Obr Dobr – obrovitánské srdce i jazyková nápadůplnost

25.9.2016 at 19:05  •  Posted in Recenze by

Příšerné, nebo omamné? Nová pohádka Stevena Spielberga vyvolala rozporuplné reakce. Snad i kvůli nazelenalým větrům.

Je to málem marnivost pokoušet se slovy zachytit půvab Obra Dobra, když část jeho čarokrásné povahy spočívá v písmenech, která neznají hranice spisovného jazyka (jak angličtiny v originále, tak i češtiny v překladu) a raději ohýbají zažité představy o strnulosti slovní zásoby. Před očima nám defiluje přehlídka nápaditosti.

Je to neklamný příznak literárního původu, ba co víc, hra s jazykem značí, že v jeho tvorbě má prsty někdo nadaný. Jednoduše řečeno, svět by potřeboval víc Roaldů Dahlů. Jeho rukopis už posloužil jiným filmovým tvůrcům, kteří jeho knihy oživili na plátně do nezapomenutelné podoby – Tim Burton v Karlíkovi a továrně na čokoládu (2005) nebo Wes Anderson a Fantastický pan Lišák (2009).

Spolu s Obrem Dobrem je každá z postav jiná, svébytná, ale spojuje je rozverné vnímání světa, kterému filmaři zůstali věrní. Obr Dobr by mohl snadno skončit katastroficky, kdyby se jeho literární podstatu nepovedlo oživit ve filmu se směsicí okouzlení, laskavosti, dobrodružství a citu. Nutno i zde zvolat: svět by potřeboval víc Stevenů Spielbergů.

Klukovský film s holkou

Americký tvůrce, kterému letos bude rovných sedmdesát let, totiž spolu se scenáristkou Melisou Mathison neztrácí nadhled, empatii a klukovský smysl pro zábavný příběh. Byť je pravda, že v Obrovi Dobrovi se divákovým průvodcem stává malá holčička. Už v prvních chvílích ji ale film charakterizuje v odstínech samostatnosti, kurážnosti a vyzrálosti. A když se po dickensovském úvodu v londýnském sirotčinci ocitne v zemi obrů, kde číhá smrtelné zlo, má dostatek vynalézavosti, aby se s touto situací poprala.

Výraznou osobností je i titulní obr, snad díky fenomenálnímu Marku Rylancovi, z nějž sálá dobrosrdečnost víc než žár z krbu.

obr_dobr_3

Je to však režisér, který se mnohem více promítá v této obří postavě, která sbírá sny a pak je roznáší mezi spící lidi v našem světě. Podobně to dělá i Spielberg, jehož filmografie je plná velkých příběhů. Magický je moment, kdy v Obrovi Dobrovi vidíme, jak míchá výsledné sny, jako by to byla polévka, do které přidává další přísady. Barvy se slévají, symboly se rozhoří a pohasínají a stíny tančí na zdech jako banální, a přesto působívá forma projekce a vyprávění.

Počítačové výplody nemusí být chladné ani strojené

Po dvojici historických a v podstatě akademických filmů Lincoln (2012) a Most špionů (2015) se filmař vrací k digitálním kouzlům, které mu umožnily dynamicky oživit Tintinova dobrodružství (2011), a milou rodinnou podívanou E.T. – Mimozemšťan (1982), kterou okouzlil svět.

Počítačové triky vizi země obrů nezabíjejí a Spielberg oproti Tintinovi musí opatrněji pracovat při jejich kombinaci s reálným prostředím nebo herci. I tak platí, že je film přehlcen vypiplanými záběry, které mají téměř sváteční atmosféru a nádech něčeho velkého a překrásného. Pomáhá mu při tom i hudební maestro John Williams, jehož skladby pro Obra Dobra v tom nejlepším smyslu připomínají kouzelnické tóny Harryho Pottera.

obr_dobr_2

Obr Dobr je dojemný, napínavý, ale také ulítlý, což se kromě zašmodrchaného jazyka projevuje v poslední třetině a vyústění zápletky, která obra s holčičkou, spojené v jednom z nejpozoruhodnějších filmových přátelství, přivede i do světa lidí, čímž se podtrhnou rozdílné kulturní návyky, z nichž nejhlasitější je pití šumlenky, která způsobuje, slušně řečeno, silnou nazelenalou plynatost. Tyto momenty mohou zhoršit dojem z filmu, ale jsou maximálně elegantně naaranžovány jako součást potrhlé nátury scény i celého námětu a v ničem nepřipomínají pokleslý humor fekálních komedií.

Spielberg nám přinesl trochu snění, trochu dobroty a trochu radosti, což jsou všechno ingredience, které jsou obzvlášť ve ztrápené současnosti velice potřebné.

(8/10)

Originální název: The BFG