Star Wars: Klonové války

16.9.2008 at 18:27  •  Posted in Recenze by

Kdysi dávno v jedné daleké, předaleké Galaxii…Nezní to nějak…jinak? Ono to jiné je!

Klonové války, jejichž konflikt se rozhořel v průběhu druhé epizody Hvězdných válek, je v plném proudu. Bojuje se na mnoha frontách, klonoví vojáci jsou nasazeni na mnoha světech a Jediové, jejichž řady čím dál tím víc řídnou, představují silovou oporu. Rytíři Jedi Obi-Wan Kenobi a Anakin Skywalker právě řeší nepříjemnou situaci na planetě Christophsis, když se dozvídají zprávu o únosu syna Jabby Hutta. Velkorysé gesto pomoci ze strany Jediů by mohlo Republice přinést otevření nových dopravních tras k přesunu vojenské síly, jelikož řada cest je blokována vojáky Separatistů. Navíc dostává Anakin pod své vedení vlastní padawanku. Mladou a snaživou Ashoku Tano, jejichž vztah založený na vzájemné nedůvěře se přes škádlení stává pevným přátelským svazkem. Jen aby Padmé nezačal doma žárlit.

sw_cw_2 sw_cw_3

Hvězdné války mají miliony fanoušků a já se mezi ně hrdě hlásím. Přesto mi čest velí zabrzdit, protože fanouškovské oslavování nového dílu Hvězdných válek není na místě. Všechno je jinak, než bychom čekali. Nemuselo by to bolet, ale bolí. První transplantační změna, které se podrobily, je celkový vzhled, takže realistiku hraných filmů i plochost anime říznutých seriálových Klonových válek nahradil hybrid. Animace tvořená ve třech rozměrech. Tuším, že si autoři museli na začátku položit významnou otázku – jak Klonové války ztvárnit, aby se mohly posunout za hranice živých herců a obešly se bez nich. Logickým vyústěním jim musela být animace a ve výsledku trojrozměrná, aby výraznou stylizací (jež se k vybájenému vesmíru proti všem očekávání docela hodí) příliš nekopírovali již existující, výše zmíněný seriál. Je to ku prospěchu?

sw_cw_4 sw_cw_5

Ano i ne. Nabízí se neomezené možnosti práce s akcí, jíž jsou Klonové války doslova prosyceny, a to je dobře. Kdyby podobně jako v klasických dílech došlo na konverzaci, emotivnější výstup nebo nedej bože charismatický proslov, musela by být v sále poskytována první pomoc. Zatímco totiž postavičky nabírají body v práci s mečem, používání síly a velikostí armád, ztrácejí je v přirozenosti a snesitelnosti výrazových prostředků. Když se nejedná o hlavní postavu, pohybují se podivně strojovou, nelidskou chůzí (nemluvím jen o robotech, aby bylo jasno). Když mluví, postrádají spoustu obličejových svalů. Znuděný dabing amerických aktérů na dojmu nepřidá.

Galaktický problém je taktéž v příběhu. Zápletka jako taková s intrikařením Sithů v rámci ekonomické nadvlády je zajímavá, ačkoliv v jednoduchém ladění filmu vyčnívá. Já si Klonové války vždy představoval jako úpadek společnosti, techniky, výroby a rozvoje, jako se to děje v normálních válkách. V pomyslně novodobých dějinách Hvězdných válek je to nejrozsáhlejší konflikt, do puntíku naplánovaný velkým lordem ze Sith Darth Sidiousem. Ponurý čas, ve kterém umírají lidé. Lucas (z producentské pozice) nám v tomto filmu ale onen konflikt představuje vcelku mírumilovně, doslova s šálkem čaje v ruce. Pestrá paleta barev všech postaviček a roztodivných prostředí mi s válkou opravdu moc nekoresponduje. Ale šlo by to pochopit, protože skutečně depresivní podívaná ve stylu Zachraňte vojína Ryana by byla zase opačným, v rámci hexalogie méně vyhovujícím extrémem, jenomže to by ve středu všeho dění nesměl dřepět nehorázně roztomilý potomek Jabby Hutta, jehož jediným posláním je znepříjemnit život jak postavám ve filmu, tak nám diváků. Jemu že je špatně? Vám bude špatně! Jar Jar má konkurenci?

sw_cw_6 sw_cw_7

Film je ve výsledku velkou míchanicí. Snaží se být humorný (ačkoliv je trochu trapné, když nejlepší fórky mají v rukávu droidi, jejichž psychologická vyspělost je vskutku obdivuhodná), dále akčně poutavý, divácky velkorysý, charakterově prázdný, hudebně nepoznatelný a bez úvodních titulků. Z celkového pohledu je jasně patrné to, čeho jsem se už několik měsíců před premiérou obával. Že film není ničím jiným než hlučnou a rozmáchlou, ale hloupou a dětskou velkoplošnou reklamou na připravovaný seriál. Tohle se vůbec nemělo dostat do kin. V televizi by to působilo patřičněji a neničilo již tak nahnutou reputaci Hvězdných válek.

Temná doba úseku dějin Hvězdných válek je ztvárněna v pastelových barvách obrazové kompozice i nálady. Pryč je očekávané napětí, gradace a kronikářství rodiny Skywalkerů. Zbyl nám jen jeden hloupý, agresivně roztomilý prcek. Slizký to hnid.

(4/10)