Neuvěřitelný Hulk

16.7.2008 at 20:53  •  Posted in Recenze by

Je to velké, je to zelené, je to rozzlobené… Co je to? Ano, Edward Norton.

Po pět let starém Hulkovi byl natočen nový, neuvěřitelnější Hulk – s jinými herci, s jiným režisérem, s jinou zápletkou. Co na to veřejnost? Ten první nezískal zrovna ohlas a byl zavržen jako psychologická nuda, splácaná do dvouhodinového filmu. Novější akčnější je zatím přijímán chladně. Proč, když je natočen úplně jinak?

incredible_hulk_2 incredible_hulk_3

Bruce Banner, žijící kdesi v Jižní Americe, se k nám vrací v podobě zelené hroudy masa, šlach a …masa. Tentokrát ho ztvárnil Edward Norton a upřímně, hodí se na něj o dost víc než zpomalený Eric Bana v prvním Hulkovi. Ne že by mu propůjčoval nějaký oduševnělejší výraz, právě naopak. Hulk není komiksová postava, která by se zmítala mezi otázkami a odpověďmi. Jistě, Bruce by se svého druhého zeleného já rád zbavil, ovšem nehledí kvůli tomu na nebe se slovy „proč já???“. Norton během filmu neprodělá nějakou zásadní změnu ve své duši (nebo jak tomu chcete říkat). Maximálně se nechá ostříhat, což mu výrazně prospěje. Chápe, že tady nejde o nějaké srdceryvné drama, ale o akci. To je možná důvod, proč je Incredible Hulk zatím odstrkován. Lidé čekají něco světoborného. Měli by si ale uvědomit, že tady se jedná o velkou zelenou příšeru, která umí říct tak maximálně: „Hulk…ničit.“ Z tohohle drama nebude, i kdyby to režíroval třebas David Lynch.

incredible_hulk_4 incredible_hulk_5

V čem Norton vyniká, v tom zase zaostává jeho herecká partnerka Liv Tyler, hrající Bruceovu lásku Betty Ross. Norton chápe, na jaké vlně se film nese (akce, akce a pro změnu akce). Betty Ross by měla být racionální bioložka, která se rychle rozhoduje a dokáže sama za sebe jednat. Liv Tyler mezitím na plátně předvádí směsici přišláplé kníkající myšky a zakřiknuté elfky. Ano, v Pánu prstenů tichounký hlas fungoval báječně. Tady v kontrastu s ušiberoucím řevem Hulka vám přijde nemožný a nepřirozený. Navíc po počáteční honičce v Brazílii, kde zahlédnete velice krásnou Jihoameričanku, budete celý snímek litovat, že Hulk nakonec nezůstal s tou opálenou sexy slečnou.

incredible_hulk_6 incredible_hulk_7

Na poli originálních příběhů díky Incredible Hulkovi také nepřibylo nic nového. Bruce zatím úspěšně utíkal před americkou armádou, která chtěla vzít vzorky z jeho krve a vytvořit tak nové zelené příšery. Proč, to ani nechtějte vědět. (Stejně vám to řeknu: Hulk jim totiž přijde jako dokonalý nápad na novou zbraň. I když se nedá ovládat a je naprosto nepředvídatelný, stejně je dokonalý. Whatever.) Každopádně Bruce je prozrazen a musí uprchnout před svými pronásledovateli…do USA. Ano, zní to divně. Ale v USA je jediný člověk, který mu může pomoci s jeho zelenou mutací. A tak se vydává na cestu do Ameriky, kde se opět setká se svojí láskou Betty. Jak romantické.

Uznávám, že co se příběhu týče, Incredible Hulk trochu tápe. Ovšem v akčních sekvencích, bitkách muž proti Hulkovi, případně padesát mužů, dvacet děl a atomovka proti Hulkovi, tam tento film vyniká. Když se nebudete soustředit na všechny ty kýče okolo (nejlepší bude, když si je budete vychutnávat, ale pravděpodobně nejste masochisti jako já) a zaměříte se na popcornovou akci, ani nezaznamenáte, že sedíte v tom kině opět dvě hodiny. Triky podle znalců možná nejsou nejlepší – já, pouhopouhý laik tvrdím, že jsou skvělé. Sice se všechny souboje odehrávají v přítmí, a tak to mají trikaři jednodušší, ovšem k Hulkovi se to o to víc hodí. Ostatně copak je lepší jasně zelená potvora v krásně fialových teplákách, která se praží na sluníčku a jejíž nezdravá barva kůže tak ještě víc vynikne?

incredible_hulk_8 incredible_hulk_9

Na závěr se nám zde nabízí srovnání s nedávno natočeným Iron Manem, který stejně jako Hulk vznikl z pera Stana Leeho. Dobře, není to taková sranda jako Iron Man. Přesto se ale sem tam pousmějete, zajásáte nad hojnější akcí, než Železňák (případně Žehličák) mohl nabídnout, zároveň vás více nadchne závěrečná bitka, která je opravdu…monstrózní. A zelená.

P.S. Abychom nezapomněli na Stana Leeho…ano, i do tohoto filmu se mu podařilo vtěsnat. Možná by už všem těm producentům mělo dojít, že mu drobná komparsistická role do budoucna nestačí. On míří na Oscara.

(8/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)