientaci skutečně lepší mít všechny předchozí filmy poctivě zhlédnuté. Režisér Christopher McQuarrie se s vysvětlováním příliš nezdržuje. Na začátku filmu se tedy dozvíme, že Ethan Hunt měl manželku. Jak to s ní dopadlo, ale neznalí diváci zjistí až v polovině filmu. Postava špionky Ilsy Faust, kterou hraje Rebecca Fergusonová, pak musí být pro toho, kdo neviděl předchozí Mission: Impossible – Národ grázlů (2015), již naprostou záhadou.

Tajemně se snaží tvářit i ostatní postavy. Zde se ocitá naopak v nevýhodě ten, kdo viděl trailer, ze kterého lze snadno vyčíst, kdo se nakonec projeví jako hlavní padouch. Skryté motivace postav a obrovská překombinovanost v tom, kdo stojí na jaké straně a čí zájmy sleduje, je pak možná největší slabinou filmu. Odhalení přitom proběhne v řádu zhruba dvou minut, abychom se nezdržovali od další akce. U některých protagonistů přitom jejich světonázor zcela nekoresponduje s tím, čeho se dopouštěli v předchozích scénách.

Poctivé řemeslo má stále zlaté dno

Debatou o tom, nakolik jsou tyto motivy ve špionských filmech ohrané, by mohla naše kritika končit. Scénář je rozhodně poněkud schematický, překombinovaný, a co se obsahové stránky týká, žádného zázraku se nedočkáme. Ovšem vyčítat Ethanu Huntovi, že opět zachránil svět? To bychom mohli ze stejného důvodu nadávat i takřka všem aktuálním komiksovým filmům.

Když už jsme u komiksů, právě Mission: Impossible je jedním z mála akčních filmů, který jim v současné době může konkurovat. V případě, že divák není velký příznivec obřích výbuchů a táhlých záběrů z helikoptéry, jako to známe z filmů Michaela Baye, je pak tento film jasnou volbou. Oproti velkolepým adaptacím komiksových sešitů na filmové plátno totiž šetří s digitálními efekty (respektive jsou minimálně vidět). Poctivé kaskadérské řemeslo se zkrátka nezapře a ostatně celá série je na tom postavená.

Nesmrtelný Cruise versus Superman

Mysleli jste si, že skákání Toma Cruise po mrakodrapech v Dubaji už nic nepředčí? Chyba. Jednak Fallout nabízí skvělou automobilovou honičku. Ačkoliv byla obdobná scéna k vidění stokrát, málokdy má takové řemeslné kvality jako v Mission: Impossible. Veškeré akční scény jsou vtahující, absolutně přehledné a věrohodnosti rozhodně pomáhá, když víme, že Cruise z  letadla vážně skákal, a ne jednou, nýbrž 106krát, aby z celé snahy vznikly tři použitelné záběry.

Dalším kladem, který lze vysledovat i u předchozích dílů série, ale přesto se ho sluší zmínit, je fakt, že se skutečně natáčelo v lokacích, kde se film odehrává. Vynahradí tak pěknou turistickou procházku/projížďku (případně proběhnutí) po historických centrech Londýna nebo Paříže.

Vrátíme-li se ke srovnání se současným komerčním vrcholem akčního žánru – komiksům, Tom Cruise je ve své roli podobně jako superhrdinové stále stejně nesmrtelný. Ethan Hunt je v podstatě všestranný sportovec na vrcholové úrovni, který může sprintovat celé minuty bez známky zadýchání. Šestý díl série ale neváhá tuhle nezničitelnost hlavního hrdiny v samotném finále shodit s velkou grácií. Je příznačné, že jednu z hlavních rolí si zahrál současný představitel Supermana Henry Cavill. A nutno dodat, že postava nepříliš sympatického drsňáka se k němu hodí daleko více než poněkud kožený geroj v modročerveném trikotu.

(8.5/10)

Originální název: Mission: Impossible – Fallout

Režie: Christopher McQuarrie; Scénář: Christopher McQuarrie