Salt – sůl nad zlato

16.8.2010 at 13:27  •  Posted in Recenze by

Angelina Jolie běhá, skáče, střílí a bojuje jako ženská verze roztěkaného agenta Jasona Bournea v thrilleru akčního veterána Phillipa Noyce. Dokázala si vybojovat své místo mezi elitní smetánkou slavných agentů, nebo jen zdatně stojí v jejich stínu? A jestli ano, je vůbec na čem stát?

V Hollywoodu dnes zoufale docházejí nápady. Zprávy o dalších restartech, rebootech či spin-offech pravidelně zdobí internetové magazíny, není tedy divu, že se tento rok továrna na sny snaží přijít s něčím novým. Oživením ztraceného a polozapomenutého žánru s osmdesátkovou vůní – akčního filmu. Jenže takový počin je poměrně těžké odvést se ctí tak, aby nepřipadal někomu k smíchu. A právě takových deset tuctových kousků dnes připadá na jeden povedený, který pomyslně vyčnívá z dlouhého zástupu promarněných šancí. Ale abych tady nevyvolával jistá očekávání – Salt rozhodně tímto kouskem není. Nenápadně se totiž připojuje ke krátkodobému hollywoodskému spotřebnímu produktu, který je do kin uveden jen proto, aby zaplnil políčko na distribučním plánu premiér. Avšak někdy se i podobná sůl promění ve zlato a začne se zázrakem ohánět tržbami, které si na svůj rozpočet vydělají cobydup. U podobného filmu se jedná o více než dostačující výsledek a rázem „ten akční thriller s Angelinou Jolie“ stojí na prahu senzace, na kterou se chodí houfně do kina. Ale co Salt divákovi za své peníze nabídne? Především ho otestuje, do jaké míry je ochotný snášet to, co se na plátně odehrává.

salt_2 salt_3

Noyceho nový počin se totiž s přibývající stopáží propadá stále hlouběji do neorganizovaného chaosu, kde se navzájem ovlivňují dvě protichůdné síly – režisérská a scenáristická – a v obou případech se nezná míry. I když je příběh ruské špionky Evelyn Salt, která se snaží očistit své jméno, jednoduchý jako ranní vstávání, přesto vypadá jako nesourodý slepenec dvou nedotažených nápadů a stylů, které chtějí každý kopat za svůj tým. Jejich vzájemná variace proto nevyzní jako originální prvek, nýbrž jako princip, díky němuž je celé dění na plátně dokonale nefunkční. Zatímco Noyceho staronový přístup se snaží vnuknout snímku syrový realismus, roztěkanou kameru a smrtelně vážnou tvář, ve které na vtipy a drsné hlášky nezbývá čas, metoda scenáristy Kurta Wimmera (který působí mimo jiné i jako režisér – natočil například sci-fi Equilibrium nebo akční béčko Ultraviolet) je však diametrálně odlišná. Film šperkuje naprostou scenáristickou přepáleností, která v krajních mezích dodává Salt takovou porci nadhledu, že v rozporu s realistickým režisérským pojetím výsledek nevyznívá ani trochu zábavně, ale za to pořádně nepřirozeně a především zaručí devíti z deseti diváků nevěřícné kroucení hlavou. Poté, co se začne střídat jeden šílený dějový zvrat za druhým, postavy odhalí své minulosti vystřižené jako z naivních béčkových filmů a najednou se ze skromného útěku za očištěním své identity stane boj o osud lidstva, zjistíte, že tady nehraje jen něco, ale všechno.

salt_4 salt_5

Přitom se to rozjíždí v podstatě dobře jako vyrovnaný akčňák, jenž se ctí kopíruje styl filmů s podobnou tématikou. Spolu s hlavní hrdinkou se vrháme do víru události a bez jakýchkoliv informací se vydáváme na paranoidní útěk před nespravedlností, při němž se až do konce filmu nezastavíme. Je jedině dobře, že tento adrenalinový trip Noyce absolvuje bez výraznějších hluchých míst či zdlouhavých vysvětlovacích pasáží. Pod záštitou burácející hudby Jamese Newtona Howarda jede Evelyn Salt zkrátka na plný plyn a nezastaví se, dokud nedosáhne svého cíle. Tudíž pokud je vaším šálkem kávy bezbřehá akce, mohli byste si Salt užít. Noyce totiž s dobře odvedenými akčními scénami problém nemá. Sází je jednu za druhou, a ač nejsou ničím výjimečné, je jich dostatečné množství na to, aby zajistily filmu patřičný spád. Stále se ale nedokážete zbavit dojmu, že to nefunguje tak, jak má. Když začne Angelina Jolie bez problému přeskakovat během automobilové honičky z auta na auto nebo když ve zpomalených záběrech kolem sebe rozhazuje granáty a přitom obouruč vystřílí celou jednotku, říkáte si, že to sice vypadá cool, ale do filmu to absolutně nesedí. Zkrátka a jasně – mixování dvou odlišných přístupů výsledku nenávratně škodí. Salt má každou nohou v jednom stylu, ale ani jedna nestojí pevně na zemi. Snaha vyhnat snímek až do epických globálních rozměrů pak vypadá jako špatný vtip scenáristy Wimmera, který zřejmě chápe jen on sám.

salt_6 salt_7

Kdo se však chce přijít do kina podívat jen na nezastavitelnou Angelinu Jolie, která si vyřizuje účty s CIA a rusáky, má zelenou. O které herečce můžete říct, že byste jí věřili všechny ty kopance a rány, které na plátně provádí a že ke všemu štěstí vám stačí jen její přítomnost na plátně? Myslím, že by to nebyl moc dlouhý seznam. Je to stále výborná a charismatická herečka, zde však pracuje pod nátlakem nevydařeného scénáře, který jí staví do hloupých situací a překombinovaných zvratů. Hlavně díky ní se dá tato unylá variace na špionážní filmy od A do Z přežít bez větší ujmy na zdraví. Pokud však zvažujete návštěvu kina, tak opatrně. Salt je sice zručně řemeslně odvedený film, který táhne zběsilé tempo nezastavitelně kupředu, ale na celé trase k závěrečným titulkům se vám bude snažit vypláchnout mozek tím nejnemožnějším scenáristickým gulášem, jež by měl v normálním případě putovat rovnou na pulty DVD půjčoven. Je jen na Vás, jak se proti agentce Evelyn Salt vyzbrojíte. Jako nejúčinnější zbraň se nabízí XXL popcorn, při jehož konzumaci budete doufat, že se spolu s příběhem vytratí do ztracena.

salt_8 salt_9

(5/10)