Na sv. Valentýna

13.2.2010 at 17:46  •  Posted in Recenze by

Film ideálně na valentýnské odpoledne pro slepě zamilované, kteří tak neuvidí banální historky, ale budou mít radost ze vší té lásky kolem nich. Proto jde naštěstí v předpremiéře už tento víkend.

Kategorie vánočních filmů se vyznačuje jednou veledůležitou vlastností. Jejich sledování v době mimo prosincové šílenství může být smrtelné, degenerativní a přináší děsivé pochybnosti nad naší soudností, když se u nich o svátcích bavíme. Stejné to bude s valentýnskými filmy, jejichž rejstřík ještě není tak rozsáhlý (napadají mě jen horory jako Valentýn a Krvavý Valentýn 3D), ale snímek Na sv. Valentýna se mu vynasnaží prokázat medvědí vůdcovskou roli. Do teď jste na tzv. svátek zamilovaných mohli vidět jakýkoliv romantický film, někdy chytřejší, někdy hloupější, někdy překvapivě originální. Směska střípků příběhů, kterou film Na sv. Valentýna představuje, se inspiruje v Lásce nebeské, Miluji tě, Paříži nebo Miluji tě, New Yorku. Všechny jsou koláží mnoha příběhů, ale Valentýn ze všech nejvíce si podřezává větev trvanlivosti, když sleduje nevýjimečné, přímočaré, nekomplikované a nepřekvapivé osudy několika obyvatel Los Angeles.

valentyn_2 valentyn_3

Otevřené a prosté oslavy lásky, která potřebuje být alespoň jeden den v roce vyzdvihována, jako by na ní v jiných dnech nezáleželo, se zúčastnila početná skupina hollywoodských herců, kteří mají s podobným žánrem mnohdy bohaté zkušenosti. Zvyšuje se tím šance, že každý z diváků najde svého oblíbence, favorita, kterému může fandit. I když zbytek mu nebude nic říkat, nebo mu někteří budou ze srdce protivní, pořád bude z kina odcházet se spokojeností.

valentyn_4 valentyn_5

Režisér Garry Marshall se obrátil také na dvě herečky, se kterými spolupracoval v předešlých filmech. Z Pretty Woman a Nevěsty na útěku obsadil Julii Roberts a z Deníků princezny Anne Hathaway. Obě dokonce sehrávají nejzajímavější charaktery. Julia Roberts se v roli vojačky vrací po jedenácti měsících na jeden den do Los Angeles, v letadle se dává do řeči se sympatickým cizincem (Bradley Cooper) a má to zajímavou pointu. Anne Hathaway jako zadlužená dívka se pak snaží udržet vztah s naivním mladíkem z venkova ( Tophera Grace), i když si přivydělává jako společnice služby sex po telefonu. V dalších rolích se objevuje Ashton Kutcher, Jennifer Garner, Jamie Foxx, Queen Latifah, Jessica Alba, Jessica Biel nebo Patrick Dempsey. Zajímavostí je mladý středoškolský pár plný nevinnosti, v němž poněkud vyšinutou dívku ztvárnila Taylor Swift, čerstvá držitelka hudební ceny Grammy, a Taylor Lautner, vlkodlačí hvězda Stmívání. Kvůli němu si někteří film zapamatují, a to proto, že se navzdory permanentní obnaženosti v upírském hitu odmítá ve Valentýnu veřejně odhalovat. A to je od tohohle klučiny pokrok!

valentyn_6 valentyn_7

S tím, že si každý divák najde na filmovém Valentýnu to své, souvisí i skutečnost, jaké příběhy Marshall vypráví a jaké typy postav do nich obsazuje. Snaží se totiž pokrýt úplně vše. Máme tedy co dočinění s dětmi školou povinnými prvního stupně i střední školy, mladou pracující generací, postavy středního věku i ty, kterým léta zkušeností prošedivěly vlasy. Stejně tak se neštítí různých etnik – od bělochů, přes Afroameričany až po Indy.

valentyn_8 valentyn_9

Sledujeme přibližně desítku příběhů, ve kterých se míjejí a jejich osudy se proplétají. Z toho důvodu nemá žádná zápletka moc času na rozvinutí, a tak sledujeme zjednodušené a schematické příběhy na motivy lásky o tom, jak se on a ona dají dohromady. Buď je v tom někdo třetí, nebo ten druhý je špatně zvolený, nebo je potřeba toho druhého přijmout takového, jaký je. Nicméně žádný nepřesahuje vytyčené mantinely nejjednoduššího pojetí romantiky. S kýčem se tu setkáte na každém rohu, ale film díky zručné ruce režiséra a solidním hercům nesklouzává k směšné trapnosti nebo srdeční imbecilitě. Každopádně nejhůř těm, kterým nebude ve filmu přes početný hvězdný kolektiv nikdo sympatický.

(5/10)