Probuzení tmy

25.10.2007 at 16:47  •  Posted in Recenze by

Dosud obyčejný čtrnáctiletý chlapec, co neumí balit holky, zachraňuje svět před zánikem. Jak temné.

Will Stanton slaví své čtrnácté narozeniny. Až do této chvíle žil jako každý jeho vrstevník, nicméně když ho v nákupním centru před Vánoci přepadnou členové bezpečnostní služby, jejichž tělo je složeno výhradně z havranů, tak se skoro zdá, že tady něco nehraje. Ano, Will Stanton totiž není obyčejný kluk (jak překvapivé)! Je posledním z Dávných, sedmým synem sedmého syna a ochráncem Světla, který má zachránit svět před nadvládou Temnoty. Musí se vydat na cestu a nalézt šest Znamení, předmětů, vyrobených z různých substancí, které mu mají dodat sílu, pomocí které bude schopen Tmu porazit v nadcházejícím boji. Na pomoc mu sice přicházejí čtyři jeho Dávní přátelé, nicméně na druhé straně stojí Temný jezdec a jeho přisluhovači. Fantasy wrestling může začít.

probuzeni_tmy2 probuzeni_tmy3

Co se týče fantasy, v Americe se točí pořád dokolečka jeden scénář. No co. To je výsadou žánru. Probuzení tmy je adaptací dětské knihy, což je více než zjevné. Na rozdíl od „dospělých“ fantasy tomuto filmu totiž chybí řádná porce krve. To ale není hlavní problém, ba pro lidi se slabším žaludkem je to dokonce výhoda. O to horší je, že ději chybí gradace i vyvrcholení. Máme tu šest dílčích ministory, pro nalezení každého Znamení jednu. Tyto momenty jsou řešeny poměrně zajímavě, kromě klasických výbuchů, zbraní a pronásledování je tu použito mas živých zvířat, havranů a hadů. Willova „obyčejná“ verze, tedy chlapec, co odmítá přijmout zodpovědnost za svět, je přesvědčivá, mladý herec je evidentně poměrně talentovaný a jeho snaha vyhnout se problémům („Vybrali jste si toho nesprávného, sorry.“) i přetrvávající dětinskost („A umím taky lítat?“) jsou milé. O to groteskněji ale působí v závěru filmu, kdy z jeho úst slyšíme monology typu: „Jsem Hledač, sedmý syn sedmého syna, a teď tě strašně seřežu.“ Konec je celkově nejslabší stránkou snímku. Temný jezdec šířící po světě zkázu se zdá být skoro předzvěstí mohutného závěrečného boje, nicméně Will vyřeší budoucnost civilizace takovou rychlostí, že řadový divák ani nestihne dojíst popcorn. To také naznačuje, že 94 minut je na fantasy prostě málo. Všechno se seběhne ve svižném tempu, ale nepřináší to žádnou satisfakci pro ty, kdo od takovéhoto příběhu čekají víc.

probuzeni_tmy4 probuzeni_tmy5

Děj má mnoho odboček, které by si zasloužily více prostoru (např. dizertační práce Willova otce na téma Světlo versus Tma), a stejně tak je to i s vedlejšími postavami, celá Willova rodina je totiž naprosto okouzlující. To, že toto je „tak trochu jiná fantasy“ dokazuje i skromná komorní výprava vycházející především z reálného prostředí a dávající všanc pouze jediný gloriózní chrámový sál. V roli Temného jezdce se zde představuje Christopher Eccleston (28 dní poté, Ti druzí), který je snad nejpůsobivější postavou celého filmu, a ačkoliv už má Christopher na hraní frajírků na bílém oři svá léta, roli zvládá velice efektně. Kromě Alexandera Ludwiga (Will Stanton) ještě z dětských herců vyniká představitelka Willovy sestry, která dokáže dojmout davy jediným pohledem. A to její kníkání! Ale bohužel, ani příjemné herecké výkony nemohou zachránit scénář a režii rozpadající se pod rukama. Á propos, věděli jste, že tato jedenapůlhodinová záležitost v knižním vydání zaplňuje pět svazků?

probuzeni_tmy6 probuzeni_tmy7

Další hezký pokus, který ovšem nedopadl moc dobře (ovšem ze souboje s Eragonem by vyšel vítězně 🙂 ). A ačkoliv puberťák zachrání celý svět, při titulcích máte stejně pocit, že se nic zvláštního nestalo

(4/10)

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)