Postradatelní 3 – když film postrádá nápad

18.8.2014 at 09:19  •  Posted in Recenze by

Stallone, Schwarzenegger a další osazenstvo domova důchodců pro dávné akční bohy vyráží do boje s bolavými klouby, ochablými svaly a špatným scénářem.

V posledních letech už tvůrci jen těžko přichází s originálními projekty. Točí se tak hodně remaků, rebootů nebo sequelů. Sylvester Stallone přišel v roce 2010 s docela unikátním konceptem, kdy do jednoho filmu sezval legendy akčního filmu 80. a 90. let a k tomu ještě zápasníky MMA (Randy Couture) nebo wrestlery (Steve Austin). Herci, kteří se společně na plátně nikdy neobjevili, najednou bojovali bok po boku coby nájemní žoldáci a u toho hláškovali. Prvnímu dílu Postradatelných (Expendables) se vedlo kasovně dobře zejména mimo USA. Po dvou letech tak do kin dorazil další díl, který zopakoval tentýž recept a vše dohnal téměř ad absurdum. Dvojka celosvětově utržila trojnásobek svého 100milionového rozpočtu, diváci se bavili a dorazil i Chuck Norris.

Staří známí vs. mladí a nezajímaví

Rambo i napotřetí poskládal úctyhodný seznam herců, který délkou připomíná Zlaté stránky. Plánovaní účastníci jako Steven Seagal nebo Nicolas Cage z různých důvodů nedorazili, a tak sešlost akčních páprdů tvoří opět Sylvester Stallone, Randy Couture, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Jet Li, Dolph Lundgren a Jason Statham. Nově se připojují Antonio Banderas, Harrison Ford a Mel Gibson coby záporák. Čerstvou krví týmu se stávají zápasnice MMA a olympijská medailistka juda Ronda Rousey, Kellan „Herkules“ Lutz, boxer Victor Ortiz a ten poslední… stejně neutkví.

Celkově jsou mladé posily dosti necharismatické, o to víc však vedle nich vyniknou staří pardálové. Arnolda si užijeme méně než v předchozím díle, ale rozhodně nedejte na ohlasy, že vypadá, jako kdyby mu i chůze dělala problém. V letošním filmu Sabotage vypadal téměř na umření, zato v Postradatelných si energicky zastřílí a ještě stihne vtipné narážky na Predátora a svůj (ne)odchod do důchodu. Jet Li má však spíše cameo a je navíc trestuhodně nevyužit, neboť jen sedí ve vrtulníku a nekopne si ani do míče. Banderas hraje naspeedovaného cvoka, který je časem na hranici snesitelnosti, ovšem potřebně oživuje poněkud strnulejší steroiďáky. Ford coby přísný agent CIA vypadá jak v posledním tažení a máte chuť mu zaplatit botox, naopak Gibson si záporáka užívá a předvádí i nějaké to herectví.

exp3 exp5

Atraktivita předchozích dílů spočívala v zábavném metahumoru, kdy herci naráželi nejenom na své přechozí role, ale i na reálie ze svého civilního života. Pokud jste se dokázali na tuto vlnu naladit, pomyslným vrcholem pak byl Chuck Norris, který říkal vtip o Chucku Norrisovi, v trojce je to pak např. Snipes a jeho sebeironická poznámka o daňových únicích. První díly také kromě víceméně vtipných dialogů a gagů obsahovaly šílené akční scény, z kterých cákal testosteron nebo tedy zbytky, které ještě panstvo má. Zápletky Postradatelných vskutku nejsou originální, takže se nejdřív likvidoval zlý diktátor, hledalo nebezpečné plutonium a nyní žoldáci pasou po válečném zločinci, kterého chce CIA postavit před tribunál v Haagu. Příběhy jednotlivých dílů však nikdy nebyly zcela tupě přímočaré, že by se skupina pouze přesouvala z bodu A do bodu B. Různé nucené geografické odbočky vyprávění narušovaly a nespojité scény tak byly spíše efektní prostředek, který sloužil tomu, aby herci odprezentovali svůj akční talent/trik/pózu a hláškovali v různých lokacích a situacích.

BRAY_20130821_EXP3_1702.dng exp6

Kámoši jak hrom jsou Sylvester a Tom

Třetí díl asi nejvíce ctí osmdesátkové konvence, kdy byla primární akce, drsné hlášky a řádná muskulatura, byť je ošidné desítky filmů přísně škatulkovat. Postradatelní používají osvědčené motivy a situace, které obsahují patos (povzbuzování před akcí), klišé (boj ve stylu „Kreju ti záda, brácho“) anebo kýč, protože jak jinak označit scénu, kdy T. Crews drží monstrózní rotační kulomet Dillon M-134D Gatling s 3000 výstřely za minutu, na který předem upozorní, aniž by bylo jisté, zda bude vůbec zbraň potřeba, a po chvíli jej skutečně použije, a to s autenticky nadšeným výrazem malého kluka, kterému se plní dávný sen. Toto ryzí a upřímné omámení kýčem, které bylo přítomno i u tvůrců akčních filmů z 80./90. let, je navíc dvojnásobné, protože platí nejen pro postavy, ale i pro herce. V tom nás utvrzuje mediální kýč v podobě rozhovorů s ansámblem, který opakovaně mluvil o tom, jak jej nesmírně bavilo pracovat se skutečnými zbraněmi, provádět kaskadérské kousky či používat opravdové bojové chvaty.

exp4 exp

V kontrastu s realistickými akčními proprietami jsou triky, které jsou na dnešní poměry opravdu mizerné, snad jako kdyby tvůrci dosti nevěrohodnými výbuchy chtěli zdůraznit svou pokleslost, béčkovost a rezignaci na jakoukoli vyšší úroveň. S tím plně koresponduje minimální charakterový vývoj postav, který je nejvíce patrný právě v trojce, kdy se během pár minut díky ukecanosti Galga (Banderas) o nové postavě dozvíme více než kupříkladu o Lee Christmasovi (Statham) za všechny díly. Ten se opět špičkuje s hlavou týmu Barneym (Stallone), ale tentokrát je jejich bromance už otravná a hovory za zvuků řízení letadla vyčpělé.

V duchu dřívějších akčních filmů je tak v třetích Postradatelných opět kladen důraz na přátelství a soudržnost. Takže vyhození členové týmu se i přes zákaz vracejí, aby pomohli Barneymu porazit jeho úhlavního nepřítele. Prim tak hraje loajalita a kamarádství, žádná osudová láska, vysoký honorář, touha zvýšit sociální status nebo politikaření, skrze které se scenáristé v posledních letech často vyjadřují k aktuálnímu dění. Expendables jsou tak okatě nespecifičtí, že se hlavní střet odehrává ve smyšlené východoevropské zemi a navíc jakékoli narážky na existující instituce nemají hlubší podtext (Haag, CIA), takže znalost sociálně-politických konotací není třeba stejně jako chuť o filmu přemýšlet a analyzovat jej. To však není nutně negativum, spíše fascinace nad naprostou apolitičností a vlastně i prázdnotou snímku.

Pojďme všichni do kina jak jedna velká rodina

Postradatelní 3 jsou i kvůli tomu přístupní většině diváků a tentokrát i doslova, neboť se Stallone rozhodl pro mírný rating PG-13 oproti předchozím dílům. Režisérský post předal mladému tvůrci Patricku Hughesovi, protože byl nadšen jeho thrillerem Red Hill (2010). Scénář, na kterém se Sly spolupodílel, je slabší než předchozí díly. Humor není vtipný a popichování nemá grády, za což možná může nižší věková přístupnost. Úvodní akční scéna s vlakem je zábavná stejně jako závěrečné inferno v opuštěném objektu, ale koncept sešlosti akčních bohů let dřívějších je zcela vyždímán. Dlouhé scény rekrutování mladých jsou předvídatelné a nudné. Nadsázka se téměř vytratila, vše je vážnější, ale samozřejmě ne natolik, aby z toho bylo tíživé drama. Chybí choreograficky strhující souboje, šílené kousky a nápaditá akce, kterou rozklepaná kamera a rušivě burácivá hudba Briana Tylera nevykompenzuje. Herci téměř nemají šanci demonstrovat své dovednosti, z nichž předchozí díly těžily. Dar výmluvnosti jim scénář nepropůjčí, takže opravdu nemají čím zaujmout. Postavy jsou navíc takřka nesmrtelné, takže akční scény jsou spíše jen pobíhání postav z patra do patra, aby to vypadalo, že se něco děje, což navíc podporují nesmysly jako vojáci na motorkách uprostřed válečné vřavy.

the-expendables-3

Desperado, Blade, Rocky, Terminátor, Indiana Jones, Kurýr, Šílený Max jsou podle jednoho z herců prý Slyova osobní verze Avengers, což jen dokazuje, jak mimo celý štáb je. Na plátně (až na výjimky) všichni ze staré gardy melou z posledního, vypadají opravdu neesteticky, což podtrhují časté velké detaily kamery, a už ztrácí i charisma, kterým dříve překypovali. Pokud se nic nezmění, tak v sobě chystaná čtyřka bude mít asi tolik vzrušení a energie jako odpolední sjezd důchodců v chodbičce pečovateláku, kde si geronti porovnávají, kdo má lepšího bažanta…

(6/10)

Originální název: Expendables 3

Režie: Patrick Hughes, Scénář: Sylvester Stallone, Katrin Benedikt, Creighton Rothenberger

Hrají: Sylvester Stallone, Jason Statham, Wesley Snipes, Antonio Banderas, Dolph Lundgren, Mel Gibson, Kellan Lutz, Harrison Ford, Randy Couture, Ronda Rousey, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Jet Li, Kelsey Grammer, Victor Ortiz

Žánr: akční, Země původu: USA, Stopáž: 126 minut

Premiéra: 14. srpna 2014

Výstřižek