Tropická bouře

17.9.2008 at 18:33  •  Posted in Recenze by

Komediální žánr dostává pořádně na prdel, když se do něj střílí ze vší munice, co je po ruce.

 

Ben Stiller a skupina komiků kolem něj přezdívaná FRAT PACK si pomalu balila kufry na brzký důchod. Jejich styl komedií byl už ohraný, opakující se, ničím nepřekvapující a spíš než třeskutý humor vzbuzoval krystalické ticho. Jakékoliv mylné domněnky je třeba dát stranou a zapomenout na Judda Apatowa a jeho královské tažení. Stiller se totiž vrací, vyzbrojen spoustou po fórové výrobě páchnoucích zbraní, s granáty třaskavého vtipu, brašnou plnou absurdních nápadů a hlavně tou nejpozoruhodnější hereckou pětkou poslední doby.

Měl to být nejvelkolepější, nejdražší a nejzásadnější válečný film dějin Hollywoodu, ale práce se zpožďují a proplešatělý producent už má všeho po krk, protože britský režisér nedokáže zvládnout herecké primadony, které se natáčení účastní. Chystá se nový plán, jak film dokončit. Autor knižní předlohy navrhuje, že jediným řešením je vysadit je uprostřed džungle a vše natočit prostřednictvím skrytých kamer. Přesto režiséra chytá jeden záchvat frustrace za druhým, až vybuchne. Herci nemají na vybranou, drží se scénáře a jdou za svým cílem.

tropic_thunder_2 tropic_thunder_3

Film je to vpravdě neuvěřitelně vulgární, tak nekorektní, že by dokázal alespoň v jednom momentě pohoršit i toho nejotrlejšího fanouška béčkových hororů, vlastníka slovníků sprostých slov a masového vraha. Co je ovšem nejpozoruhodnější, že film si svým ideologickým záměrem našel takovou cestičku, že mu tento styl nemůže nikdo vyčítat. Film kritizuje na všech úrovní současný svět filmového byznysu a vše, co se kolem něj točí, čím nás zásobují média i to, co je naším očím skryto. Činí tak jednoduchou formou filmu o filmu (a marketingovou mystifikací, která film doprovází). Kritika se projevuje jak v ději, tak v jednotlivých charakterech. Falešná honba za oscarovým oceněním, nemístné snahy dostat se do role, ochrana zvířat, adopce asijských dětí, důležitost bombastických efektů, zaprodanost reklamě a další. Těžko se to vyjmenovává a těžko se to všechno shromažďuje po jediném zhlédnutí. Neopomenutelnou potřebou je znalost zásadních filmů (nejen válečných, ale i Rambů a filmů s psychicky postiženými lidmi).Tropická bouře má neuvěřitelnou kadenci, s jakou do nás jednotlivé motivy, přisprostlé fóry a drzou kritiku láduje. Nezastaví se snad ani v jediném momentě, zběsilé prchá, abychom se ani nestihli zasmát a udolal nás dalším gagem.

tropic_thunder_4 tropic_thunder_5

Zatímco jiní by nechuť z dnešního světa promítli do nevýdělečné filozofické eseje, kterou by si stěží přečetl sám autor, Ben Stiller spolu s Justinem Therouxem a Ethanem Coenem vytvořili scénář filmu, který si do všeho rýpne, aniž bychom je samotné mohli podezírat z podobných povrchností. Ben Stiller už jednou takhle chytře kopal do jednoho průmyslového odvětví, a to módy v Zoolanderovi. Oproti němu je Tropická bouře mnohem odvázanější, nekompromisnější a nápaditější. Už samotná trojice hlavních aktérů představuje pozoruhodnou směsku hereckého talentu, chuti experimentovat a odvahy před nenávistnými pohledy puritánské části světa. Osobně nejvíc obdivuji Kirka Lazaruse (stal se mou novou hereckou ikonou), modrookého blonďáka s tváří raketově stoupající hvězdy Roberta Downeyho jr. Pro účely tohoto filmu se proměnil v regulérního černocha. Abyste pochopili, samotný herec ve filmu podstoupil složitou plastickou operaci, aby postoupil na vyšší level pohroužení se do postavy a absolutního splynutí s ní. Kromě toho, že každá jeho věta je smrtící hláškou, protože se snaží dokonale napodobit chování černochů tak, až sklízí posměšné urážky o svém australském původu od propagátora nápoje Řitní maz, který je černochem od narození.

tropic_thunder_6 tropic_thunder_7

Neméně podstatným z party je hlavní hvězda filmu Tug Speedman v podání Bena Stillera, upadající akční hitmaker, který by zoufale toužil po Oscarovi (v několika momentech se zdá parodovat Toma Cruise, což je o to vtipnější, že Cruise tímhle kouskem sám zažívá velký komediální návrat. Jeho postava je nerozpoznatelná, humorná a absolutně vulgární, což potřeboval k tomu, aby smetl pověst nafoukaného frajírka). Oscara se pokouší dosáhnout skrze vždy oceňované postavy retardů, ale průšvih byl, že retarda hrál na sto procent a s postavou se údajně až moc sžil. Smůla. O opovrhování ví své Jeff Portnoy Jacka Blacka, který se proslavil prdícími komediemi a který je velkým závislákem na „lentilkách“, takže návštěva heroinové výrobny je pro něj smrtící. Každý z nich prezentuje jeden z extrémních typů herců, kteří se skrze svou práci zpronevěřují určitým zásadám a hodnotám. Ano, být i zodpovědným, na emocionálním prožitku stavícím hercem má svou negativní stránku. Jejich mamon je dožene v hloubi džungle, aby našli správnou cestu.

Závěr

Nejste-li suchaři, budete se královsky bavit. Věřte mi, že vím, co říkám. Já vím, kdo jsem. Jsem chlap, co si hraje na jinýho chlapa, co dělá, že umí psát recenze o drsných chlapech. Tak zdar Vietnamu.

(8/10)

 

Adam Fiala