Správci osudu – princ hledá princeznu

12.3.2011 at 21:12  •  Posted in Recenze by

Komu v kině chybí pohádky a nechce se mu čekat na Troškovu Čertovu nevěstu, nemusí zoufat. Po vyvedené disneyovce Na vlásku se letos setkáte s další zamilovanou dvojicí – Davidem a Elise – jejichž láska hory přenáší. Tentokrát však v okovech sci-fi.

Filmová adaptace novely Phillipa K. Dicka s názvem „Adjustment Team“ se nám představila někdy v květnu minulého roku řízným tajemným trailerem, který lákal na originální zápletku a star-power Matta Damona. Jenže v době před hlavní blockbusterovou sezónou si jej skoro nikdo nevšiml a vypadalo to, že jeho potenciál bude předurčen k neúspěchu. Nyní skoro po roce (!) však debutant George Nolfi, scenárista Bourneova ultimáta nebo druhých Dannyho parťáků, přichází zčistajasna s filmem Správci osudu, o němž si už mnozí mysleli, že už vyšel někde na levných DVD. Z projektu s nulovou reklamní kampaní ale vzešlo příjemné jarní překvapení, které potěší nejen zaryté milovníky žánru sci-fi, ale i příznivce té pravé sladkobolné romantiky.

bureau_2 Emily Blunt (Elise Sellas) stars in George Nolfi's ADJUSTMENT BUREAU.

A přitom jde v příběhu o myšlenku tak jednoduchou, ale zato vrstevnatou, že vám do hlavy zasadí nejeden podnět k hloubavému přemýšlení. V prvním případě jde zde hlavně o lásku. Nadějný politik David Norris (Matt Damon) má všechno, co chce. Přívětivou budoucnost, luxusní byt a davy spokojených příznivců. Jedna věc mu ale zoufale schází, ač si ji sám neuvědomuje. Jednoho dne tak před důležitým proslovem potká dívku Elise (Emily Blunt) a proběhne mezi nimi něco, čemu bychom laicky řekli „láska na první pohled“. Po vzrušujícím setkání s ní bohužel ztratí kontakt, ale náhodou na ni později narazí v autobuse. Do této doby se zatím držíme v klasických kolejích romantického filmu, jenže přesně v této části se do děje zapojí i samozvaní Správci osudu. Jedná se o tajemný byrokratický aparát, jenž již po staletí předurčuje chod událostí světa. Pánové v nezaměnitelných buřinkách se tak ujišťují, zda jde vše podle předem napsaného plánu. Právě do něj nezapadá David, jehož setkání a následný vztah s Elise by mohl mít nepříznivé následky pro budoucnost. To se mu ale nelíbí, tak se rozhodne o svou pravou lásku, i přes nepřízeň osudu, bojovat.

bureau_4 bureau_5

Příběh klasický a naivní jako Hollywood sám však zdatně obaluje ta „pravá“ romantická klišé do fantaskního hávu, ve kterém vyznívají v zcela novém kontextu. Dočkáme se všeho – nezapomenutelného prvního polibku, zamilované atmosféry i tradičního závěrečného běhu – jen v mezích žánru sci-fi. Tyto standardní propriety v novém podání ale rozhodně nepůsobí tuctově, ba naopak, jsou originálním přínosem do tuctového příběhu. Osudová romantika se zde snoubí s propracovaným, byť povrchně nastíněným sci-fi světem, který na rozdíl od jiných ambiciózních snímků stejného žánru nemá potřebu a ani nechce diváka zbytečně mást a uvádět ho do komplikovaného a filosoficky podnětného vesmíru jako například Matrix. Správci osudu jsou mnohem jednodušší a naivnější, tudíž se v nich zdlouhavě neřeší, jak různí lidé dělají to, co dělají, nebo proč něco funguje takhle a něco zase ne. Nolfiho scénář jen ukazuje komplikované věci v banálním nadhledu. Netvoří totiž žádné vrcholné dílo, nýbrž žánrový film, který nemá vyšší cíl, než na necelé dvě hodiny pobavit diváka a udržet ho v napětí.

bureau_6 bureau_7

To se mu však daří výborně. Vzhledem k předvídatelnosti děje se během sledování můžeme jen domnívat, jak skončí. Zápletka se nezastavitelně řítí do finále a tajemný podtext jí přidává na otázce, zda to celé nedopadne naprosto jinak, než čekáte. Je pravda, že mají všechny pohádky dobrý konec? K vytoužené odpovědi vás dopraví precizní hlavní duo představitelů Damon – Blunt, jejichž herecká chemie a sehranost je naprosto přirozená, že mezi nimi velmi snadno poznáte probíhající osudovost. Damonovo charisma však táhne celý tenhle počin na míle kupředu a jeho herecká kolegyně mu zdatně přihrává, takže se nemusíme bát o to, že by se jednalo o lovestory, v níž pobíhají dva „náhodní“ lidé, kteří rutinně pronášejí repliky ze scénáře.

bureau_8 bureau_9

Režisér jednoduše věděl, co chce natočit, a to také udělal. Nejde vidět zaváhání ani přešlap, Správci osudu jsou přízemním oldschoolem, ale zároveň nadsazenou hollywoodskou báchorkou, která vás nechce za každou cenu ohromit, ale pobavit. V dnešní době, kdy každý druhý film tlačí na pilu tak neskutečným způsobem, až se nám zprotiví, je taková dávka nenuceného optimismu jako svěží vánek na rozbouřeném moři (ehm). Profesionálně zpracovaný, natočený a ozvučený nejvyšší úrovni. Není tak propracovaný jako Blade Runner nebo Minority Report, klasice jako Total Recall se nejspíš také nevyrovná, ale rozhodně jde o film, který je svůj. S přimhouřením oka jako filmový debut přímo vynikající.