Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

16.2.2008 at 19:13  •  Posted in Recenze by

Film o tom, že být zákazníkem nejlepšího holiče ve městě není vždycky výhra.

Benjamin Barker býval šťastný muž, měl nádhernou ženu, rozkošnou malou dcerku a své holičství. Dokud mu ale do cesty nevstoupil vážený soudce, sir Turpin, který ho uvrhl na 15 let do žaláře a zmocnil se jeho ženy. Ta se později otrávila a malá Johanna byla donucena vyrůstat s Turpinem. Barker ale neodpouští, a proto po letech v žaláři uprchá do Londýna. Zde si znovu zřídí holičství nad krámkem s masovými koláči paní Lovettové a přijme novou identitu Sweeneyho Todda. Sweeneyho Todda, nejlepšího holiče ve městě, jehož úmysly nejsou ani trochu čisté. Sweeney hodlá pomstít svou manželku i vzít si zpátky svou téměř dospělou dceru Johannu, do které se Turpin pošetile zamiloval a chce si ji vzít. A tak Todd likviduje lidi, které paní Lovettová důmyslně odstraňuje pomocí svých nejhorších koláčů v Londýně, a čeká na svou velkou příležitost – soudce Turpina, který mu už jednou z jeho holičského křesla vyklouzl. A bude se prolévat krev. Bude se prolévat kaluž, bazén, řeka, moře, galaktický oceán krve!

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street

Burton je nejsilnější v kramflecích, když si může celý příběh sám vymyslet, napsat a zrežírovat podle svého. Tady mu zbyla jen ta režie, takže se musíme smířit s tím, že ho divadelní předloha vtiskla do určitých mantinelů. Je vidět, že se ale divadlem nenechá omezit, ale naopak z něj přímo vychází, a to pomocí mnoha skvěle stylizovaných obrazů, kterých je Sweeney Todd plný. Za tím stojí také kamera, která těží z čisté filmařiny a ne z tolik v dnešní době oblíbených záběrů ve stylu „noční můra epileptikova“ s využitím ruční kamery. Režisér používá svou oblíbenou hororovou vizualizaci v šedých a okrových odstínech s výraznými, velmi výraznými a častými, akcenty červené (kdo uhodl, že jde o krev, má bod). Mimo to, za pozornost stojí psychedelická desetiminutová odbočka o životě u moře, která je příjemným osvěžením a kontrastem. Protože jde o muzikál, je hudba po výpravě už na druhém místě filmu. Bez legrace slibuji, že uslyšíte, co jste ještě neslyšeli, ano, uslyšíte Johnnyho Deppa zpívat (a ještě ke všemu to nebude žádné krákání). A nejen jeho, také Helenu Bonham Carter nebo profesora Snapea a další. Písničky jsou dramatické, ale i humorné, protože využívají nápadité rýmy (moje obzvláště oblíbená ja pasáž „Smells like piss, looks like piss, it’s a piss!“, kde si prosím povšimněte absolutního rýmu), které vás dostanou. A dočkáme se nejen sólových výkonů, ale také okouzlujících duet. Jen chvíli trvá, než si zvyknete, že Sweeney Todd je muzikál, a proto si tam každou chvilku někdo brouká o tom, že si všichni zasloužíme smrt.

Jedním z negativ je předpověditelnost děje, všude jsem četla o překvapivém zvratu v závěru, jenomže když mi na konci došlo, že je to to, o čemž jsem si byla jistá už dobrou půlhodinu, byla jsem trochu zklamaná. Jedinečné je ovšem to, čeho si člověk hned po zhlédnutí filmu možná nevšimne, a to náhlé proměny od vtipných a lehce se nesoucích situací k temným hororovým dramatům. Oba titulní herci mají fascinující satirickou polohu, například píseň o nejhorších koláčích v Londýně vás po rozpačitém začátku, kdy nevíte, čí jste, konečně uvede do stavu pochopení, že „takhle jsem to myslel, vážení diváci, tak se koukejte“. V kontrastu s humorem ale vždy náhle dojde k obratu a vraždí se a polemizuje o pomstě jako o život. Ne, vlastně doslova o život. Najednou vidíte, že ten vtipný chlápek, co vyznává černý humor, to myslí vážně. A začnete se bát.

Sweeney není přesně to, co od Burtona chceme, ale přesto je to výjimečné dílo. Původní veselý broadwayský muzikál se tu s ničím nepárá (viz explicitně perverzní podřezávací scény) a je jisté, že nikdo jiný by ho takto natočit nedokázal. A nikdo jiný by nezahrál Sweeneyho Todda tak jako Johnny Depp. Osvědčenému tandemu Depp-Burton ještě zjevně dech nedošel a tak se jen můžeme těšit na další shledání.

Pokud toužíte po krvi, rozhodně si na Sweeneyho zajděte. Zjistíte, že máte mnoho společného. Každopádně ale nikdy nejezte masové koláče. Ani taštičky. Ani knedlíky. Nikdy.
P.S.: A na pirohy se taky vykašlete.

Hodnocení: (9.9/10)