Oko dravce

1.10.2008 at 18:41  •  Posted in Recenze by

Snažili se vám Japonci namluvit, že když zvednete telefonní sluchátko, ozve se: „Seven days…“? Tak to se evidentně spletli.

Rachel (Michelle Monaghan), svobodná matka, která právě odeslala svého osmiletého syna na výlet se školním orchestrem, zazvoní telefon. Dostane od neznámého ženského hlasu na výběr – buď bude plnit příkazy, nebo její syn zemře. Jerry (Shia LaBeouf), zmlsaný fracek, objeví ve svém bytě, na který stejně neplatí nájem, zásobu zbraní a výbušnin, za kterou by se nemusela stydět ani baskická teroristická organizace. Vzápětí mu záhadná žena do telefonu oznámí, že jej přijde zatknout FBI. Jerry se i přes telefonické varování chytne do pasti a agent pro boj s terorismem (Billy Bob Thornton) mu povídačky o tom, že „já s tím nemám nic společného, pane“ ani náhodou nevěří. Jako jediné východisko se jeví sledovat instrukce dané oním ženským hlasem, které ho zavedou až k Rachel. Oba se stanou středobodem čehosi, co jim zůstává skryto, a vykonávají i ty nejšílenější úkoly, protože ten, kdo řídí a sleduje každý jejich krok, jim nedává jinou možnost. Co ale za jednotlivými akcemi vězí a co má být výsledkem jejich jednání, to se Rachel a Jerry hned tak nedozví.

oko_dravce_2 oko_dravce_3

Steven Spielberg se opět angažuje. Tato věta naladí nejednoho diváka, nicméně tentokrát Spielberg kvůli novému pokračování Indiany Jonese nesedí na režisérské židli, nýbrž zdálky pozoruje talentovaného „kráječe napětí“ D. J. Carusa, kterého tímto thrillerem pověřil. Není divu, že Caruso do hlavní role Jerryho obsadil Shiu LaBeoufa, společně pracovali již na loňském snímku Disturbia. Nutno říci, že LaBeouf je dobrá volba, z tohoto umouněného chlapečka s pohledem raněné Bambiho matky se vyklubal velký talent, což ilustruje jak jeho obsazovanost (namátkou Já, robot, Constantine, Transformers, Indiana Jones a království křišťálové lebky), tak skutečně příjemný, a hlavně přirozený, herecký projev. Protihráčkou mu je Michelle Monaghan, kterou jste mohli vidět v nedávném snímku Jak ukrást nevěstu (ano, pokud dotyčnou dámu znáte, vyplývá z toho, že jste na ten film šli do kina – a tímto získáváte déšť kobylek od naší redakce zdarma). Tato herečka tentokrát dostala šanci předvést víc než jen roztomilou tvářičku, a rozhodně Oku dravce neuškodila, protože si s LaBeoufem herecky celkem rozumí. Ve chvílích vypjatých jde film až na dřeň – dokonale tedy můžeme zhodnotit scénáristický a režisérský um. Napětí je skutečné a ani po poměrně brzkém prozrazení „kdo je ta žena“ neopadne, protože to hlavní vás ještě čeká. Pro chvíle nudy povolal Caruso do vedlejších rolí hvězdy s tvářemi Billy Boba Thorntona a Rosario Dawson, aby vás skutečně nenechal ani minutu klidnými. Když se zrovna nevznášíte po kraji s epileptickou kamerou, kocháte se výkony hereckých osobností. Dojít si na záchod prostě není kdy.

oko_dravce_4 oko_dravce_5

Možná je Oko dravce ve výsledku jízdou trochu zběsilou, nicméně není to žádné laciné akční béčko (na to si počkejte do listopadu – Rallye smrti se blíží), což dokazují i monstrózní automobilové honičky, při kterých se roztřískají na kusy desítky atraktivních vozítek a kolem létají statisíce dolarů hlava nehlava. Stejně jako v nich, i v celém filmu neustále očekáváte nějakou kolizi, ke které ale nakonec nedojde, protože Caruso se snaží upachtěné romantice nebo megalomanským klišé sveřepě vyhnout.

Režisér tak ve svém filmu spojil výjimečné herce, skvělé akční scény, důmyslný děj a spoustu dobrých nápadů, čímž dokázal, že umí na divácké peněženky pozorně upřít své bystré oko. Oko dravce.

oko_dravce_6 oko_dravce_7

Závěr: Oko dravce je to nejlepší, co si můžete vybrat ze tří filmů, které mají premiéru 2. října. Na výběr je pak už jen Disaster Movie nebo dánské Ukrutně šťastni. A všichni víme, jak to má Carmen Electra s herectvím a že Dánsko je země asi tak jako Litva.

(7.5/10)

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)