Star Wars: Vzestup Skywalkera – těžkopádné završení chaotické trilogie

22.12.2019 at 07:30  •  Posted in Recenze by

Sága Star Wars se završila, ale devátý díl pod nánosem mnoha břemen provází těžkopádnost, nucenost i pocit únavy, což kdysi vzrušujícím příběhům brání ve skutečně velkolepém finále.

 

   Vzestup Skywalkera je smutným dědictvím předchozích rozhodnutí a chyb, které se nakumulovaly a na snahu o vyprávění působí zkázonosně. Zaprvé, o deváté epizodě se dá bavit pouze v kontextu ostatních Star Wars filmů, avšak pro mnohé fanoušky této space opery bude jen potvrzením, že příběh Star Wars skutečně skončil šestou epizodou a vše, co následovalo, byla jen taková komerční fan fikce.

   A to sedmá epizoda byla ještě slibným startem. Ne proto, že v zájmu navození ducha „pravých“ Star Wars značně kopírovala čtvrtou epizodu, ale proto, že přinesla živoucí a silné postavy s potenciálem. Síla se probouzí (2015) měla vzrušující jiskru vesmírného dobrodružství, kterému nechyběl smysl pro poetiku a oduševnělou filosofii Síly.

   Ovšem pak přišla osmička Poslední z Jediů (2017) a devítka. První z nich raději vsadil na velkou porci nemístného humoru a druhý se zase místy příliš utápí v hororu. Film ale snadno vyděsí už tím, jak neobratně se snaží dojít nějakého zakončení devítidílné série, když halabala skládá příběh a jeho postavy. Už jen uvedení dvou původních postav – Palpatina (Ian McDiarmid) a Landa Calrissiana (Billy Dee Williams) – zanechává pachuť, že tvůrci byli zoufalí z toho, jak jejich nynější přítomnost odůvodnit.

   Kardinální chybou totiž je, že poté, co byla osmička negací předchozího vyprávění, dělá devítka totéž vůči osmičce. Všechny tři díly nové trilogie dohromady ukazují, jak hrubě Lucasfilm nově vlastněný Disneym podcenil zodpovězení základní otázky – co chci novou trilogií dovyprávět? Nikdo to totiž nevěděl a J. J. Abrams, který učinil první výkop se sedmou epizodou, se v devátém díle potýká s tím, že si Rian Johnson v osmičce sobecky hrál s vlastními motivy a vůbec nepřemýšlel nad tím, že má přijít nejen další díl, ale část, která je završením jak současné trilogie, tak celé ságy.

   Výsledkem je, že scenáristé nové epizody (což zahrnuje Abramse, ale i Chrise Terria – u něj asi mělo varovat, že pracoval na Batman vs Superman /2016/ a Lize spravedlnosti /2017/) přišli s přehuštěnou zápletkou, kterou je skoro nemožné po zhlédnutí rekonstruovat. Jako by po osmičce museli vyprávět od začátku a do jednoho filmu dostat, co by možná vyšlo na trilogii. Na jednu stranu to znamená, že není prostor vydechnout, pořád se pohybujeme vpřed, neustrneme se na místě, postavy střídají jednu podivuhodnou planetu za druhou, akce střídá akci a diváci potkávají řadu nových figur. Avšak není kvůli tomu prostor na to, aby ústřední postavy (Rey, Finn, Poe, Kylo) skutečně rozkvetly, aby jejich konflikty, střet světlé a temné strany Síly, to, co bylo vždy jádrem příběhů Star Wars, zaznělo s dostatečnou naléhavostí a smysluplností.

 

Kylo i Rey by si jako pilíře trilogie zasloužili víc

   Kde prequelové filmy v podání tvůrce tohoto světa George Lucase nabídly ukázkový a jasný pohled na pád Anakina Skywalkera do temnoty, novým snímkům se možná daří zachytit rozervanost padoušského Kyla Rena (Adam Driver), ale nedokážou příčinu jeho konfliktu vyjasnit, a to tak, aby bylo srozumitelné, čím si prochází v druhé části Vzestupu Skywalkera. Obzvlášť když přístupu k duši a srdci Kyla i Rey (Daisy Ridleyová) brání závěrečná hrozba, která je megalomansky absurdní a která skrze postavu Palpatina podrývá vše, co symbolizoval Anakin Skywalker alias Darth Vader v původní i prequelové trilogii.

   Dramaturgicky je devítka jednoduše dost velký chaos, který reflektuje zmatečnost celé trilogie. Neštěstím byl i tragický skon herečky Carrie Fisherové, jejíž princezna Leia zůstává integrální součástí děje, byť její představitelka zemřela ještě před natáčením. Jakákoli scéna s ní tak vytrhuje z děje – už kvůli rušivé vizuální stránce, která dává tušit, že ji vystřihli z úplně jiné, dříve natočené scény. Ovšem v každé její scéně zůstává nevyřčená otázka, do jaké míry se musel jejich obsah přizpůsobovat tomu, co s Fisherovou natočili, a do jaké míry tvůrci předkládají to, co by skutečně chtěli, kdyby tu herečka ještě byla. Je tu třeba i jeden krátký rozhovor s Leiou o vážnosti a nevážnosti situace rebelů, který vypadá jako dadaistická chyba v systému.

   Ovšem dialogy nejsou silnou stránkou ani v jiných místech, kde scenáristé spoléhají na opakování vět, ke kterým přistupují skoro jako k variaci na Čechovovu zbraň – když už jednou někdo něco řekl, tak to přece někdo jiný musí ještě zopakovat. Je to laciný způsob, jak dosáhnout dojmu hlubší provázanosti, ale nadužívání tohoto přístupu je zkrátka jenom plytce redundantní.

   Podobně otravné se už stává Reyino hledání své identity. Na úvod to byla zajímavá záhada, teď je z toho jen vodění za nos, které se dostává do absurdní roviny ve stylu ‚teď ti řeknu část tvé minulosti, ale zbytek ti řeknu, až se uvidíme za chvíli‘.

 

Hledání naděje

   Z deváté epizody zůstává bolehlav, musí se v ní usilovně pátrat, pokud bychom chtěli najít alespoň dílčí úspěchy a pokoj pro duši fanouška. Možná, že ukvapené dějové kotrmelce si časem sednou a nebudou působit tak násilně, ale to teď není žádná omluva. Každopádně akce je jako vždy zábavná, trikově zcela suverénní. Hudba Johna Williamse pracuje se subtilnějšími melodiemi, které doprovází dobře aranžované dřívější motivy.

   Výtvarná stránka filmu je působivá a atmosféra mnoha scén, především těch, které zahrnují konfrontaci Rey a Kyla, je elektrizující – proto je smutné, že před komorností se dává přednost masivnímu měřítku. Větší neznamená lepší. Yoda by mohl vyprávět (a velebený seriál Mandalorian /2019/ ostatně taky).

   Je tohle tedy konec ságy Skywalkerů? Lucasfilm si asi kvůli záplavě kritiky z posledních let dá chvíli pauzu, ale že by se někdo z nynějších filmů ještě někdy nevrátil? Ještě je v blahé paměti rok 2005, kdy Star Wars naposledy „definitivně“ skončily (tehdy navíc s mnohem uspokojivější emocionální bouří). A tak se dá říct jediné – ať nás provází Síla. Tentokrát k nám totiž příliš nakloněna nebyla.

(5/10)

 

Foto: Falcon

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Star Wars: Rise of Skywalker

Režie: J. J. Abrams; Scénář: J. J. Abrams, Chris Terrio 

Hrají: Daisy Ridley, Adam Driver, John Boyega, Kelly Marie Tran, Oscar Isaac, Billy Dee Williams, Carrie Fisher, Naomi Ackie, Joonas Suotamo, Anthony Daniels a další

Žánr: sci-fi, akční, dobrodružný; Země původu: USA; Stopáž: 142 minut

Premiéra: 19. prosince 2019

Adam Fiala