Star Trek: Do neznáma – vesmírní trosečníci

0
18.8.2016 at 16:39  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

S posádkou slovutné lodi Enterprise se setkáváme již potřetí. Tým je již sehraný a všechno klape, jak má, ale vše se zbortí, když loď ztroskotá.

O to totiž v novém Star Treku: Do neznáma jde. Vyhodit posádku lodi na neznámou planetu a tam ji nechat strávit zhruba 80 procent času z celé stopáže. Co na tom, že všechny nejvíce baví vesmírné bitvy a v minulých filmech jsme na povrchu jakékoliv planety trávili minimum času?

Stará láska nerezaví… Tak ji vypustíme

Snaha tvůrců pojmout třetí díl vesmírné série trochu jinak je zcela pochopitelná. Samotný fakt, že se většina děje odehrává mimo mezihvězdný prostor, vlastně zase tolik nevadí. Horší je, že třetí díl v režii Justina Lina (Rychle a zběsile 5, 6) ztrácí hlavní devízy předchozích filmů. Ty stály na vztahu (nebo bromanci, chcete-li) kapitána Kirka (Chris Pine) a pana Spocka (Zachary Quinto) a postupném sžívání se nové posádky obecně. Jenže osazenstvo lodi Enterprise je spolu filmově již třetím rokem, a proto by pokračování v podobném duchu nebylo dostatečně uvěřitelné. To na druhou stranu vůbec neznamená, že tvůrci musí na jakýkoliv další vztahový vývoj absolutně rezignovat.

Star Trek do neznama

K tomu bohužel částečně dochází. Spock a Kirk spolu za celý film stráví asi tolik času jako na palubě vesmírné lodi – tedy málo. Po dopadu na neznámou planetu jsou totiž rozděleni. Trochu více prostoru tak dostávají vedlejší postavy, například Čechov (Anton Yelchin). A dostáváme novou a hodně sympatický ženskou postavu Jaylah (Sofia Boutella), která taky spadla z nebe a má ráda křik a mlácení. Zato oblíbená Uhura (Zoe Saldana) je protentokrát zcela upozaděna. V podstatě celý film stráví v zajetí, a kdyby nepřijel kapitán Kirk na motorce, sedí v něm dodnes.

Co ve Star Treku funguje zas a znova zcela bez problémů, je jednoznačně akce a vizuální stránka. Jakmile se začne bojovat, mizí nuda do černé díry. A po poněkud vlažné prostřední části, kde se hodně běhá po planetě, přijde konec vskutku spektakulární. Co se vtipů týká, tak většinu jsme jich sice slyšeli už v trailerech, ale těsně před koncem dostaneme opravdovou komediální perličku.

Star Trek: Do neznáma

Nudný patron, smutný Spock a nabušený záporák

Jak jsme uvedli výše, samotní hrdinové se příliš nevyvíjejí. Kapitán Kirk byl kupříkladu vždycky frajer a s originálními řešeními svízelné situace přichází i tentokrát. Jenže se z toho lamače dívčích srdcí mezitím stal nudný patron, jehož míra zodpovědnosti vyrostla do výšin, na které jsme nebyli zvyklí. A je to škoda, v předchozích dílech s ním byla daleko větší zábava.

Spock má pro změnu po celý film v hlavě jedinou myšlenku. Zemřelo totiž jeho alternativní já, starý Spock, kterého ve starých sériích Star Treku i nových filmech ztvárnil legendární Leonard Nimoy. Samotný herec skonal loni v březnu, a film proto tvůrci věnovali jeho památce.

Přesuneme se na druhou stranu vesmírné barikády k záporným postavám. Hlavní padouch Krall (Idris Elba) našim hrdinům pořádně zavaří. Dlouho navíc nevíme, odkud je a o co mu jde. K odhalení sice následně dojde asi během minuty, abychom se nezdržovali, každopádně Krall má za sebou silný příběh, hodně dobré zbraně a s posádkou lodi Enterprise hraje neustále hry, kdy posouvá figurky po šachovnici, kam se mu zamane.

Star trek: Do neznáma

Sečteno a podtrženo, nový Star Trek nedosahuje kvalit předchozích dvou filmů. Na druhou stranu se stále jedná o vizuálně podmanivou podívanou, které sluší i mnohdy proklínané 3D, a zároveň film s konzistentním příběhem a sympatickými, byť nikam se nevyvíjejícími postavami. Jako letní zábava Star Trek rozhodně stačí. Na jeden z nejlepších nerdovských zážitků roku to ale prozatím nevypadá.

(7/10)

Originální název: Star Trek Beyond

Režie: Justin Lin; Scénář: Simon Pegg, Doug Jung, Roberto Orci, Patrick McKay, John D. Payne

Hrají: Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Idris Elba, Sofia Boutella, Joe Taslim, Lydia Wilson, Deep Roy

Žánr: sci-fi/dobrodružný/akční; Země původu: USA; Stopáž: 122 minut

Premiéra: 18. července 2016

fd5067a1-fb5b-48bd-ab77-f22a7cef2240

Přečteno: 212x

Moviescreen je pro ni ideálním místem, kde může propojit svou lásku k filmům i ke psaní. Snaží se na každém snímku nacházet spíše jeho kladné stránky, ale dokáže být rovněž velmi nekompromisní, když se dílo skutečně nepovede. Vyžívá se ve fantasy, komiksech a historických filmech i seriálech a ráda si otevře knihu nebo komiksový sešit. Do Moviescreenu nastoupila v roce 2013.