Sedmý syn – dítě, které nikdo nechce

10.1.2015 at 23:32  •  Posted in Recenze by

Dlouho odkládaná premiéra výpravné a stejnou měrou drahé fantasy Sedmý syn dostála obavám, že kvalitní filmové řemeslo nebude primární hodnotou filmu.

Nejde se ani divit, že by třeba nikdo neměl zájem, aby film vůbec do kin šel. Jeho premiéra tak po dlouhých odkladech působí jako rána z milosti – ‚tak ať to máme za sebou‘. Naštěstí se film chová jako náplast. Docela rychle se dá strhnout a bolest dlouho nevydrží. Sedmý syn je jednoduše brak, který se místy snaží být o něco drsnější, ale nakonec je tak bezbranný jako každé druhé klišé.

Mistr Gregory kdysi uvěznil čarodějnici Malkinu, která mohla zničit mnoho životů. Neodkázal ji ale zabít, a tak se jednoho dne osvobodí. Gregory tak musí vyhledat nového učedníka, sedmého syna sedmého syna, aby mohl síle temnoty vzdorovat. Vybere si Toma Warda, ale nezbývá jim moc času, než nastane krvavý úplněk a moc čarodějnice ještě zesílí. Přestože ho učí, že když potká čarodějnici, nemá lelkovat a urychleně ji zlikvidovat, sám při první příležitosti pravidlo poruší a čarodějce Alici pomůže na svobodu. Možná, že všechny čarodějky nejsou zlé, možná to na něj jenom hraje. Osudy všech lidí jsou ale v ohrožení, pokud Tom nepřijme výzvu a přijmout znalosti mistra Gregoryho.

sedmy_syn_2

Skrytá hrozba

Film se úzkostně snaží zamaskovat své řemeslné neduhy a možná o to více jsou okaté. Většinu času se třeba kamerové záběry halí do měkkého oparu, z kterého někdy bolí oči, někdy zase nepochopitelně zjemnění chybí, jako by záběr opomněli hodit do postpodukčního oddělení. Změkčilé kontury by pravděpodobně měly navozovat snový až fantazijní dojem, něčeho magického a přitom hřejivého jako pohádka. Naneštěstí spíš zavdává spekulace o neschopné televizní kameře (co jsi vyváděl, Newtone Thomasi Siegeli, kameramane X-Menů a filmu Drive?) nebo o způsobech jak zamaskovat, že příšerné triky jsou ještě příšernější.

Když na chvíli odhlédneme od šestákového příběhu a naivních hereckých výkonů, milovníka fantasy možná ještě o píď spíš urazí, že film nedovede uspokojit žádost po úžasných monstrech a svébytném fikčním světě. Respektive filmaři si jich pár připravili, ba dokonce na poměry zbytečného fantasy až moc, ale i v tom může být jeho slabina. Tvůrci se zahltili ambicemi a vizemi a pak na to neměli (peníze).

sedmy_syn_3

Klony útočí

Nejprve se začnou množit záporné postavy. Od jednoznačně dominující Malkin se dostaneme na počet několika čarodějnice, levhartice, dračího černocha, mnoharukého šermíře z Indie a pravděpodobně ještě někoho, ale toho už nikdo nepostrádá a sám to musel vědět už během natáčení, že jeho role světem neotřese. Mixování nápadů je kontraproduktivní, typicky je to vidět na zmíněném mnoharukém Indovi, který sem kulturně vůbec nezapadá. Ještě docela zajímavý je Djimon Hounsou, který je sice dobrý válečník, ale navrch se musí měnit v přerostlou ještěrku. Podobně vizuálně zajímavý je i krtčí trol, který je sice v příběhu nastrčen jako nenápadný agent s úkolem rozproudit na pět minut zábavu, ale aspoň ho kvalitně zanimovali.

Největší potíž je tak s hlavní královnou zla Malkin v podání Julianne Moore, která se mění v „něco jako draka“. Nemáme dostatek důkazů, abychom tuto teorii potvrdili. Rozhodně to byla směs pixelů, která se kašovitě formovala do tvaru, který upomíná draka, ale tomu se víc blížila jiná čarodějka. Nepropracovaná struktura a neochota s hrdostí ukázat svůj výtvor, ale radši ho skrývat v mračnu a rychlých střizích, svědčí o tom, že je něco špatně. A můžete mít, kolik synů chcete, ani sedmdesát s tím nic nezmůže.

sedmy_syn_4

Pomsta Lebowského

Je očividné, že tuhle fantasy natočili jenom kvůli Jeffu Bridgesovi, který tu funguje jako jediná hodnota, která se za peníze investované do lístku vyplatí. Zvykli jsme si na to, že svou pichlavou výsměšností kombinovanou s nezájmem dovede vytáhnout kdejakou filmovou hrůzu, jenom u filmu R.I.P.D. – URNA. ho kouzlo osobnosti nezachránilo. Svou roli středověkého rytíře/exorcisty a věčného kořaly ale zvládá dobře a dává primárně hloupé fantasy selance říznou příchuť, s níž je o poznání zábavnější. Perfektně vyplňuje vzorec drsného hrdiny temných fantasy.

Romantická dvojice, která zajišťuje příběh, je standardní a ne úplně zlá, byť nemají svým postavám, co dát. Ben Barnes se tak od prince Kaspiana nezměnil a Alicia Vikander je tu hlavně jako pohledná tvář.

sedmy_syn_5

Příběh se odvíjí zákrutami, které bývají samoúčelné, logicky dost závadné a z architektonického hlediska je vlastně zázrak, že film pořád stojí. Dovoluje si totiž v příběhu nárazově využívat prvky, které při prvním setkání působí podezřele, ale tají se nám jejich užitek, jako bychom byli slepci – ať už jde o vize budoucnosti, přívěsek od matky nebo matka sedmého syna jako taková. Účelovost nepřesahující rámec vyprávění pro odreagování vykazují i motivace postav včetně smyslu ústředního výcviku sedmého syna, který má sice běžně trvat roky, ale v tomhle případě postačí jeden týden. Nad rámec vyprávění pak jde doplňková romantika, kterou příběh připisuje Bridgesovu Gregorymu. Nejpříznačnější na tomhle divném podniku je, že ho režíroval šestašedesátiletý ruský tvůrce Sergej Bodrov, který tak v Hollywoodu dělal celovečerní film poprvé, byť si renomé udělal na výpravném Mongolovi – Čingischánovi.

(4/10)

Originální název: Seventh Son

Režie: Sergej Bodrov, Scénář: Charles Leavitt, Steven Knight, Matt Greenberg