Ratatouille

14.9.2007 at 17:40  •  Posted in Recenze by

Tento měsíc vyšel dlouho očekávaný „animák“ od Pixaru. Předčí „Příšerky s.r.o.“ nebo novější „Auta“?

Ratatouille je sváteční jídlo, pocházející z francouzského města Nice. Směs nejrůznější zeleniny, bylinek a olivového oleje se podává především ke grilovanému masu. Le rat také francouzsky znamená krysa a touiller zase míchat. A teď co si vybrat?

rat2

Film je částečně o jídle a částečně o krysách. Hlodavec Remy se totiž díky různým nepříjemnostem dostane až do Paříže, kde se skamarádí s jedním uklízečem v nejslavnější restauraci na světě. Pomůže mu dostat se na místo kuchaře a moc dobře si uvědomuje své kulinářské dovednosti. Že krysy nemůžou vařit? Ale to byste se divili. Vše se pro oba vyvíjí kladně a ani by je nenapadlo, že brzy budou muset bojovat nejen o místo šéfkuchaře v restauraci, ale také o existenci celého podniku.

rat3

Nutno podotknout, že na „Ratatouille“ se podíleli dva klasikové žánru animovaných filmů. Prvním je slavný držitel Oscara, český rodák Jan Pinkava. Dal dohromady taková dílka jako krátká „Geriho hra“ nebo „Toy Story 2“. Brad Bird též není nováčkem v týmu firmy Pixar, jeho jméno můžete najít pod rodinkou super-hrdinů – „Úžasňákovými“. Tihle dva se podíleli jak na scénáři, tak spolu-režírovali. Do toho jim vypomohli Ian „Bilbo“ Holm, Peter O’Toole nebo Lou Romano s dabingem a vznikla tato míchaná lahůdka.

rat4

Ale abych zase nepřechválila. Na počátku chutná nemastně-neslaně, pomalu si vás ale získá svým jemným aroma a ke konci tak rozdráždí chuťové buňky, že se budou smát s vámi. Než se Remy spřátelí s neschopným uklízečem Linguinim, děj vás ničím nepřekvapí, nenadchne. Bohužel během chvilky taky poznáte, kdo je tu záporák, kdo je tu Linguiniho životního láska a že na konci stejně celé spolčení mezi člověkem a krysou praskne. Jak ale scéna střídá scénu, postupně se sami sebe začnete tázat: „JAK to ale praskne?“ A to vás drží u plátna a hltáte každé slovo. Navíc, animované filmy jsou přece většinou pro děti – a jejich hlavinky neunesou přehršel jmen, zamotané vztahy apod.

rat5

Uznávám, že v současné době je zbytečné zmiňovat animaci – každá společnost už zaměstnává šikovné experty a v kině očekáváme kvalitní obraz, pohyby a „srst“ na tělech zvířecích hrdinů. Zde Pixaru vypomáhal také Walt Disney Pictures a animace je nádherná. I když zrovna tenhle typ filmů nemusíte, stejně vás dostane Remyho roztomilé kývání hlavou a jeho velké oči, které když jde do tuhého, stejně jako Kocour v botách ze „Shreka 2 a 3“ dokáže roztáhnout snad po celém obličeji.

Ratatouille vás neuchvátí něčím novým a neotřelým, ale získá si vás svým zpracováním. Že vám přijde krysa v kuchařské čepici nehygienická? Zvykejte si, příště by to mohla být činčila za knyplem stíhačky. Bon apetit.

(8/10)

Paya
Latest posts by Paya (see all)