Thor – bůh s pořádným kladivem

23.4.2011 at 20:59  •  Posted in Recenze by

Je mladý, krásný a božský. A není to Robert Pattinson, protože místo toho, aby se třpytil, tak rozdává rány kladivem. Je to Thor

Thor, pubescentní a neohrabaný hejsek z Asgardu, nemá respekt před ničím, natožpak před něčím, co vytvořil jeho otec. Proto mír, který se podařilo Odinovi nastolit, začne rozvracet při první příležitosti, kterou dostane. Ale Odin něco takového nehodlá tolerovat – svrhne Thora na Zem mezi obyčejné smrtelníky a odebere mu veškeré jeho božské schopnosti. Život na naší domovské planetě je zpočátku pro Thora dost krušný a nezvyklý, on sám lidmi opovrhuje jakožto nižší rasou. Ale seznámení s atraktivní fyzičkou Jane Foster s ním udělá hotové divy. Bohužel, místo toho aby si Thor mohl užívat pozemských slastí, musí se věnovat záchraně svého světa. Jeho bratr Loki totiž mezitím dělá v Asgardu paseku a rozpoutává ničivé rodeo i na Zemi – nikdy totiž neměl lepší příležitost ke zničení Thora než teď. Thor se proto musí rozhodnout, že je opravdu na čase vzít záležitost do svých rukou a ukázat všem na Zemi, že to, čemu se na olympiádě říká hod kladivem, je jen čajíček.

THOR MANHATTAN

Kenneth Branagh je takovým hollywoodským Hřebejkem. Natočil snad veškeré filmy všehomíra a je příznivcem klasických témat. Což není vůbec špatný předpoklad pro odvyprávění tradičně vystavěného příběhu, jakým Thorovo dobrodružství bezpochyby je. Pro ztvárnění hlavního hrdiny si vybral Chrise Hemswortha, kterého jsme si mohli na pár minut povšimnout coby otce kapitána Kirka v nejnovější m restartu Star Treku. Hemsworth rozhodně dává zadost archetypu svalnatého severského boha a zároveň vnáší do role i humor, který není naštěstí vůbec křečovitý, nýbrž milý a dobře dávkovaný. Vtip pomáhá i jako prevence před přehnaným patosem, ke kterému se dá při podobném tématu snadno sklouznout.

THOR THOR

Thorova estrogenová protihráčka Natalie Portman naopak docela nudí – má sice k dispozici dost času i pár nahrávek na vtip, ale nic z toho se jí nedaří proměnit. Navíc to, že má už třetí film v průběhu dvou měsíců, je poněkud únavné. Hvězdné hollywoodské nebe reprezentuje také Anthony Hopkins v roli dvoumetrového boha Odina a nutno říci, že na svých sto sedmdesát pět let vypadá stále dobře – snad důsledek konzumace lidského masa. Mezi neokoukanými tvářemi zaujme také Tom Hiddleston jako Loki, se kterým se uvidíme ještě v připravovaných Avengers. V kontextu samostatných filmů, které už hodně členů Avengers má nebo bude mít (Iron Man, Hulk, Captain America), Thor rozhodně nezůstává jen tak do počtu. Je plnohodnotným superhrdinským filmem a je sám pro sebe charakteristický – kromě humoru i svérázným pojetím vizuálních efektů a výpravy.

THOR MANHATTAN

Digitální efekty hrají v Thorovi obrovskou roli a film také naplno využívá technologii 3D, která mu nesmírně sluší. Z akčních scén na Asgardu i na Zemi létají dolary přesně tak, jak se na trikový film patří. Ale ačkoli je Thor naleštěný až běda, najdou se v něm slabší momenty, kterým rozhodně nesvědčí více než dvouhodinová stopáž. Je patrné, že se režisér nemohl rozhodnout, zda přesunout většinu děje na Zem nebo na Asgard a princip „půl napůl“ dělá snímek neslaným nemastným. Každý svět má něco do sebe, ale tříštění pozornosti na dvě zajímavé oblasti nikdy nemůže vyvolat stejně intenzivní emoce, jako kdyby se Branagh zaměřil většinově pouze na jednu. A rozhodně by stálo za pokus vystřihnout také dlouhé scény „někdo jde“, „někdo jede po mostě“ nebo „tohle je dům, kde bydlí Thor“.

THOR Thor

Thor je krásným příkladem komiksového filmu bez přidaných hodnot – ti, kteří viděli předloňského Wolverina, vědí, o čem je řeč. Jako příjemný předkrm předcházející Avengers splňuje vše, co se od něj dá očekávat. A navíc je to jedno z mála plnohodnotných 3D, která jsou v dnešní době k vidění.

Závěrem: Klasický příběh v klasickém zpracování za velké peníze. A zároveň adekvátní předvěst nadcházející blockbusterové sezóny.

Kristýna Lexová
Latest posts by Kristýna Lexová (see all)