Jurský svět: Nadvláda – dinosauři pošesté a možná i naposledy

9.6.2022 at 19:15  •  Posted in Recenze by

Velkolepá filmová sága, která začala před téměř třiceti lety, dospěla zřejmě do svého konce.

První Jurský park, jímž Steven Spielberg roku 1993 díky nejmodernějším vizuálním efektům přivedl na stříbrné plátno dinosaury v dosud nejlepší možné podobě, se dodnes může směle řadit mezi nejvýznamnější a nejikoničtější blockbustery všech dob. Proslulý režisér na základě stejnojmenného knižního bestselleru Michaela Crichtona vytvořil okouzlující a podmanivé sci-fi dobrodružství, které se neslo v podobném duchu jako Spielbergova kultovní série o Indiana Jonesovi.

Ze snímku se stal ve své době komerčně nejúspěšnější film historie, což zapříčinilo vznik dvou volných pokračování v následujících osmi letech. V roce 2015 pak byl natočen restart série – Jurský svět. I ten se stal obrovským hitem – a startem nové trilogie, kterou završuje aktuální snímek s podtitulem Nadvláda opět režírovaný Colinem Trevorrowem.

Film se odehrává čtyři roky po událostech předchozího filmu, Jurský svět: Zánik říše. V něm došlo ke zničení ostrova Isla Nublar, původního domova oživlých dinosaurů. Přeživší tvorové se začali kontrolovaně i nekontrolovaně rozmnožovat, a stali se tak součástí našeho ekosystému společně s lidmi, kteří si tak museli zvyknout na jejich přítomnost. Owen Grady (Chris Pratt) a Claire Dearingová (Bryce Dallas Howardová) žijí stranou od civilizace, aby uchránili před světem Maisie Lockwoodovou (Isabela Sermonová), klon zemřelé geniální vědkyně Charlotte Lockwoodové (Elva Trillová).

Nyní se však vyskytla další hrozba – geneticky zmutované kobylky, které likvidují téměř veškerou úrodu, což může v blízké budoucnosti způsobit celosvětový hladomor. Vyřešit tento problém se pokusí doktorka Ellie Sattlerová (Laura Dernová) za pomoci dávného přítele doktora Alana Granta (Sam Neill) a excentrického matematika Iana Malcolma (Jeff Goldblum).

Nostalgické vzpomínání

Největším tahákem snímku mělo být propojení obou jurských sérií prostřednictvím návratu trojice hlavních postav z prvního Jurského parku. Obsazení Neilla, Dernové a Goldbluma slibovalo velkou míru nostalgie, výsledek je v tomto ohledu ale poněkud polovičatý. Všichni tři sice mají ve snímku dostatek prostoru (v žádném případě nejde jen o chvilková camea), návrat jejich postav je ale spíš účelový, než že by v příběhu byly nutně zapotřebí. Je každopádně příjemné vidět po dlouhé době staré známé, jejich zapojení do děje přesto mohlo být vyřešeno nápaditěji.

K jejich setkání s novými hrdiny v čele se sympatickým Prattem ale dojde až během poslední čtvrtiny téměř dvouapůlhodinového filmu. Do té doby je snímek rozdělen do dvou paralelně probíhajících linií. V jedné Owen a Claire cestují po světě, aby zachránili unesenou Maisie (a mládě velociraptora), v druhé Alan s Ellie na vlastní pěst pátrají v obřím vědeckém komplexu vlastněném filantropickým miliardářem Lewisem Dodgesonem (Campbell Scott) po příčině problému se zmutovanými kobylkami.

Kvalitní hollywoodského řemeslo

První zápletka se nese v duchu dobrodružných špionážních naháněček ve stylu velkolepých misí agentů Bonda, Bourna či Hunta (série Mission: Impossible). Tomu odpovídá jak střídání exotických lokací, tak pojetí akčních scén, které sází především na dravost a kinetiku. Během honby za únosci se odehraje i nejlepší akce celého filmu – obří honička na Maltě, která vrcholí naspeedovaným a skvěle vygradovaným úprkem Owena na motorce. Oproti tomu linie Alana a Ellie je výrazně komornějšího charakteru, poutavost si však dokáže udržet i přes absenci opulentních atrakcí.

Většina akčních sekvencí jsou převážně variacemi dříve viděných pasáží, v nichž se hrdinové snaží uniknout před dinosauřími masožravci. Trevorrow není při konstruování akce tak důsledný, hravý a nápaditý jako Spielberg (nejen) v prvních dvou částech ságy, přesto mu nečiní problémy udržet diváckou pozornost, patřičně šponovat napětí a nekazit přehlednost a orientaci v prostoru zběsilým střihem a špatným záběrováním. Dobře jsou využívány i vizuální efekty. Impozantní veleještěři opět vypadají úžasně, a pokud nejste tématem ještě přesyceni, nejspíš si scény s nimi užijete i tentokrát. Dle očekávání dojde i na představení nového ultimativního dinosauřího predátora (od T-Rexe se však téměř neliší).

Trevorrowův počin navzdory obří stopáži navíc neselhává ani po stránce tempa a spádu. Film svižně plyne od prvních chvil a za celou dobu nenastane moment, který by rytmus vyprávění nepříjemně zpomaloval. U vysokorozpočtových blockbusterů, na nichž pracují tisíce lidí a podléhají obrovským kontrolám, by něco takového mělo být už dávno samozřejmostí. Vzhledem k trendu posledních let, kdy mnoho hollywoodských velkofilmů má stopáž hodně přes dvě hodiny, přestože jejich zápletky a scénáře mnohdy vystačí sotva na polovinu dané délky (viz série Transformers), je ale pocit, že takto dlouhý snímek od začátku do konce dobře odsýpá, skoro už vzácný.

Scénář s nedostatky

Jurský svět: Nadvláda však rozhodně není dokonalým filmem. Výtky si zaslouží především scénář, na němž se kromě Trevorrowa podíleli ještě Emily Carmichaelová a Derek Connolly. Kromě účelových šťastných náhod nejvíce selhává už v klíčové zápletce s kobylkami, která je hloupá, nedomyšlená a celkově působí jak z béčkového monster hororu.

Fikční svět navíc nijak smysluplně neobohacuje a neposouvá. Pokud tvůrci nebyli schopni vymyslet lepší způsob, jak do příběhu zakomponovat oblíbené hrdiny z původního snímku, je to dost smutné.

Tristní také je, že potenciálně nejnosnější dějový i myšlenkový motiv (vypuštění dinosaurů do celého světa) je zde odbyt pár záběry a větami v úvodu a úplném závěru. Okolo toho by se přitom dala poměrně snadno vybudovat celá nová filmová trilogie.

Příliš mnoho hrdinů a špatný zloduch

Slabinou je i předem snadno odhadnutelný záporák, který je pouze další jednorozměrnou parafrází zlotřilého boháče, jenž se před světem snaží tvářit jako osvícený spasitel. Problematickým se jeví i vysoký počet hlavních postav. I při nadstandardní stopáži se totiž některým nedostává potřebného prostoru. O pilotce Kayle (DeWanda Wiseová), která pomáhá Owenovi a Claire, se tak vlastně dozvíme pouze její sexuální orientaci, což je navíc využito jen pro dvojici průměrných vtipů.

Snímek celkově hodně sází na jistotu, dříve již viděné a osvědčené (nechybí ani odkazy a variace scén z předešlých dílů). Přestože se nejedná o progresivní dílo, které by bylo schopno určovat v kinematografii významné nové trendy, Trevorrow odvedl na poli akčních blockbusterů solidní práci. Nenatočil sice ukázkové a kvalitativně neprůstřelné zakončení renomované franšízy, zároveň jí ale neudělal ani neodpustitelnou ostudu, jaká potkala například Star Wars s uvedením Vzestupu Skywalkera (2019), jejž měl filmař původně také režírovat.

(7/10)

Originální název: Jurrasic World: Dominion

Režie: Colin Trevorrow; Scénář: Colin Trevorrow, Emily Carmichael, Derek Connolly