Percy Jackson: Zloděj blesku

12.2.2010 at 17:40  •  Posted in Recenze by

Mladý polobůh Percy má magické pero a (ne)bojí se ho použít! Aneb řecká mytologie v moderním americkém hávu pod taktovkou úspěšného režiséra Chrise Columbuse, který se řídil heslem: „Půjč si, kde můžeš“.

Před pár lety vyšel v USA první díl 5dílné fantasy ságy s názvem Percy Jackson: Zloděj blesku. U nás se kniha objevila v září loňského roku, to už za sebou měla punc bestselleru a další vydané díly. Společnost 20th Century Fox zakoupila práva a filmová adaptace tak mohla vzniknout. Režie se ujal známý Chris Columbus, jehož komedie Sám doma a Mrs. Doubtfire – táta v sukni miluje snad každý, nemluvě o prvních dvou Potterovkách. Columbus je zárukou kvalitní podívané pro celou rodinu, čemuž se ovšem dost přizpůsobuje schéma Percyho Jacksona. Každý si v něm něco může najít, ale úplně spokojen nebude nikdo.

percy_2 percy_3

Příběh není nijak složitý. Student Percy jednou zjistí, že vlastně není žádný obyčejný školák, ale polobůh a jeho tatíčkem je sám bůh všeho vodstva Poseidon. Že bohové si sem tam (i když dle počtu děcek ve výcvikovém táboře to vypadá, že se Olympané tam nahoře sakra nudí) zaskočí na zem a oplodní pozemšťanky, jsme si zvykli už před lety u fantasy seriálu Herkules. Percy je zcela neprávem obviněn z krádeže mocné Diovi zbraně – blesku. Lapálie prožívá ještě s dalšími dvěma kamarády – kozlíma nohama všechny jeho nepřátele nakopává ochránce Grover a modrými očky na okolí mrká mladá polobohyně Annabeth.

Film by šlo zkritizovat ani ne jednou větou, tato jednoduchá filmová rovnice mluví za vše: 40 % Harryho Pottera + 35 % Letopisů Narnie + 10 % Matrixu + 10 % Pařby ve Vegas. Zbylých 5 % tvoří scény nápadité scény. K tomu můžeme přičíst často nelogické chování postav, naivní dialogy, scénáristické díry a nedomyšlenosti.

percy_4 percy_5

Nejsem fanatička, co tráví celé hodiny na webech, které se zabývají chybami ve filmech, ale tady je toho bohužel až příliš. Například neustále se měnící batoh/taška/toulec Annabeth. V jednom záběru má batoh na levém rameni, v druhém tašku přes rameno a ve třetím zabalený toulec se šípy. Za vteřinu už drží v ruce luk a vyndává šípy. O chvíli později odkudsi vytáhne notebook, aby si mohla skypovat s Lukem, protože zeptat se ho v táboře, jak vlastně létající conversky fungují, ji zkrátka nenapadlo. A věci do batohu si v táboře zabalí dřív, než vůbec zjistí, že se Percy chystá na výpravu. Medúza mění v záběrech barvu rtěnky z růžové na tmavě rudou, silná a moudrá dcera Athény Annabeth je příliš slabá, aby vyvázla se „zajetí sochy“… Satyr Grover (kozel+člověk) se belhá zcela zbytečně s berlemi, když kolem nikdo není a navíc u sebe má vždy nevyčerpatelné množství peněz. Pan Brunner naprosto s přehledem stíhá učit v normální škole řecké mýty a zároveň vést výcvik polobohů. Matka Percyho všude doprovází, i když ví, že nemůže vstoupit tam kam polobozi. Děti hrají bojovou hru s ostrými meči a sekají do sebe hlava nehlava, aniž by někdo z nich měl regenerační schopnosti (viz plný lazaret a šok, který způsobí z vody se hojící Percy), dále si události časově zcela odporují, viz konec filmu. Do toho nás film těžce masíruje product placementem v podobě opakovaných detailních záběrů na logo iPodu, které mě už začaly tolik štvát, že bych byla raději, kdyby medúza dokázala zkamenět celý štáb.

percy_6 percy_7

Scenárista filmu Craig Titley má za sebou pecky jako Scooby-Doo či 12 do tuctu 2, jeho výběr pro tento film je mi záhadou. Nad jeho výtvorem můžu jen nechápavě kroutit hlavou a přemýšlet, jak se mu sakra podařilo získat doktorát z řecké mytologie (!) a napsat tak nedotažený scénář.

Výborná je Uma Thurman (Kill Bill 1, 2) jako nebezpečná medúza a charismatický Sean Bean, který si už mytologickou postavu (Odyssea v Tróji) zahrál, byť zcela bez božských vlastností. Dále je tu sympatický zrzoun Kevin McKidd jako Poseidon známý hlavně ze seriálů Řím a Chirurgové. A jak dopadne smradlavý nevlastní otec Percyho Gabe v podání Joea Pantoliana (Matrix), se dozvíte z přidané scény na konci titulků, takže neodcházejte ihned. Mužskou část populace jistě potěší svůdná Rosario Dawson (Sin City) jakožto bohyně Persefona. Spíše trapně než uvěřitelně působí ex agent 007 Pierce Brosnan coby kentaur-učitel, stejně tak zcela mimo mísu mi připadal Steve Coogan v roli boha podsvětí Háda. Z hlavního trojlístku nejvíc zaujme hláškař Grover, který jde ve stopách bad boye Willa Smithe. Nemusím být Pýthie, abych mu mohla prorokovat slibnou budoucnost. Logan Lerman (3:10 Vlak do Yumy) jako Percy odvádí slušný výkon podobně jako zatím neznámá Alexandra Daddario coby bojovná Annabeth.

percy_8 percy_9

Pochválit mohu autora orchestrální hudby k filmu Christophea Becka, jehož melodie dobře podtrhuje dané scény. Spíše humorně než kriticky jsem brala známé pecky z písničkového soundtracku, které do filmu vlastně vůbec nepasovaly. Highway to Hell od AC/DC či Poker face od Lady Gaga, měly asi svým prostým a explicitním textem navodit atmosféru daných scén i těm naprosto nechápajícím.

percy_10 percy_11

Teď velmi pravděpodobně čekáte nějakých 40% a závěrečnou těžce sarkastickou větu, že? Ovšem já pravím: hoďte tohle všechno za hlavu, nezabývejte se scénářem, ignorujte nelogičnosti, nevnímejte prapodivné chování postav, neřešte, že se film se svým vizuálem strašně podobá zejména 3. až 5. dílu Pottera (průlety kamery nad městem, tmavá obloha plná zlověstných mraků), lokace tábora jako by z oka vypadly těm narnijským, blesk vypadá jak světelný meč, Hádes dosti připomíná Balroga z Pána prstenů, závěrečný souboj se podobá tomu z Matrixu 3 etc… Vžijte se do světa fantazie, kde jsou bájné stvůry, mocní bohové a zmatení puberťáci (vytvářející spíše road-movie nežli poctivou fantasy), protože na dvě hodiny se dostanete pryč z našeho cynického světa a prožijete dobrodružství, které vás bude bavit. Jestli se vám líbil druhý díl Letopisů Narnie stejně jako mně (80%), tak tahle řecko-hollywoodská jízda vás prostě nezklame! Jinak odejdete s pocitem podprůměrného zážitku a zklamání.

P. S. Vizuální efekty jsou rozhodně na úrovni. A je škoda, že film se promítá pouze s dabingem. DVD to jistě vynahradí.

(7/10)