Párty Hárder: Summer Massacre – nechutná jízda humanisty Řezníka

24.6.2022 at 20:53  •  Posted in Recenze by

Marty Pohl neboli Řezník ve svých klipech, textech a filmech šokovat umí. Ve své exkurzi do celovečerního formátu (a multikin) ve sprostotě neustupuje, zároveň se ale ukazuje jako tvůrce s citem.

 

   Párty Hárd, sprostý komediální zjev z roku 2019, byl předurčen k pokračování. Hodinový film, který vznikal ve veskrze amatérských podmínkách, se stal s pomocí YouTube kultovním hitem, jehož hlášky zpestřují školní přestávky. Petr (Jakub Kalián) zažil sexuální zážitek na nechutný způsob, Miki (Jiří Bohatý) našel po ketaminovém tripu lásku a Tomáš (Daniel Žáček) zakusil hněv svého otce. Jen nevíme, co se stalo s šikanujícím Poulíčkem (Adam Ernest). Palčivou otázku muselo zodpovědět právě pokračování.

 

Sláva, nazdar výletu

   Horrorcoreový rapper, kreslíř „Martyho frků“ a režisér Pohl se ve své filmové tvorbě dosud soustředil na krátké a středometrážní projekty. Až do prvního Párty Hárd šlo o svobodomyslná amatérská díla, která Pohl natáčel v kruhu svých přátel a známých. Vyčnívala neotesaností a hrubostí, která způsobovala úzkoprsým divákům menší infarkty. Vtipné jsou jen sporadicky a podobně jako Pohlovým hudebním klipům jím YouTube sluší. S Párty Hárd nastal obrat k větší vypravěčské promyšlenosti, úhlednosti stylu a to aniž by ubylo nechutností. Další Pohlův krok? Celovečerní film a legitimní distribuce v kinech. Rizika spjatá s dlouhou stopáží jsou evidentní. Jak si ponechat nevázanost a přitom splétat děj z více postav, linií a motivů?

   Není pravda, že by Pohl vstupoval na zcela neprobádanou půdu, jak se projekt snaží někteří komentátoři rámovat. Ačkoli je Párty Hárder: Summer Massacre risk, drží se zápletek a vzorců, které nastolily nechutné (gross-out) teenagerské komedie. Ty ostatně inspirovaly už první díl.

   Úvodní scény vtipně a logicky spojí dva protagonisty jedničky s drzým Poulíčkem. Do „letního masakru“ se nevrací Petr. Pohl tuto skutečnost vysvětluje, že jeho linii v prvním filmu uzavřel, nicméně Jakub Kalián také už nechtěl být s Řezníkovou tvorbou dál spojován (dramatické polohy svého herectví nově ukázal ve studentském snímku Dny návratu /2021/). Summer Massacre je částí road movie a částí epizodický příběh z Máchova jezera, kam se skupina vydává za kalením a zásuny. Přes tuto strukturu působí snímek poměrně soudržným dojmem, který nesouzní s povídačkami o punkovém natáčení.

   Postavy jsou nejlepší „lepidlo“, díky kterému se vyprávění nerozpadá. Největší překvapení je, jakou důvěru v ně Pohl má. Projevuje velkou míru empatie – hodně se věnuje jejich slabým stránkám, nesplněným přáním a prchavým radostem. Vulgární slovník a amorální jednání jsou jen produktem jejich slabin a pudů. Pohl je pořád rád dostává do hrozných situací, ale nejsou to fackující panáci.

 

Delikátní skupina lidí

   Tudíž Řezník změknul a dal se do žoldu krotkého mainstreamu? Bontonfilm ostatně film uvede v kinech s přístupností už od 15 let (v Česku si distributor určuje přístupnost sám). Záleží, z jakého pohledu se na Summer Massacre díváme. Stopáží, veřejnou prezentací a soudržností jde rozhodně o snímek s parametry mainstreamového produktu. Na filmu se také podíleli zcela profesionální tvůrci (kameraman a producent Marek Brožek, střihač Šimon Hájek, zvukař Dominik Dolejší), kteří zaručují „hladkost“ stylu. Sodoma a Gomora o sobě ale dává vědět v tematice.

   Jak už to u Pohla bývá, zhnusením vstávají chlupy na těle až s konáním vedlejších postav. S nimi přichází urážky na pohlaví, rase, vzezření, národnosti, tělesném postižení, inteligenci a tak dále. Verbální i násilné ponižování probíhá na sto způsobů. Představují se nám figury se všemi myslitelnými postiženími a úchylkami. Dojde snad na všechny tělesné tekutiny a zabrat dostanou všechny orgány. Alkohol teče proudem, drogy se podávají nebezpečně namíchané a probírají se sexuální praktiky, o které český film dosud nezavadil. BDSM, koprofilie a pedofilie jsou samozřejmostí. Na vítězném stupni perverznosti stojí opět Radim Neuvirt v roli Petrova táty.

   Zmíněná témata a obhroublost ale komedii nedělají. Humor funguje díky Pohlově talentu pro načasování. Odvíjí se ze znalosti kontextu a zařazení vtipů do (ne)vhodných scén a sekvencí. Pohl si umí na pointu počkat a také ví, kdy gag rozvinout do absurdních proporcí. V Summer Massacre je jen málo vtipů na jedno použití. Ani zdánlivě primitivní gagy nemívají jen jednu funkci. Prvoplánové sprostoty se vrací v obměnách, rafinovaněji a přichází s nimi důsledky. Řezník nevrší jeden vtip za druhým, hlavně chce kolem Mácháče postavit perverzní mikrosvět.

 

Pořád jenom hate

   Kontroverzní potenciál je ale omezený tím, že se Pohl na tato sprosté individua a vlastnosti dívá jakoby shora. Nesouzní s nimi a spíše je paroduje. Dává vědět, že nejsou vyslanci jeho pohledu na svět a ví, že na každou svini se vaří voda. Nejvíce urážlivý je v poloze vzdáleného pozorovatele, který si stranu nevybírá (takové „epizodky ze života“ ve stylu Život není krásný /2008/), což ale nedělá tak často. Nicméně samotná přítomnost jistých sexuálních a fekálních výjevů bude některým k pohoršení stačit.

   Jestli tedy Řezník změknul, udělal to způsobem, za který se nemusí stydět. Stal se z něj dobrý filmař s citem pro ztracené existence. Od teď je vyslanec zatuchlosti a sociálně zaostalých lokalit podobně jako Andy Fehu. Pohl má sice rád masakry, v srdci je ale humanista.

P.S. Kostas Zerdaloglu coby pan Žarko nemá konkurenci.

(7.5/10)

 

Foto: Bontonfilm

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Párty Hárder: Summer Massacre

Režie: Marty Pohl; Scénář: Marty Pohl

Hrají: Daniel Žáček, Jiří Bohatý, Adam Ernest, Kostas Zerdaloglu, Radim Neuvirt, Vojtěch Vodochodský, Benjamin Škampa, Hugo Holý, Václav Žáček, Petr Reif a další

Žánr: komedie; Země původu: Česko; Stopáž: 100 minut

Premiéra: 23. 6. 2022

Marek Koutesh